تیپ‌های عبدالله عزام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از گردان عبدالله عزام)
نشان رسمی گروه عبدالله عزام

تیپ‌های عبدالله عزام (به عربی: كتائب عبدالله عزام) یک گروه تروریستی و جهادی سنی وابسته به القاعده می‌باشد که در سال ۲۰۰۹ اعلام موجودی کرده و در برخی از کشورهای خاورمیانه از جمله عربستان سعودی، لبنان، پاکستان و افغانستان به فعالیت می‌پردازد. وجه تسمیه این گروه از نام عبدالله عزام، یکی از بنیانگذاران القاعده و از نزدیکان اسامه بن لادن می‌باشد.

پس از آنکه رهبر نخست گروه به نام صالح القرعاوی توسط نیروهای امنیتی عربستان سعودی بازداشت شد، مسئولیت رهبری این گروه را از ژوئن ۲۰۱۲؛ فردی به نام ماجد بن محمد الماجد از اتباع عربستان سعودی بر عهده دارد. ماجد الماجد پیرامون ۳۱ دسامبر ۲۰۱۳ توسط نیروهای اطلاعاتی لبنان دستگیر شد.[۱][۲]

ایدئولوژی این گروه دفاع از اهل سنت کشورهای خاورمینه در مقابل شیعیان بوده است و بارها شیعیان کشورهای منطقه به خصوص شیعیان لبنان را تهدید به حملات انتقام‌جویانه به موجب حمایت از حزب‌الله لبنان نموده است. این گروه مسئولیت بمب‌گذاری در هتل پیرل کنتینانتال پیشاور را که به کشته شدن ۱۷ نفر در سال ۲۰۰۹ منجر شد را بر عهده گرفت. این گروه از مخالفان حکومت بشار اسد بوده که در جنگ داخلی سوریه در کنار سایر نیروهای شورشی به نبرد با دولت مرکزی مشغول می‌باشد. این گروه بارها ایران را به دلیل حمایت از حکومت مرکزی سوریه تهدید کرده بود و در ۱۹ نوامبر ۲۰۱۳ اقدام به بمب‌گذاری سفارت ایران در بیروت نمود که در پی آن تعدادی از شهروندان ایرانی و لبنانی کشته شدند. این گروه همچنین خواهان سرنگونی نظام فعلی عربستان سعودی و نابودی حزب‌الله لبنان می‌باشد و در چندین حمله موشکی از جنوب لبنان به سمت اسرائیل دست داشته است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Ghosn confirms chief of Al-Qaeda-linked group arrested". The Daily Star. 1 January 2014. Archived from the original on 2 January 2014. Retrieved 1 January 2014.
  2. Hosenball, Mark; Alistair Bell; Andrew Hay (31 December 2013). "Leader of group linked to al Qaeda held in Lebanon: sources". Reuters. Archived from the original on 31 December 2013. Retrieved 1 January 2014.