یدالله بایندر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

جناب
یدالله بایندر
زاده۳ مرداد ۱۲۹۲
تهران
درگذشته۴ شهریور ۱۳۲۰
بندر انزلی
وفاداریارتش شاهنشاهی ایران
درجهناخدا سوم
یگاننیروی دریایی شاهنشاهی ایران
جنگ‌ها و عملیات‌هاجنگ جهانی دوم


یدالله بایندر (زاده ۳ مرداد ۱۲۹۲ در تهران – درگذشته ۴ شهریور ۱۳۲۰ در بندر انزلی) ناوسروان نیروی دریایی شاهنشاهی ایران بود که در مقاومت در برابر حمله روس‌ها در جنگ جهانی دوم به شمال ایران، نقش اساسی داشت و در این نبرد کشته شد. او برادر غلامعلی بایندر بود. پس از کشته شدن در عملیات جنگی طبق مقررات و آیین‌نامه ارتش، درجه ناخدا سوم به او تعلق گرفت.[۱]

تبار[ویرایش]

پدرش علی‌اکبر بایندر ملقب به دبیر دربار از سران طایفه بایندر بیجارگروس بود. جد یدالله بایندر (لطفعلی‌خان) چهار پسر داشت، علی‌اشرف خان معروف به امیرمعزز گروسی، علی‌اکبر خان، قاسم‌ سلطان و فتحعلی‌خان، علی‌اکبر بایندر هم صاحب چهار پسر به نام‌های غلامعلی، غلامحسین، نصرالله،اسدالله و یدالله بود.[۲]
ناوسروان یدالله بایندر در سال ۱۳۲۰ مسئولیت کفالت فرماندهی نیروی دریایی در دریای خزر را بر عهده داشت.
در آخرین ساعات شب دوم شهریور ۱۳۲۰ به دولت ایران اطلاع داده شد به خاطر بی‌توجهی به خواسته متفقین مبنی بر اخراج نیروهای آلمانی، ارتش دو کشور شوروی و انگلیس به شمال و جنوب ایران حمله خواهند کرد. به فاصله چند ساعت ایران از زمین و هوا و دریا در معرض تهاجم قرار گرفت. در شمال نیروهای حمله‌کننده شوروی با خشونت بندر انزلی را از زمین و هوا مورد تهاجم قرار داده و باعث شهید شدن ناوسروان یدالله بایندر شدند.
مزار وی هم‌اکنون در محوطه باراندازهای بندر انزلی است.

آثار مرتبط با زندگی وی[ویرایش]

یک بازی رایانه‌ای در رابطه با زندگی ناخدا بایندر که با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی و توسط مؤسسه تبیان ساخته و در بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران موجود می‌باشد. نام این بازی "نجات بندر" است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «مردم و مسئولان انزلی به شهید «یدالله بایندر» ادای احترام کردند». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۹-۰۸-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۱۶.
  2. «مجله فرهنگی و هنری بخارا». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۶ اوت ۲۰۱۴.