کوچ‌سرفینگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کوچ‌سرفینگ
کوچ‌سرفینگ
ستادسان‌فرانسیسکو کالیفرنیا امریکا
بنیانگذار(ان)کیسی فنتون ، دنیل هافر
وبگاه
راه‌اندازی۲ آوریل ۲۰۰۳
وضعیت کنونیفعال
جنیفر بیلک، مدیر عامل شرکت کوچ‌سرفینگ از ۲۰۱۳ تا اکتبر ۲۰۱۵
وضعیت کوچ‌سرفینگ در کشورهای مختلف جهان

کاوچ سرفینگ یا کوچ‌سرفینگ (به انگلیسی: CouchSurfing) به معنای کاناپه گردی یک سایت گردشگری است که به صورت یک شبکه اجتماعی و یکی از معروف‌ترین پرتال‌های گردشگری در اینترنت است که در زمینه «مهمان‌نوازی و اقامت رایگان» فعالیت می‌کند و چند سالی هست که بین ایرانیان به محبوبیت قابل توجهی دست یافته‌است.[۴][۵]
خلاقیت و نوآوری این شبکه، در عرصه گردشگری مجازی (e-tourism)[۶] می‌باشد و از جنبه کسب و کار نیز، یکی از نمونه‌های موفق کارآفرینی دیجیتالی (Entrepreneurship) است و در زمینه ایجاد و تقویت دوستی و تبادل فرهنگ و تجربه و کم کردن هزینه‌ها و آسان شدن مسافرت فعالیت می‌کند. کوچ‌سرفینگ، در واقع هیچ یک از خدمات بالا را خودش ارائه نمی‌دهد، بلکه با پشتیبانی دائمی از سایت و ارائه خدمات مجازی، فقط زمینه آشنایی کاربران با یکدیگر را فراهم می‌نماید.
این شبکه بر اساس "Hosting" و "Surfing" به معنای اقامت یک مسافر در منزل یک شخص بومی به عنوان مهمان‌ و به‌طور رایگان بوده و در زمانی که یک کوچ‌سرف بخواهد شهری به شهر دیگری برود، از طریق اینترنت با میزبان تماس خواهد گرفت و درصورت اعلام آمادگی میزبان، این سفر را انجام خواهد داد.

صرفه جوئی در هزینه سفر[ویرایش]

خدمات میزبانی در اینگونه سفرها رایگان است اما این بدان معنا نیست که میزبان باید برای مسافر پول خرج کند، در این سیستم، میزبان نباید برای فراهم کردن محل اقامت از میهمان درخواست پول کند، همچنین، میهمان نیز حق ندارد خرجی به گردن میزبان بگذارد و نباید از سیستم سوءاستفاده نماید، البته تقبل هزینه به صورت داوطلبانه مجاز است.
از بین افراد تنها ۸ درصد از سوی این سایت تأیید شده‌اند و حدود ۶ درصد هم از نظر اخلاقی ضمانت شده‌اند. اما بقیه اعضا (بیش از ۸۰ درصد اعضا) تأیید یا از نظر اخلاقی ضمانت نشده‌اند. شاید این موضوع کمی نگران‌کننده به نظر برسد چون فردی که به عنوان سفیر وارد این سایت می‌شود در واقع اعلام آمادگی می‌کند که میزبان دیگر سفیران باشد یا آن‌ها را در خانه خود بپذیرد. اما طرفداران کوچ‌سرفینگ بر این عقیده‌اند که "از سال ۲۰۰۴ تا اوت ۲۰۱۱ که بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ دیدار و میزبانی انجام شده و حتی یک مورد تخلف نیز گزارش نشده است." در میزبانی سایت، به میزبانان توصیه گردیده که در قبول مهمان یا میزبان باید به رفرنس‌ها و فیدبکهایی که مهمانان و میزبانان قبلی به آن فرد داده‌اند توجه کرد تا با آگاهی و اطلاعات بیشتری اقدام شود.[۷][۸][۹][۱۰]

کوچ‌سرف ها[ویرایش]

کوچ‌سرف ها برای استفاده از خدمات این شبکه، موظف به رعایت موارد خاصی هستند.[۵][۱۱] افراد (کوچ‌سرف ها) با عضویت در این سایت و مشخص نمودن محل سکونت خود، اعلام آمادگی می‌کنند که به عنوان میزبان یا راهنما، امکانات و محل اسکان رایگانی را برای یک یا چند نفر در منزل شان برای مدت معینی آماده کنند. همه خدمات مجازی این سایت، به استثناء تبلیغات، رایگان است.[۱۲][۱۳][۱۴][۱۵]
علاوه بر این، اعضا، در هر شهری، جلساتی با عنوان «CouchSurfing Gathering» یا «Couchsurfing Collectives» برای دور هم جمع شدن اعضای محلی و Surfer‌ها ترتیب می‌دهند که هم برای آشنایی بیشتر اعضای محلی با همه و همچنین برای گسترش روحیه کوچ‌سرفینگ است. بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ تعدادی از این گردهماییها در مونترآل، وین، نیوزیلند، روتردام، کاستاریکا، سامرا، آلاسکا، استانبول و تایلند برگزار گردید.[۱۶][۱۷][۱۸][۱۹]
سایت کوچ‌سرفینگ تعداد کاربران فعال خود را ۱۵ میلیون نفر، با احتساب ۴۰۰ هزار نفر میزبان فعال اعلام کرده‌است.[۳]
در سال ۲۰۱۲، این شرکت اپلیکیشن تلفن همراه خود را برای سیستم های عامل آی‌اواس و اندروید رونمایی کرد.[۱۷][۲۰][۲۱][۲۲][۲۳][۲۴][۱۷]

مدیریت[ویرایش]

از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ دنیل هافر و پس از او تونی اسپینوزا تا پایان سال ۲۰۱۳ مدیرعامل شرکت بوده و این سمت از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به جنیفر بیلچک رسید.[۲۵][۲۶][۲۶][۲۶] از اوت ۲۰۱۶ پاتریک داگن به عنوان مدیر اجرایی و بین‌المللی و مدیر مالی سایت، و از اکتبر ۲۰۱۷ پس از استعفای کیسی فنتون، ویلیام فرانچسکو مدیر عملیات سات گردید.[۲۷][۲۸] هیئت مدیره شرکت شامل بنیان‌گذار (دنیل هافر) و رئیس (ویلیام فرانچسکو ) کیسی فنتون و همچنین سرمایه‌گذاران سرمایه درمانی مت کلر از معیار، Todor Tashev از شرکت فناوری امیدیار و جاناتان تئو از سرمایه دودویی است.[۲۹]

فیلترینگ کوچ‌سرفینگ در ایران[ویرایش]

سایت کوچ‌سرفینگ، در ایران، توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه دارای محتوای با مضمون مصادیق محتوای مجرمانه تشخیص داده شد و فیلتر گردید.[۳۰]


پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "couchsurfing.com Site Info". Alexa Internet. Archived from the original on 23 December 2018. Retrieved 2011-10-02.
  2. "Alexa Internet: Couchsurfing.com". Alexa Internet. Archived from the original on 23 December 2018. Retrieved 5 September 2018.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ van Brugen, Isabel (13 January 2018). "Deal watch: budget travel". The Times.
  4. «کوچ‌سرفینگ چیست؟ مزایا و معایب کوچ‌سرفینگ (بخش اول)». امیرحسین قربانی. irantaste. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ سپتامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۵ سپتامبر ۲۰۱۸. بیش از یک پارامتر |بازیابی= و |accessdate= داده‌شده است (کمک)
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «کوچ‌سرفینگ، کاناپه گردی یا اقامت رایگان در خانه میزبان‌های محلی». سفر نوشت. دریافت‌شده در ۵ سپتامبر ۲۰۱۸.
  6. «گردشگری مجازی چیست؟». پانومن. دریافت‌شده در ۵ سپتامبر ۲۰۱۸.
  7. ارشاد نیکخواه. «خودآموز کوچ‌سرفینگ». sizdahom. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ ژوئیه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۵ سپتامبر ۲۰۱۸.
  8. «میزبانی از یک میهمان خارجی در کوچ‌سرفینگ». سبک تر. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۵ سپتامبر ۲۰۱۸.
  9. «آیا کوچ‌سرفینگ امن است؟». مجله اینترنتی خواندنیها. دریافت‌شده در ۵ سپتامبر ۲۰۱۸.
  10. «کوچ‌سرفینگ یعنی چه؟». سبک تر. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۵ سپتامبر ۲۰۱۸. بیش از یک پارامتر |بازیابی= و |accessdate= داده‌شده است (کمک)
  11. «کوچ‌سرفینگ در ایران». راهنما سفر. دریافت‌شده در ۵ سپتامبر ۲۰۱۸.
  12. «couchsurfing». سایت کوچ‌سرفینگ. دریافت‌شده در ۵ سپتامبر ۲۰۱۸.
  13. «کوچ‌سرفینگ (couchsurfing) و لزوم عضویت شهروندان در این شبکه گردشگری برای تبریز ۲۰۱۸/هر شهروند یک میزبان». سایت تبریز مدرن. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ سپتامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۵ سپتامبر ۲۰۱۸. بیش از یک پارامتر |بازیابی= و |accessdate= داده‌شده است (کمک)
  14. «معرفی كوچ سرفينگ». cheapsafar. دریافت‌شده در ۵ سپتامبر ۲۰۱۸.
  15. «کوچ‌سرفینگ چیست یا چگونه میزبان توریستهای شهرمان باشیم». مازی نامه. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ اوت ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۵ سپتامبر ۲۰۱۸. بیش از یک پارامتر |بازیابی= و |accessdate= داده‌شده است (کمک)
  16. Barnett, George A. (7 September 2011). Encyclopedia of Social Networks. SAGE Publications.
  17. ۱۷٫۰ ۱۷٫۱ ۱۷٫۲ DeAmicis, Carmel (10 January 2015). "How Couchsurfing became the Friendster of the sharing economy". GigaOm. Archived from the original on 14 November 2021. Retrieved 5 September 2018.
  18. مهمان کاناپه منزل ایرانی‌ها در هر کجای دنیا، دویچه وله فارسی
  19. «کاناپه گردی ، کُچ سرفینگ». zhiwaar. دریافت‌شده در ۵ سپتامبر ۲۰۱۸.
  20. Graham, Jefferson (12 October 2013). "Couchsurfing your way to a free place to stay". USA Today.
  21. "Product Update: Make a new friend with Couchsurfing Hangouts!". Couchsurfing. 28 June 2016.
  22. Jacobs, Harrison (17 January 2018). "A little-known travel app that is Airbnb-meets-Tinder helped me have the wildest night in Tokyo partying until sunrise". Business Insider.
  23. Camillo, Angelo A. (17 August 2015). Handbook of Research on Global Hospitality and Tourism Management. IGI Global.
  24. Arrington, Michael (29 June 2006). "CouchSurfing Deletes Itself, Shuts Down". TechCrunch.
  25. "Business Search – Results". California Secretary of State. Archived from the original on 14 November 2021. Retrieved 5 September 2018.
  26. ۲۶٫۰ ۲۶٫۱ ۲۶٫۲ Chan, Nathan (15 May 2018). "112: The Crazy Origin Story of Sharing Economy Pioneer Couchsurfing.com with Casey Fenton". Foundr.
  27. Vivion, Nick (11 October 2013). "CouchSurfing CEO steps down amid layoffs, uncertainty". Tnooz.
  28. Lunden, Ingrid (10 October 2013). "Tony Espinoza Steps Down As CEO Of Couchsurfing, Jennifer Billock Steps Up As Interim As Startup Lays Off Staff, "Doubles Down" On Mobile". TechCrunch.
  29. "Company Overview of CouchSurfing International Inc". Bloomberg L.P.
  30. «فیلترینگ محتوای مجرمانه اینترنتی». کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه. دریافت‌شده در ۵ سپتامبر ۲۰۱۸.