گزارش (فیلم ۱۳۵۶)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از گزارش (فیلم))
گزارش
پوستر فیلم گزارش
کارگردانعباس کیارستمی
تهیه‌کنندهبهمن فرمان‌آرا
نویسندهعباس کیارستمی
بازیگرانکوروش افشارپناه[۱]
شهره آغداشلو
مصطفی طاری
محمدباقر توکلی
هاشم ارکان[۲]
فیلم‌بردارعلیرضا زرین دست
تدوین‌گرطلعت میرفندرسکی
تاریخ‌های انتشار
۲۳ خرداد ۵۷
کشورایران
زبانفارسی

گزارش فیلمی است ایرانی به کارگردانی و نویسندگی عبّاس کیارستمی که در سال ۱۳۵۶ ساخته شد.

این فیلم در نظرسنجی منتقدان و نویسندگان ماهنامه سینمایی فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران انتخاب شده است.

خلاصه فیلم[ویرایش]

در ابتدای فیلم محمد فیروزکوهی کارمند با همکاران خود به مهمانی شبانه‌ای که به مناسبت تولد فرزند رئیس اداره دارایی برگزار شده‌است می‌رود. در این‌جا است که با یک زن روسپی ارتباط برقرار می‌کند. او این رفتارهای خود را ادامه می‌دهد و شب بعد به کازینو می‌رود. این کارها در کنار اتمام مهلت قرار داد اجارهٔ خانه باعث ایجاد جو منفی در خانه می‌شود.

سرانجام او را به دلیل تلاش برای دریافت رشوه به شغل نازل تری منتقل می کنند و این باعث می شود مشکلات وی با همسرش (اعظم فیروزکوهی) با بازی شهره آغداشلو تشدید شود. در یکی از روزها پس از یک دعوای شدید، محمد به همراه کودک خانه را ترک می‌کند. در بازگشت اعظم را درحالی که برای خود کشی اقدام به خوردن قرص کرده‌است می‌یابد و او را به بیمارستان می‌رساند. پایان فیلم صبح با دمیدن خورشید است. اعظم به هوش می‌آید، محمد که در کنار تخت بیمارستان است بیدار می‌شود و به دنبال فرزندشان که در خودرو خوابیده است، می‌رود.

این فیلم تصویری منفی از زندگی طبقه متوسط و مدرن جامعه ارائه می‌کند، کسانی که باید موتور محرکه تغییر در اجتماع باشند از حل کوچکترین مسائل زندگی خود ناتوانند. این فیلم با دیگر فیلمهای روشنفکری سینمای ایران در دهه چهل و پنجاه شمسی در گرفتن موضعی انتقادی نسبت به مدرنیزاسیون همراه و همصداست.

نمایش فیلم[ویرایش]

گزارش - ۱۳۵۶

این فیلم پس از سال‌ها در مراسم یادبودی که در خانه هنرمندان ایران در تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۹۵ در پی در گذشت کارگردان فیلم (عباس کیارستمی)برگزار شده بود، اکران گردید.[۳] بنا به گفتهٔ مسئول نمایش فیلم در این اکران تمام فیلم به جز یک صحنهٔ یک دقیقه‌ای که براساس شرایط حاکم بر مکان‌های رسمی در ایران کنونی قابل پخش نیست، پخش شد.

منابع[ویرایش]

  1. «عباس کیارستمی: یک گزارش». ایران وایر. ۲۲ ژوئن ۲۰۱۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۶.
  2. «هاشم ارکان». راسخون. ۱۱ فروردین ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۶.
  3. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۶.
  • عباس کیارستمی نوشته عباس بهارلو، (غلام حیدری)، انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری نوروز هنر

پیوند به بیرون[ویرایش]