گانتز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گانتز
ガンツ
(‏Gantsu‏)
ژانر
مانگا
نویسندههیرویا اوکو
ناشرشوئیشا
دستهسینن
انتشار درویکلی یانگ جامپ
پخش اصلی۱۳ ژوئیه ۲۰۰۰ – ۲۰ ژوئن ۲۰۱۳
شمار کتاب‌ها۳۷ جلد
مجموعه تلویزیونی : اولین نمایش
کارگردانایچیرو ایتانو
نویسندهآکیرا نیشیموری
ایجی آبیکو
استودیوگونزو
صاحب امتیازام‌وی‌ام فیلمز
مدمن انترتینمنت
شبکهفوجی تلویژن
پخش اصلی۱۲ آوریل ۲۰۰۴ – ۲۲ ژوئن ۲۰۰۴
قسمت‌ها۱۳
مجموعه تلویزیونی : دومین نمایش
کارگردانایچیرو ایتانو
نویسندهماساشی سوگو
آهنگ‌سازیاسوهارو تاکاناشی
استودیوگونزو
شبکهای‌تی-ایکس
پخش اصلی۲۶ اوت ۲۰۰۴ – ۱۸ نوامبر ۲۰۰۴[۳]
قسمت‌ها۱۳
فیلم‌ها
نشان درگاه درگاه انیمه و مانگا

گانتز (به ژاپنی: ガンツ Gantsu) یک مجموعه مانگا ژاپنی که توسط هیرویا اوکو نوشته و مصورسازی شده است. فصل‌های این مانگا توسط انتشارات شوئیشا از سال ۲۰۰۰ در مجلهٔ ژاپنی ویکلی یانگ جامپ شروع به چاپ شد و در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۳ مجموعاً به تعداد سی و هفت تانکوبون به پایان رسید. گانتز داستان دو دوست به نام‌های کِی کورونو و ماسارو کاتو را روایت می‌کند که هر دو آن‌ها در یک تصادف قطار جانشان را از دست می‌دهند و تبدیل به بخشی از یک بازی نیمه پسامرگ می‌شوند، که در آن همراه با چندین نفر دیگر که به تازگی درگذشتند در مأموریت‌هایی مجبور به شکار و از بین بردن بیگانگانی مسلح به تجهیزات و ابزاری مرتبط با آینده می‌شوند.

مجموعه تلویزیونی انیمه گانتز تهیه شده توسط استودیوی گونزو و به کارگردانی ایچیرو ایتانو ابتدا در ۱۳ قسمت به نام نمایش نخست از آوریل تا ژوئن ۲۰۰۴ در شبکهٔ فوجی تلویژن پخش شد و دنباله آن یعنی گانتز: دومین نمایش که ادامه این سری بود، نیز در ۱۳ قسمت دیگر از اوت تا نوامبر ۲۰۰۴ به نمایش درآمد. این دو فصل با هم یک مجموعه تلویزیونی ۲۶ قسمتی را ایجاد کردند. مانگا و انیمه گانتز به خاطر استفاده فراوان از خشونت و محتوای جنسی شهرت دارد.

یک مجموعه فیلم سینمایی لایو اکشن دو بخشی با الهام از نسخه مانگا و به کارگردانی شینسوکه ساتو در ژانویه و آوریل ۲۰۱۱ به نمایش درآمد.[۴] یک فیلم سینمایی پویانمایی رایانه‌ای نیز تحت عنوان گانتز: او، در اکتبر ۲۰۱۶ در ژاپن منتشر شد.

داستان[ویرایش]

در مکانی واقع در توکیو، اتاقی وجود داشت. در آن اتاق یک گوی سیاه اسرارآمیز قرار داشت. به صورت دوره‌ای، مردمی که می‌مردند به این اتاق انتقال پیدا می‌کردند. در آنجا آن گوی سیاه لباس‌ها و اسلحه‌های ویژه‌ای در اختیار افراد می‌گذاشت و آن‌ها را بیرون، به مأموریتی برای کشتن بیگانه‌ها (فضایی‌ها) در زمین می‌فرستاد. وقتی این گوی باز می‌شد، نوشته‌هایی با رنگ سبز بر روی آن ظاهر می‌شدند که به آن‌ها اطلاع می‌داد که «زندگی آن‌ها به پایان رسیده و دیگر به او تعلق دارد» و عکس و اطلاعاتی دربارهٔ هدف آن‌ها می‌داد. مأموریت‌ها بسیار مرگبار هستند و شرکت‌کنندگان معدودی از آن زنده بیرون می‌آیند. نام این گوی سیاه «گانتز» است.[۵]

داستان گانتز دربارهٔ دو دانش‌آموز به نام‌های کِی کورونو و کاتو ماسارو است که هنگام کمک به مرد مستمندی که بر روی ریل مترو افتاده بود توسط قطار مورد اصابت قرار گرفتند. به دنبال کشته شدن، آن‌ها خود را درون اتاق آپارتمانی، واقع در توکیو یافتند. آن‌ها با اشخاص مختلف دیگری که به تازگی و به نحوی زندگی خود را از دست داده‌اند، درون اتاق بودند و هیچ‌کس اجازه خارج شدن از آنجا را نداشت. در انتهای اتاق آن گوی سیاه قرار داشت. بعد از چندین دقیقه گوی سیاه باز می‌شد و داخل آن مردی عریان و کچل که ماسکی بر صورت داشت و سیم‌هایی به سر او اتصال داشتند دیده می‌شد که تعدادی اسلحه و مهمات برای استفاده در اختیار آن‌ها می‌گذاشت. این مهمات شامل سه نوع اسلحه و لباس‌های ویژهٔ مشکی رنگی بود که گانتز متناسب با هر شخص در آنجا قرار داده بود و با پوشیدن آن نیرو، سرعت و استقامت فوق انسانی و قابلیت‌های دیگری به آن‌ها می‌داد.[۶] سپس یک عکس و اطلاعات مختصری از هدف‌های گانتز نشان داده می‌شود و در نهایت گانتز، دستور از بین بردن آن‌ها را به شرکت‌کنندگان می‌دهد. در طی مأموریت‌ها، مردم عادی قادر به دیدن بازیکنان یا بیگانه‌ها نمی‌باشند. گانتز شرکت‌کنندگان را به محدوده‌ای که مأموریت در جریان است، انتقال می‌دهد، و تا زمانی که تمامی دشمنان کشته شده یا محدودیت زمانی به پایان نرسد، آن‌ها نمی‌توانند منطقه را ترک کنند و بازگردند. اگر بازیکنان زنده بمانند و مأموریت با موفقیت پشت سر گذاشته شود، به هر یک از افراد به‌طور جداگانه برای بیگانه‌هایی که از بین برده‌اند، امتیازاتی اعطا خواهد شد. زمانی که امتیاز شرکت‌کننده به ۱۰۰ برسد، «منو امتیاز ۱۰۰» برایش ظاهر خواهد شد. در این منو سه گزینه پیشنهادی ارائه می‌شود:

  • گزینه ۱: شرکت‌کننده می‌تواند به زندگی عادی خود بازگردد، و دیگر نیازی به احضار مجدد توسط گانتز نمی‌باشد. به عنوان کفاره، خاطرات او از گانتز و مأموریت‌ها پاک خواهد شد.
  • گزینه ۲: شرکت‌کننده سلاحی منحصر به فرد و بسیار قدرتمند کسب خواهد کرد.
  • گزینه ۳: شرکت‌کننده قادر به احیاء فردی است که در طی مأموریت از حافظه گانتز کشته شده است. این قابلیت از اواسط مجموعه به گزینه‌ها اضافه و ظاهر شد.

پس از اتمام مأموریت، امتیازها بر اساس میزان قدرت و توانایی بیگانه‌ها محاسبه می‌شود (به‌طور مثال کشتن غول آخر بالاترین امتیاز مأموریت را داراست) و شرکت‌کنندگان مجاز به ترک مکان و بازگشت به زندگی عادی تا زمان احضار برای مأموریت بعدی هستند، به استثنای اینکه صحبت نمودن دربارهٔ گانتز منجر به انفجار سر آن‌ها خواهد شد. در طی مأموریت سوم کورونو و کاتو، تمامی شرکت‌کنندگان از جمله کاتو جان خود را از دست می‌دهند، با این حال کاتو با کشتن غول آخر مرحله، به کورونو فرصتی برای زنده ماندن می‌دهد. پس از مأموریت سوم، کورونو شروع به تغییر از داخل و تبدیل به یک قهرمان، و رهبر گروه مشابه با کاتو می‌شود. در ادامه داستان کورونو با هدف کسب ۱۰۰ امتیاز و احیاء دوستان از دست رفته‌اش در مأموریت‌ها شرکت می‌کند.

شخصیت‌ها[ویرایش]

  • کِی کورونو (به ژاپنی: (玄野 計 Kurono Kei) شخصیت اصلی داستان پسری دبیرستانی که در دنیای خودخواهانه‌ای زندگی می‌کرد، که مردم آن از جمله خود او به هیچ‌کس اهمیت نمی‌دهند. در یکی از روزها، مرد مستمندی را دید که بر روی ریل مترو افتاده است، او تصمیم گرفت که بایستد و شاهد مرگ او باشد. اما وقتی دوست قدیمی او، کاتو ماسارو به مرد کمک کرد، کورونو نیز با بی میلی به او کمک کرد. وقتی قطار از راه رسید آن‌ها گیر افتادند و هر دو در این سانحه جان خود را از دست دادند.[۷] او در نهایت تبدیل به قهرمانی ناخواسته و رهبر تیم توکیو گانتز می‌شود.
  • ماسارو کاتو (به ژاپنی: 加藤 勝 Katō Masaru) یکی از دوستان کودکی کورونو و دومین شخصیت اصلی داستان است. او نیز به همراه کورونو، در حالی که داشتند به مستمندی که روی ریل قطار بی هوش شده بود کمک می‌کردند، بعد از اصابت قطار به آن‌ها جان خود را از دست داد و توسط گانتز به اتاق فراخوانده شد. او در ابتدا با عمهٔ خود زندگی می‌کرد که کاتو و برادر کوچکش را برخلاف میل پس از اینکه یتیم شده بودند، تحت سرپرستی خود گرفته بود. آن‌ها پس از اینکه کاتو قادر به پس‌انداز مقدار کافی پول برای اجاره یک اتاق برای هر دوی آن‌ها شد، آنجا را ترک کردند.[۸][۹]
  • تائه کوجیما (به ژاپنی: 小島 多恵 Kojima Tae) یک دختر مانگاکا مشتاق و نخستین دوست‌دختر واقعی کورونو است. او ساده‌ترین شخصیت در بین تمامی شخصیت‌های سری گانتز به‌شمار می‌رود. او اغلب تمام مسائل را درون خود نگاه می‌دارد و غیر از دوست‌پسرش کورونو به ندرت حتی یک کلمه با کسی صحبت می‌کند. تائه دختری ریز اندام، مو مشکی، دست و پا چلفتی، اما بسیار وفادار و از پیوند عمیقی با کورونو برخوردار است. تائه در مأموریت بیگانه حلقه شکل، به صورت اتفاقی از شکارچیان گانتز عکس گرفت و به همین دلیل، توانست آن‌ها را ببیند. در مأموریت بعد، گانتز تائه را به دلیل آگاهی از وجود گانتز هدف قرار داد.[۱۰]
  • کِی کیشیموتو (به ژاپنی: 岸本 恵 Kishimoto Kei) برای اولین بار به صورت عریان در اتاق ظاهر شد و آنطور که مشخص بود مرگ او بر اثر خودکشی و بریده شدن رگ مچ دست او در داخل حمام بود. بر خلاف دیگر شخصیت‌های داستان، او دقیقاً جان خود را از دست نداده بود. بر طبق اظهارات نیشی (یکی از کهنه‌سربازان دنیای گانتز)، گانتز نیز جایز الخطا است و می‌تواند اشتباه کند، به همین دلیل به‌طور اتفاقی یک کپی از کیشیموتو خلق کرده بود که در ماموریت‌ها از او استفاده کند. کورونو بسیار به کیشیموتو علاقه دارد، اما در این بین کیشیموتو به ماسارو علاقه دارد. کیشیموتو دختری معمولی، خوش‌چهره، دارای موهای کوتاه قهوه‌ای بود. گانتز اغلب او را به دلیل سینه‌های نسبتاً بزرگی که داشت با نام‌های «تخم‌مرغ‌های آب‌پز»، «تیتس»، «دوشیزه هندوانه» و «پستان گنده» خطاب می‌کرد. کیشیموتو در سومین مأموریت، درحالی که خود را سپر کاتو کرد تا جان او را نجات دهد کشته شد.[۱۱][۱۲]
  • جوئیچیرو نیشی (به ژاپنی: 西 丈一郎 Nishi Joichiro) یک کهنه‌سرباز دورهٔ متوسطه در جهان گانتز است، که برای بیش از یکسال قبل از شروع داستان مجموعه در بازی حضور داشت. پس از اینکه مادر نیشی خودش را کشت، او روز بعد از خانه فرار کرد و از پشت بام مدرسه خود را پایین انداخت و خودکشی کرد. بسیار مشابه با اخلاق و شخصیت کورونو در آغاز داستان، او نیز فردی خودخواه بود و رویکرد داروینیسم اجتماعی در زندگی داشت. نیشی در طی مأموریت بیگانه تاناکا/سوزوکی کشته شد، اما تنها پس از شش ماه زندگی در حافظه متراکم گانتز، توسط کازه و به درخواست کورونو در انتهای مأموریت اُنی زنده شد.
  • رِیکا شیموهیرا (به ژاپنی: 下平 玲花 Shimohira Reika) یک سلبریتی جوان و زیبای ۱۷ ساله است که برای بازیگری، مدلینگ و خوانندگی شهرت دارد و همچنین یکی از شخصیت‌های اصلی این مجموعه و به عنوان ماهرترین بازیکنان گانتز به‌شمار می‌رود. کورونو اولین بار با دیدن تصاویرش در مجلات با او آشنا می‌شود. ریکا شخصیتی مهربان دارد و برای کسانی که در گانتز کشته می‌شوند ابراز ناراحتی می‌کند. او به کورونو علاقه دارد، اما وقتی علاقه او به تائه کوجیما را می‌بیند، تصمیم می‌گیرد برای خوشحالی او، تائه را بازگرداند و اولین صد امتیاز خود را برای این کار استفاده می‌کند. پس از بازگشت تائه، کورونو نیز با استفاده از امتیازش، خود را آزاد می‌کند. در مأموریت ایتالیایی، ریکا قصد داشت از امتیاز خود برای بازگرداندن سوزوکی استفاده کند، اما گانتز دچار خطایی شده و خاموش می‌شود. وقتی ریکا پس از چند دقیقه، دوباره به اتاق بازمی‌گردد تا لباسش را بردارد، مرد داخل گانتز را می‌بیند که از گانتز بیرون آمده است. مرد به او می‌گوید یک بار دیگر درخواستش را تکرار کند، اما ریکا این بار به جای زنده کردن سوزوکی، درخواست یک نسخه شبیه‌سازی از کورونو را می‌کند. گانتز به درخواستش پاسخ می‌دهد و یک کلون از کورونو می‌سازد که عضوی از گانتز نیز می‌باشد. بدین ترتیب ریکا دوست دختر کورونوی جدید می‌شود و به آرزوی دیرینه خود می‌رسد.[۱۳]

پانویس[ویرایش]

  1. Green, Scott (December 27, 2011). "Young Jump Reveals Time Frame For "Gantz" Manga Ending". Crunchyroll. Archived from the original on January 23, 2021. Retrieved January 23, 2021.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Yegulalp, Serdar. "Great Science Fiction Anime - The best science-fiction themed anime shows". About.com. Archived from the original on April 1, 2013. Retrieved June 24, 2020. This show stakes out a position as close to psychological horror and thriller territory as it does science fiction.
  3. "Gantz - The Nihon Review" (به انگلیسی). NihonReview. Retrieved October 13, 2013.
  4. "Gantz, Maria-sama, Mori no Asagao Promos Streamed" (به انگلیسی). Anime News Network. Retrieved December 12, 2018.
  5. "Gantz Information" (به انگلیسی). MangaVolume. Archived from the original on 19 January 2010. Retrieved December 19, 2018.
  6. "Anime Profile: Gantz" (به انگلیسی). AbsoluteAnime. Retrieved December 19, 2018.
  7. خلاصه‌ای از انیمه گانتز بایگانی‌شده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۰ توسط Wayback Machine - وبگاه TV.com
  8. "Masaru Kato (character)" (به انگلیسی). Comicvine.Gamespot. Retrieved December 18, 2018.
  9. "Masaru Kato (Gantz Wiki)" (به انگلیسی). gantz.fandom. Retrieved December 18, 2018.
  10. "Tae Kojima (character)" (به انگلیسی). Comicvine.Gamespot. Retrieved December 18, 2018.
  11. "Kei Kishimoto (character)" (به انگلیسی). Comicvine.Gamespot. Retrieved December 18, 2018.
  12. "Character Profile: Kei Kishimoto" (به انگلیسی). AbsoluteAnime. Retrieved December 20, 2018.
  13. "Reika Shimohira (character)" (به انگلیسی). Gantz.Fandom. Retrieved July 10, 2020.

پیوند به بیرون[ویرایش]