گوستاو کوربه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از گوستاو کوربت)
گوستاو کوربه
نام هنگام تولدژان دزیره گوستاو کوربه
زادهٔ۱۰ ژوئن ۱۸۱۹
اورنان، دو، بازگشت بوربون‌ها به سلطنت فرانسه
درگذشت۳۱ دسامبر ۱۸۷۷ (۵۸ سال)
لتور دو پلز، سوئیس
ملیتفرانسوی
شناخته‌شده برایرهبر جنبش رئالیسم در نقاشی قرن نوزدهم فرانسه
کارهای برجستهسرمنشأ جهان (۱۸۶۶)
تدفین در اورنان (۵۰–۱۸۴۹)
هنرکده نقاشان (۱۸۵۵)
روباه در برف (۱۸۶۰)
جنبشرئالیسم
روباه در برف، یکی از آثار شاخص گوستاو کوربه است که در سال ۱۸۶۰ میلادی خلق شد. اثر روباه سرخی را در حال تغذیه از یک موش صحرایی نشان می‌دهد.
این اثر اکنون در موزه هنر دالاس نگه‌داری می‌شود.

ژان دزیره گوستاو کوربه (به فرانسوی: Jean Désiré Gustave Courbet) (زادهٔ ۱۰ ژوئن ۱۸۱۹ – درگذشته ۳۱ دسامبر ۱۸۷۷) در ایران معروف به گوستاو کوربه، نقاش فرانسوی بود که رهبر جنبش رئالیسم یا واقع‌گرایی در نقاشی قرن نوزدهم فرانسه به‌شمار می‌آمد. جنبش واقع‌گرایی با ظهور مکتب رمانتیسم در اروپا مرتبط بود و با نقاشی‌های نقاشان بزرگی همچون تئودور ژریکو و اوژن دولاکروا مشخص می‌شد. این جنبش با کارهای گروهی از هنرمندان برجستهٔ برخاسته از مدرسه باربیژون Barbizon و با نقاشان سبک امپرسیونیسم (دریافتگری) مشخص می‌شود.

در مجموع کوربه نقش و جایگاه مهمی در نقاشی قرن نوزدهم فرانسه دارد و به عنوان یک هنرمند خلّاق و مبتکر که به ارائهٔ تفسیرهایی پررنگ از واقعیت‌های اجتماعی در کارهایش تمایل دارد، شناخته می‌شود.

جملات زیر از جمله بیانات مشهور وی هستند:

من پنجاه سال عمر کرده‌ام و در این پنجاه سال، من همواره در آزادی زیسته‌ام. پس به من رخصت دهید که زندگیم را در آزادی به پایان برسانم؛ و بگذارید تا در هنگامی که من مُرده‌ام، درباره‌ام این‌گونه سخن گفته شود: «او به هیچ مدرسه‌ای، به هیچ کلیسایی، به هیچ نهادی، به هیچ آکادمی، و به هیچ رژیمی تعلق نداشت به جز رژیم آزادی»

اثرهای برجسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]