یک جای امن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یک جای امن
کارگردانهنری جگلوم
تهیه‌کنندهبرت اشنایدر
نویسندههنری جگلوم
فیلمنامه‌نویسهنری جگلوم
بازیگرانتیوزدی ولد
جک نیکلسون
اورسن ولز
فیلم‌بردارریچارد سی. کراتینا
تدوین‌گرپیتر برگما
شرکت
تولید
بی‌بی‌اس پروداکشنز
توزیع‌کنندهکلمبیا پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۵ اکتبر ۱۹۷۱ (۱۹۷۱-۱۰-۱۵) (فستیوال فیلم نیویورک)
مدت زمان
۹۴ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی

یک جای امن (انگلیسی: A Safe Place) یک فیلم درام به کارگردان «هنری جَگلوم» است که در سال ۱۹۷۱ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به تیوزدی ولد، جک نیکلسون و اورسن ولز اشاره کرد.

بازیگران[ویرایش]

تولید[ویرایش]

این فیلم ۹۴ دقیقه‌ای، منتخبی از ۵۰ ساعت تصویربرداری و فیلم است.[۱]

بازخوردها[ویرایش]

یک جای امن که اولین اثر «هنری جَگلوم» در مقام کارگردان است، "هم در گیشه و هم در جلب نظر منتقدان فاجعه‌آمیز بود".[۲] مجلهٔ تایم فیلم را «گیج‌کننده و پرمدعا» نامید و ادامه داد که «ادعاهایی که درباره استعداد او در فیلم‌سازی وجود دارد؛ غلو شده و اغراق‌آمیز هستند، یا دست‌کم این استعداد، در «هنر کارگردانی» او دیده نمی‌شود.»[۳] وینسنت کنبی منتقد برجستهٔ فیلم در روزنامهٔ نیویورک تایمز نوشت، فیلم "یک شرح حال سرسری از یک خودکشی" است که "بیان روایت‌گونهٔ آن، سعی دارد عمقی‌تر و پیچیده‌تر جلوه کند. در فیلم علاقه و ستایش‌گری کارگردان نسبت به ستارهٔ فیلمش (تیوزدی ولد) دیده می‌شود، که تلاش کرده او را در هر نوع رنگ‌بندی و نورپردازی و زاویهٔ دوربین و با چاشنیِ چند ترانهٔ چرند و عامه‌پسند از دههٔ ۴۰ و ۵۰، نشان دهد."[۴] مجلهٔ ورایتی نوشت: «آزمون‌وخطای تعمدی در کارِ کارگردان، بارِ سنگینی بر دوش بیینده می‌گذارد و «نویسنده-کارگردانِ» فیلم، در ژرفای خودش مستغرق گشته است.»[۵]

منابع[ویرایش]

  1. "Biography: Henry Jaglom". Turner Classic Movies. Retrieved 2012-05-04. BBS subsequently produced Jaglom's writing-directing debut, A Safe Place (1971), a spaced-out, 94-minute fantasy culled from 50 hours of footage, causing critics to decry that unorthodox editing had destroyed all sense of time and yielded a confused mess.
  2. "A Safe Place: Review". TV Guide. Archived from the original on 30 December 2014. Retrieved 2012-05-04.
  3. "Cinema: Soggy Daydreams". Time. October 25, 1971. Archived from the original on 24 August 2013. Retrieved 2012-05-04.
  4. Canby, Vincent (October 16, 1971). "Safe Place: Work by Henry Jaglom Stars Tuesday Weld". The New York Times. Retrieved 2012-05-04.
  5. "A Safe Place". Variety. 1971. Retrieved 2012-05-04.

پیوند به بیرون[ویرایش]