کیتی هادسن (آلبوم)

این یک مقالهٔ خوب است. برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کیتی هادسن
آلبوم استودیویی از
انتشار۶ مارس ۲۰۰۱ (۲۰۰۱-03-۰۶)
استودیو
  • ویولت الویس، نشویل
  • هاوس آف تام، کول اسپرینگز
  • ساند کیچن، کول اسپرینگز
  • کونج کیسج، فرانکلین، تنسی
ژانرکریستین راک، موسیقی مسیحی معاصر
مدت۴۸:۱۱
ناشررد هیل
تهیه‌کننده
  • تامی کلیر
  • اُدو پرایس
  • دیوید بروانینگ
گاه‌نگاری کیتی هادسن
کیتی هادسن
(۲۰۰۱)
خیلی گی‌ای
(۲۰۰۷)

کیِتی هادسن (به انگلیسی: Katy Hudson) نخستین آلبوم استودیویی کیتی پری، خوانندهٔ آمریکایی است که در گذشته با نام اصلیش، کیتی هادسن فعالیت می‌کرد. این آلبوم در ۶ مارس ۲۰۰۱ توسط رد هیل رکوردز منتشر شد. سبک آلبوم، راک مسیحی است که همراه با موسیقی آهنگ‌ها، فضای دوران کودکی و نوجوانی را به یاد می‌اندازد و نشان‌دهنده رابطه کیتی پری با خدا است.

از این آلبوم، دو تک آهنگ رادیویی منتشر شد و کیتی دو تور بزرگ را در سراسر ایالات متحده برگزار کرد. منتقدان نظرات مثبتی نسبت به کیتی و آلبومش دادند؛ آن‌ها ترانه‌سرایی وی را ستودند و بخاطر صدایش، او را بااستعداد دانستند. اما از لحاظ تجاری، این آلبوم یک شکست بزرگ بود؛ کمتر از ۲۰۰ نسخه از آلبوم به فروش رفت. برای همین، پس از ورشکستگی رد هیل رکوردز، پری سبک خود را تغییر داد و به موسیقی پاپ روی آورد. بخاطر شهرتی که کیتی بعدها کسب کرد، نسخه‌های این آلبوم دیگر پیدا نمی‌شد و کمیاب گشت.[۱]

پیش‌زمینه و ضبط[ویرایش]

کیتی که توسط دو روحانی پنتاکوستال بزرگ شده بود، خوانندگی را از کلیسا آغاز کرد. سرانجام، علاقهٔ او به موسیقی بیشتر شد و پس از چندین سفر به نشویل در ۱۵ سالگی، شروع به نوشتن و ضبط کردن نسخه‌های آزمایشی کرد. استعداد او توسط تهیه‌کنندگان نشویل کشف شد و او توانست با رد هیل رکوردز قرارداد ببندد.[۱] در یک مصاحبه، کیتی دربارهٔ ترانه‌سرایی برای آلبوم گفت:

هادسن آلبوم را با فضای تکرار شوندهٔ وجود خدا برای همه نوشت که یادآور همان جملهٔ «او بهترین دوست است همان که هرگز نمی‌گذارد [هیچ‌کس] غمگین باشد.» است. نخستین ترانه‌ای که او برای آلبوم ساخت، «به من اعتماد کن» بود. او همچنین در جلسه‌های آغازین ضبط گفت: «وقتی ما ضبط را شروع کردیم، به نظر می‌آمد که همگی همدیگر را می‌شناختند و من هیچ‌کس را نمی‌شناختم — این باعث شد من دوباره حس کنم که بچه‌ای تازه‌ام، درست مانند بزرگ شدن. من حتی دربارهٔ نواختن پنج آکوردی که به خوبی بلد بودم نیز احساس ترس می‌کردم.»[۲]

ترکیب[ویرایش]

فیونا اپل (در تصویر) یکی از افرادی بود که پری برای این آلبوم از او ایده گرفت.

در کیتی هادسن، کیتی در حال کاوش و جستجو در راک مسیحی و مسیحی معاصر دیده می‌شد.[۳] در میان این سبک‌ها چیزهای دیگری که به عنوان جایگزین توصیف شده بود، تأثیرهای برجسته‌ای از پاپ راک و سافت راک بود.[۴] در هنگام مصاحبه‌ای با وب‌سایت رسمی‌اش، کیتی هنرمندانی همچون جاناتا بروک – که بعدها در ترانهٔ جنگت را انتخاب کن در آلبوم چهارمش در سال ۲۰۱۳ با او همکاری داشت[۵]جنیفر نپ، دایانا کرال و فیونا اپل را به عنوان کسانی که در موسیقی از آن‌ها تأثیر گرفته نام برد.[۲]

ترانه‌های «به من اعتماد کن»، «به‌طور طبیعی» و «هیولای خود من» به عنوان بیان‌کننده «احساس تنهایی، ترس و شکی که اغلب نوجوانان دارند» نام برده شدند.[۲] نخستین ویژگی‌های «فراموش نشدنی» بر اساس «افکت‌های الکترونیکی» و «ریشه‌های راک خالص» بود.[۴] ترانه تهاجمی «سوراخ گوش»، مردمی را به تصویر می‌کشد که شیفتهٔ چیزهای مصرفی‌اند.[۶] در «سوراخ گوش»، هادسن می‌خواند: «خداوندا، کمکم کن حقیقت را ببینم/که تمام چیزی که نیاز دارم تو هستی.»[۲] ترانهٔ آخرین تماس زمانی توسط هادسن نوشته شد که مشغول خواندن کتاب آخرین تماس برای کمک: تغییر دادن آمریکای شمالی با هر بار یک نوجوان، نوشته داوسون مک‌آلیستر بود.[۶] از لحاظ موسیقی، هادسن بیشتر به سمت جاز رفته بود. او «دردهای در حال رشد» را سرودی برای کودکان و نوجوانان توصیف کرد، با توضیح اینکه جامعه معمولاً تصویر نادرستی از آن‌ها دارد و معمولاً آن‌ها را به عنوان کسانی که به خدا باور ندارند یا چیز زیادی دربارهٔ او نمی‌دانند، می‌بیند. ترانهٔ «تف» را هادسن زمانی که کلاس هشتم بود نوشت؛ این ترانه خطاب به ریاکاری و نفاقی است که او در مدرسه مسیحیت با آن مواجه شد.[۶]

«ایمان شکست نخواهد خورد» الهام گرفته از ایمانی بود که در بخش‌های مختلف انجیل از آن صحبت شده؛ در مورد ترانه «دنبال من بگرد» نیز پری گفت: «من در حال کشمکش با این واقعیت بودم که من مسئولیت زیادی دربارهٔ اینکه دیگران از کارهایی من می‌کنم و چیزهایی که می‌خوانم چگونه تحت تأثیر قرار می‌گیرند، خواهم داشت. من نمی‌خواهم طوری صحبت کنم که انگار همه چیز خوب است وقتی نیست. من می‌خواهم حقیقت را بیان کنم، ولی همچنان به مردم امید دهم.» آلبوم با ترانهٔ وقتی دیگر «چیزی نمانده به پایان می‌رسد» که به عنوان «متن عاشقانه‌ای واضح و مختصر برای خدا» توصیف شده‌است.[۶][۷]

انتشار و پخش[ویرایش]

ترانه «به من اعتماد کن» پیش از آلبوم منتشر شد و در فوریه ۲۰۰۱ از رادیوها پخش می‌شد.[۸]کیتی هادسن در ۸ فوریه ۲۰۰۱ بر روی نوار کاست،[۹] و بعدتر در ۶ مارس ۲۰۰۱ بر روی سی‌دی منتشر شد،[۱۰] با اینکه تاریخ انتشار آن معمولاً به اشتباه ۲۳ اکتبر ۲۰۰۱ نوشته شده‌است.[۱] ترانه «دنبال من بگرد» نیز در ژوئن ۲۰۰۱ منتشر شد. همچنین فروشگاه آنلاین کیتی هادسن محصولات مختلفی که به هادسن مربوط می‌شدند، مانند تی‌شرت، گردنبند و پوستر عرضه می‌کرد.[۱۱] کیتی توری را به همراه فیل جول، گروه ارث‌سوت و وینا را آغاز کرد.[۱۲] او همچنین تور تبلیغاتی تک‌نفره‌ای را برای آلبوم کیتی هادسن در سراسر آمریکا برگزار کرد. این تور در ۶ سپتامبر ۲۰۰۱ در تگزاس آغاز و در ۱۸ نوامبر همان سال در ویرجینیا به پایان رسید و شامل ۴۶ اجرا بود.[۱۳]

بازخورد[ویرایش]

رتبه‌بندی حرفه‌ای
بررسی انتقادی
منبعرتبه‌بندی
آل‌میوزیک3/5 ستاره[۳]
بیلبوردمثبت[۱۴]
کریستینیتی تودیمثبت[۴]
کراس ریدمز9/10 ستاره[۱۵]
فانتوم تولبوت3/5 ستاره[۷]

کیتی هادسن در مجموع بازخورد مثبتی از سوی منتقدان موسیقی دریافت کرد. استفان توماس ارلواین از آل‌میوزیک به کیتی هادسن سه ستاره از پنج ستاره داد و افزود که با این آلبوم، هادسن «خیانت بسیار بزرگی به آلانیس موریست کرده‌است.» او همچنین متن بعضی از ترانه‌ها را دارای محتوای جنسی دانست و از آن‌ها به عنوان «جالب‌ترین چیزها» در آلبوم نام برد. او صدای کلی آلبوم را «به نوعی حمله‌گر، صدای بیش از حد دست‌کاری شده مانند بعضی از راکرهای CCM دانست که می‌خواهند معاصر بودن خود را اثبات کنند.»[۳] نویسندهٔ کریستینیتی تودی، راس بریمیر، نظری مثبت دربارهٔ کیتی هادسن داشت. او ترانه‌سرایی هادسن را «روشنگرانه و به خوبی با احساسات درآمیخته» توصیف کرد. او در ادامه هادسن را «استعدادی جوان» دانست و نسبت به شنیدن کارهای بیشتری از او در سال آینده ابراز انتظار کرد.[۴] تونی کامینگز از کراس ریدمز نیز، هادسن را یک «استعداد خوانندگی» دانست و به مردم پیشنهاد داد این آلبوم رو گوش کنند.[۱۵] اندی آرگیراکیس از فانتوم تولبوت با بیان اینکه هادسن در کلیسا پرورش یافته، گفت که او با این آلبوم «تسویه» کرده‌است، او همچنین ذکر کرد «درست است که او تنها یک خوانندهٔ پاپ سبک‌وزن است، اما سخت است که صداقت و بلوغ ترانه‌نویسی هادسن را نادیده بگیریم.»[۷]

از لحاظ تجاری، آلبوم موفقیتی کسب نکرد. از زمان انتشار، کیتی هادسن با فروش ۱۰۰ تا ۲۰۰ کپی، یک شکست تجاری برای رد هیل رکوردز بود.[۱][۱۶]

فهرست ترانه‌ها[ویرایش]

اطلاعات از پشت جلد آلبوم کیتی هادسن استخراج شده‌اند.[۹]

فهرست
شمارهنامنویسنده(ها)تهیه‌کننده(ها)مدت
۱.«به من اعتماد کن» ([پ ۱])کیتی هادسن، مارک دیکسناُتو پرایس۴:۴۶
۲.«سوراخ گوش» ([پ ۲])هادسن، تامی کالیر، برایان وایتکالیر۴:۰۶
۳.«دنبال من بگرد» ([پ ۳])هادسن، اسکات فیرکلافکالیر۵:۰۰
۴.«تماس آخر» ([پ ۴])هادسندیوید براونینگ۳:۰۷
۵.«دردهای در حال رشد» ([پ ۵])هادسن، دیکسنبراونینگ۴:۰۵
۶.«هیولای خود من» ([پ ۶])هادسنبراونینگ۵:۲۵
۷.«تف» ([پ ۷])هادسنپرایس۵:۱۰
۸.«ایمان شکست نخواهد خورد» ([پ ۸])هادسن، دیکسنپرایس۵:۱۴
۹.«به‌طور طبیعی» ([پ ۹])هادسن، فیرکلافبراونینگ۴:۳۳
۱۰.«وقتی دیگر چیزی نمانده» ([پ ۱۰])هادسنبراونینگ۶:۴۵
مجموع مدت:۴۸:۱۱

دست‌اندرکاران[ویرایش]

برگرفته از از پشت جلد آلبوم کیتی هادسن[۹]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. Trust in Me
  2. Piercing
  3. Search Me
  4. Last Call
  5. Growing Pains
  6. My Own Monster
  7. Spit
  8. Faith Won't Fail
  9. Naturally
  10. When There's Nothing Left

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ Kimberly, Summers (2012). Katy Perry. page 10 (به انگلیسی). Greenwood.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ "Katy's bio". katyhudson.com. Archived from the original on 12 March 2001. Retrieved December 26, 2013.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ Erlewine, Stephen. "Katy Hudson - Katy Hudson". AllMusic. Rovi Corporation. Archived from the original on 26 December 2013. Retrieved December 27, 2013.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ۴٫۳ Breimeier, Russ (January 1, 2001). "Katy Hudson: Katy Hudson". Christianity Today. Christianity Today International. Archived from the original on 31 January 2014. Retrieved December 27, 2013.
  5. Prism (Media notes). Katy Perry. United States: Capital Records. 2013. {{cite AV media notes}}: |access-date= requires |url= (help)نگهداری CS1: سایر موارد در یادکرد رسانه‌های AV (یادداشت‌ها) (link)
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ ۶٫۳ "Discography". katyhudson.com. Archived from the original on 8 December 2002. Retrieved December 26, 2013.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ۷٫۲ Argyrakis, Andy (February 6, 2001). "Katy Hudson – a Review of The Phantom Tollbooth". The Phantom Tollbooth. Archived from the original on 28 February 2015. Retrieved December 27, 2013.
  8. Friedlander, Noam (2012). Katy Perry Page 24.25 (به انگلیسی). Sterling.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ ۹٫۲ Katy Hudson (liner notes). Katy Hudson. Red Hill Records. 2001.{{cite AV media notes}}: نگهداری CS1: سایر موارد در یادکرد رسانه‌های AV (یادداشت‌ها) (link)
  10. Montgomery, Alice (2011). Katy Perry (به انگلیسی). Michael Joseph Ltd.
  11. "Online Store". Fut-Inc. Archived from the original on 8 December 2002. Retrieved December 26, 2013.
  12. V*Enna. «MARCH 3RD». v-enna.com, V*Enna Official Website. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مارس ۲۰۱۶.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ "Katy's tour info". katyhudson.com. Archived from the original on 16 August 2001. Retrieved December 26, 2013.
  14. DEP (June 2, 2001). "Katy Hudson – Katy Hudson". Billboard. Nielsen Business Media. Archived from the original on 31 December 2013. Retrieved December 30, 2013.
  15. ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ Cummings, Tony (July 26, 2001). "Katy Hudson - Katy Hudson". Cross Rhythms. Archived from the original on 15 October 2013. Retrieved December 27, 2013.
  16. Hiscock, John (June 30, 2012). ""I want to be a mother but now's not the right time": Katy Perry says she still believes in love and likes London boys (except one)". Daily Mirror. Trinity Mirror. Archived from the original on 21 July 2015. Retrieved December 27, 2013.