گروه قنات

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گروه قنات نام گروهی است که در اوایل انقلاب جمهوری اسلامی ایران (سال ۱۳۶۰) در شهر جهرم و اطراف آن در حال فعالیت بود.[۱]علی محمد بشارتی و حسین آیت‌اللهی از رهبران اصلی این گروه بودند.[۲][۳][۴][۵][۶]

اقدامات و فعالیت‌های اصلی این گروه کشتار زنان روسپی، بهایی‌ها، کمونیست‌ها و مخالفانشان بود که آنها را بعد از شکنجه و کشتن در قناتی رها می‌کردند. از بهمن ماه سال ۱۳۵۷ علی محمد بشارتی (که در کابینهٔ رفسنجانی وزیر کشور شد) سازماندهی علنی باندها را آغاز کرد.[۷] چند سال بعد از شروع فعالیت این گروه، هیئتی از طرف حسینعلی منتظری به همراه یک روحانی که عضو شورای نگهبان بود به جهرم رفته و جلوی فعالیت این گروه را گرفتند و از آنها خواستند تا در صورت دیدن چنین مواردی آنها را فقط تحویل مقامات دهند. در بهمن ۹۴ علی محمد بشارتی در مصاحبه‌ای با رد کردن نقش خود در گروه قنات گفت «بعد از حادثه هفتم تیر سال ۶۰ عده‌ای از این جوانان تندرو جهرم رفتند و هواداران مجاهدین را گرفتند و به داخل قنات انداختند. نه من آن موقع جهرم بودم و نه عامل این کار و نه در جریان این کار بودم و نه موافق با انجام چنین کاری بودم. من اساساً با هر نوع کار غیرقانونی مخالف هستم».

منابع[ویرایش]

  1. «انتشار خبر کشف ۶۰ جسد زندانیان سیاسی در قنات جهرم در اردیبهشت ۱۳۶۲». روزنامه انقلاب اسلامی. ۱۳۹۳/۰۲/۰۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ اكتبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۰۹ اکتبر ۲۰۱۴. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی=،|تاریخ=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  2. [www.etemaad.ir/Released/1392-07-06/345.htm «علی محمد بشارتی، نخستین مسوول اطلاعات سپاه: خیلی تلاش کردند سعادتی آزاد شود»] مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). روزنامه اعتماد. 6 مهر 1392. دریافت‌شده در ۰۹ اکتبر ۲۰۱۴. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  3. http://jahannews.com/vdcayanue49no01.k5k4.html
  4. http://www.bidaran.net/spip.php?article146
  5. http://asre-nou.net/1383/mehr/30/m-nogrekar.html
  6. http://www.iranhrdc.org/persian/permalink/3280.html?p=3
  7. http://iranian.com/main/2012/sep-25.html