گودیر تایر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گودیر تایر
نوعسهامی عام
ISINUS3825501014 ویرایش در ویکی‌داده
بنا نهاده۱۸۹۸
بنیانگذارانفرانک سیبرلینگ
دفتر مرکزیاکران، اوهایو، ایالات متحده
محدودهٔ فعالیتجهانی
مدیر عامل اجراییریچارد جی. کرامر
رئیس هیئت مدیرهریچارد جی. کرامر
محصولاتتایر
انواع لاستیک
درآمدافزایش ۱۸٫۸ میلیارد دلار (۲۰۱۰)[۱]
سود خالصکاهش ۲۱۶ میلیون دلار (۲۰۱۰)[۱]
تعداد کارکنان۷۲٬۰۰۰ نفر (۲۰۱۰)[۱]
وبگاه
بالن گودیر

گودیر تایر (به انگلیسی: Goodyear Tire) شرکت تایر و لاستیک‌سازی آمریکایی است، که در سال ۱۸۹۸ توسط فرانک سیبرلینگ، در شهر اکران، اوهایو تأسیس شد.

گودیر تولیدکننده انواع لاستیک‌ها، برای خودرو، کامیون‌های تجاری، کامیون‌های سبک، اتومبیل‌های مسابقه، هواپیما، ماشین‌آلات کشاورزی و همچنین کلیه لاستیک‌های ماشین‌آلات سنگین، می‌باشد. نام این شرکت، از نام چارلز گودیر، مخترع نوعی لاستیک، گرفته شده‌است. وی این لاستیک را، در سال ۱۸۳۹ اختراع کرد و نکته قابل توجه اینست، که گودیر هیچوقت با این شرکت ارتباط مستقیم نداشته‌است.

شرکت گودیر، اولین بار، برای ساخت نوعی بالون هوایی کوچک، بنام گودیر، در سراسر جهان شناخته شد. این نوع بالون، در سال ۱۹۲۵ اولین پرواز خود را انجام داد. این نوع بالون، که بعدها به بالون گودیر معروف شد، امروزه یکی از آیکون‌های تبلیغاتی در ایالات متحده بشمار می‌رود.

این شرکت موفق‌ترین تولیدکننده تایر در تاریخ مسابقات فرمول یک است و رکورد گودیر در این مسابقات، دست‌نیافتنی می‌باشد.[۲] مسابقات فرمول یک فصل ۱۹۹۸، آخرین دوره‌ای بود، که شرکت گودیر، در مسابقات فرمول یک حضور داشت و درحال‌حاضر، تنها منبع تایر، برای سری نسکار می‌باشد. بخشی از سهام شرکت گودیر تایر در بازار بورس نیویورک، بورس لندن و بورس نزدک معامله می‌شود. گودیر از اجزاء سابق میانگین صنعتی داو جونز است.[۳]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ "2010 Form 10-K, The Goodyear Tire and Rubber Company". United States Securities and Exchange Commission.
  2. «FormulaSPEED2.0». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ مارس ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۱.
  3. «History of DJIA, globalfinancialdata.com». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۰۶. دریافت‌شده در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۲.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

الگو:بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تایر