۵۰۰ آلبوم برتر تمام دوران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

۵۰۰ آلبوم برتر تمام دوران عنوان یکی از شماره‌های ویژه مجله رولینگ استون بود که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد و یک کتاب مرتبط با آن در سال ۲۰۰۵ نیز منتشر گردید.[۱] این لیست براساس رای موزیسین‌های منتخب، منتقدان موسیقی و برخی تهیه‌کنندگان موسیقی تهیه شده و تاکنون چند بار ویرایش شده است.


بازخورد[ویرایش]

منتقدان لیست ها را متهم کرده اند که وزن نامتناسبی به هنرمندان از نظر نژاد و جنسیت اختصاص داده اند. در فهرست اصلی، بیشتر انتخاب‌ها آلبوم‌های گروه بیتلز بودند که در بالاترین جایگاه، آلبوم گروهبان فلفل از این گروه قرار داشت؛[۲] با این حال در ویرایش های بعدی، خصوصا در آخرین ویرایش در سال ۲۰۲۰ که تغییرات زیادی نیز در آن انجام گرفت، هنرمندان زن و سیاه پوستان بیشتری در فهرست قرار گرفتند اما باز هم مورد انتقاد قرار گرفت.[۳]


آمار لیست[ویرایش]

تعداد آلبوم‌ها در هر دهه[ویرایش]

ویرایش ۲۰۰۳
دهه تعداد
آلبوم‌ها
درصد
دهه ۱۹۵۰ ۲۹ ۵٫۸٪
دهه ۱۹۶۰ ۱۲۶ ۲۵٫۲٪
دهه ۱۹۷۰ ۱۸۳ ۳۶٫۶٪
دهه ۱۹۸۰ ۸۸ ۱۷٫۶٪
دهه ۱۹۹۰ ۶۱ ۱۲٫۲٪
دهه ۲۰۰۰ ۱۳ ۲٫۶٪
ویرایش ۲۰۱۲
دهه تعداد
آلبوم‌ها
درصد
دهه ۱۹۵۰ ۱۰ ۲٫۰٪
دهه ۱۹۶۰ ۱۰۵ ۲۱٫۰٪
دهه ۱۹۷۰ ۱۸۶ ۳۷٫۲٪
دهه ۱۹۸۰ ۸۴ ۱۶٫۸٪
دهه ۱۹۹۰ ۷۳ ۱۴٫۶٪
دهه ۲۰۰۰ ۴۰ ۸٫۰٪
دهه ۲۰۱۰ ۲ ۰٫۴٪
ویرایش ۲۰۲۰
دهه تعداد
آلبوم‌ها
درصد
دهه ۱۹۵۰ ۹ ۱٫۸٪
دهه ۱۹۶۰ ۷۴ ۱۴٫۸٪
دهه ۱۹۷۰ ۱۵۷ ۳۱٫۴٪
دهه ۱۹۸۰ ۷۱ ۱۴٫۲٪
دهه ۱۹۹۰ ۱۰۳ ۲۰٫۶٪
دهه ۲۰۰۰ ۵۰ ۱۰٫۰٪
دهه ۲۰۱۰ ۳۶ ۷٫۲٪

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Levy, Joe; Van Zandt, Steven, eds. (2006) [2005]. Rolling Stone's 500 Greatest Albums of All Time (3rd ed.). London: Turnaround. ISBN 1-932958-61-4. OCLC 70672814. Retrieved 2008-01-08.
    Related news articles:
  2. "Rolling Stone updated its Top 500 Albums of All Time list so it's no longer just white dudes". Consequence of Sound (به انگلیسی). 2020-09-22. Retrieved 2020-09-28.
  3. Stiernberg, Bonnie (September 23, 2020). "Does the World Really Need Another 'Greatest Albums of All Time' List?". InsideHook. Retrieved September 28, 2020.