توکوگاوا یوشینوبو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از یوشی‌نوبو توکوگاوا)
در این نام ژاپنی، «توکوگاوا» نام خانوادگی است.
توکوگاوا یوشی‌نوبو
توکوگاوا یوشی‌نوبو به عنوان شوگون ژاپن حدود سال ۱۸۶۷ میلادی
پانزدهمین شوگون از شوگون‌سالاری توکوگاوا
دوره مسئولیت
۲۹ اوت ۱۸۶۶ – ۱۹ نوامبر ۱۸۶۷
پادشاهامپراتور کومِی
امپراتور میجی
پس ازتوکوگاوا ایه‌موچی
پیش ازبرچیده شدن پست(از بین رفت شوگون‌سالاری)[۱]
اطلاعات شخصی
زاده۲۸ اکتبر ۱۸۳۷
ادو، ژاپن
درگذشته۲۲ نوامبر ۱۹۱۳ (۷۶ سال)
بون‌کیو، توکیو، ژاپن
آرامگاهگورستان یاناکا
ملیتژاپنی

توکوگاوا یوشی‌نوبو (به ژاپنی: 徳川 慶喜 Tokugawa Yoshinobuهیتوتسوباشی یوشی‌نوبو همچنین به عنوان کِی‌کی شناخته می‌شود، از خاندان هیتوتسوباشی توکوگاوا، پانزدهمین شوگون و آخرین حکمرانِ شوگون‌سالاری توکوگاوا بود.

اواخر عمر[ویرایش]

یوشینوبو یا کِی‌کی سال‌های بسیاری پس از اصلاحات میجی زندگی کرد. در تابستان سال ۱۹۰۲، امپراتور میجی به او اجازه داد تا برای خدمات وفادارانه خود به ژاپن، به عنوان شاخه‌ای از خاندان توکوگاوا خاندان خود را بنیانگذاری کند و عالی‌ترین عنوان اشرافی، یعنی مقام شاهزاده (کوشاکو) به وی اهدا شد.[۲]

یوشینوبو در زندگی آرام خود در بازنشستگی، به بسیاری از سرگرمی‌ها، از جمله نقاشی رنگ روغن، تیراندازی با کمان، شکار، عکاسی و دوچرخه‌سواری پرداخت. برخی از عکس‌های یوشینوبو در سال‌های اخیر توسط نتیجهٔ وی، توکوگاوا یوشیتومو منتشر شده‌است. او در مجلس اشراف جای گرفت اما در سال ۱۹۱۰ استعفا داد. توکوگاوا یوشینوبو در ۲۱ نوامبر ۱۹۱۳، ساعت ۱۶:۱۰ درگذشت و در گورستان یاناکا، توکیو به خاک سپرده شد.

در ۹ ژانویه ۱۸۹۶، دختر نهم او «توکوگاوا تسونه‌کو» (۱۸۸۲–۱۹۳۹) با شاهزاده فوشیمی هیرویاسو، پسر عموی دوم امپراتور هیروهیتو و همچنین ملکه ناگاکو و برادرزاده شاهزاده کان این کوتوهیتو ازدواج کرد.

در ۲۶ دسامبر ۱۹۱۱، نوه او «کیکوکو توکوگاوا» به دنیا آمد. وی با شاهزاده تاکاماتسو، برادر امپراتور شووا ازدواج کرد تا شاهزاده خانم تاکاماتسو شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • 高野, 澄 (1997). 德川慶喜: 近代日本の演出者 (به ژاپنی). 日本放送出版協会.

پیوند به بیرون[ویرایش]