زمین‌لرزه ۱۳۸۵ بروجرد

مختصات: ۳۳°۳۱′شمالی ۴۸°۴۶′شرقی / ۳۳٫۵۱°شمالی ۴۸٫۷۶°شرقی / 33.51; 48.76
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زمین‌لرزه بروجرد
زمین‌لرزه ۱۳۸۵ بروجرد در ایران واقع شده
زمین‌لرزه ۱۳۸۵ بروجرد
مکان رومرکز زمین‌لرزه بر روی نقشهٔ ایران
زمان (یوتی‌سی)؟؟
رویداد ISC
USGS-ANSS
تاریخ محلی
زمان محلی
بزرگی۶٫۱ در مقیاس Mw
عمق۷ کیلومتر
نوعامتدادلغز
نواحی تحت تأثیرپرچم ایران بروجرد، دورود
پس‌لرزه‌هاحدود ۱۵۰ پس‌لرزه
تلفات۶۳ نفر کشته و بیش
از ۱٬۴۵۰ نفر زخمی

زمین‌لرزه بروجرد در تاریخ ۰۲۰۰۶−۰۳−۳۱ ۳۱ مارس ۲۰۰۶ میلادی، برابر با ‎۱۱ فروردین ۱۳۸۵، ساعت ۱:۱۷:۰۰ به زمان یوتی‌سی در ایران، شهرستانهای بروجرد و دورود در شرق استان لرستان را تکان داد که مخرب‌ترین زمین لرزه این سال در این کشور بود. این زمین لرزه با دو پیش‌لرزه و بیش از دویست پس‌لرزه همراه بود. زمین‌لرزه به وقت محلی در بامداد روز جمعه، ساعت ۴٫۵ روی داده و منطقه زمانی آن یوتی‌سی +۳٫۵ بوده‌است. ژرفای این زلزله ۷ کیلومتر بود، و بزرگی آن ۶٫۱ در مقیاس Mw اعلام شده‌است. نکتهٔ مثبت در کاهش تعداد کشته‌ها، پیش‌لرزهٔ ضعیف‌تر شب قبل بود که باعث شد مردم در بیرون از خانه‌ها بخوابند.[۱] مرکز زمین لرزه روستای درب آستانه شهرستان بروجرد در ۳۰ کیلومتری جنوب بروجرد و بر روی گسل بزرگ دشت سیلاخور بود.[۲]

سازمان زمین‌شناسی آمریکا[۳] نیز رومرکز این زمین‌لرزه را در مختصات ۳۳°۳۶′شمالی ۴۸°۵۴′شرقی / ۳۳٫۶°شمالی ۴۸٫۹°شرقی / 33.6; 48.9 و ژرفای آنرا در ۷ کیلومتر گزارش کرده‌است. بزرگی برگزیدهٔ این سازمان از میان بزرگیهای محاسبه‌شدهٔ مختلف ۶٫۱ در مقیاس Mw بوده و از دید اثر، در میان چهار دسته‌بندی «نامحسوس»، «محسوس»، «زیان‌آور» یا «با تلفات»، زلزله را «با تلفات» اعلام کرده‌است.۴۰ روستا در زمین‌لرزه خراب شده‌است.

پروژهٔ «تنسور گشتاور مرکزوار»[۴] زاویه‌های (راستا، شیب، ریک) گسل سازندهٔ زمین‌لرزه و صفحه عمود بر آنرا (°۳۱۳، °۷۸، °۱۷۴-) یا (°۲۲۲، °۸۴، °۱۲-) و نوع گسل را [۵]«امتدادلغز» فرارسانده‌است.

خسارت‌ها[ویرایش]

زمین لرزه سال ۱۳۸۵ باعث کشته شدن ۶۳ نفر و زخمی شدن بیش از ۱٬۴۵۰ نفر از مردم ناحیه بروجرد و دورود شد. برآورد دیگری شمار کشتگان زلزله را حدود ۷۰ نفر و تعداد زخمیان را ۱۳۰۰ نفر دانسته است. فرسودگی بافت مسکونی در شهر بروجرد و روستاهای شهرستان های بروجرد و دورود موجب تخریب تعداد زیادی از واحدهای مسکونی شد. این زمین لرزه بیش از ۵۵۵ میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت.[۶]

زمین لرزه سال هشتاد و پنج، موجب تخریب سی و نه اثر تاریخی بروجرد شد که بیشتر آنها در محدوده همین بافت تاریخی قرار داشتند.[۷]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع و پانوشت‌ها[ویرایش]

  1. «وب‌گاه بروجرد». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ آوریل ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲ مه ۲۰۰۷.
  2. «وب‌گاه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲ مه ۲۰۰۷.
  3. The Preliminary Determination of Epicenters (PDE) Bulletin
  4. The Harvard CMT Project و سپس The Global CMT Project
  5. strike-slip
  6. «درسهایی که باید از زلزله بروجرد آموخت». خبرگزاری مهر. ۱۱ شهریور ۱۳۹۱. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |تاریخ بازیابی= نیاز به وارد کردن |پیوند= دارد (کمک)
  7. همشهری، ۲۵ فروردین ۱۳۸۵
  • Allen TI, Marano KD, Earle PS, Wald DJ (2009). PAGER-CAT Earthquake Catalog "PAGER-CAT: A composite earthquake catalog for calibrating global fatality models". Seism. Res. Lett. (به انگلیسی). 80 (1): 57-62. {{cite journal}}: Check |url= value (help)نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)