کوه تاکائو

مختصات: ۳۵°۳۷′۱۹″ شمالی ۱۳۹°۱۴′۴۹″ شرقی / ۳۵٫۶۲۱۹۴°شمالی ۱۳۹٫۲۴۶۹۴°شرقی / 35.62194; 139.24694
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تاکائو
Map
مرتفع‌ترین نقطه
ارتفاع۵۹۹ متر یا ۱۹۶۵ پا
مختصات۳۵°۳۷′۱۹″ شمالی ۱۳۹°۱۴′۴۹″ شرقی / ۳۵٫۶۲۱۹۴°شمالی ۱۳۹٫۲۴۶۹۴°شرقی / 35.62194; 139.24694
جغرافیا
موقعیتمنطقهٔ هاچی‌اوجی در توکیو

کوه تاکائو (به ژاپنی: 高尾山 takaosan) یکی از مراکز گردشگری معروف در منطقه تامای توکیو در ژاپن است. ارتفاع این کوه ۵۹۹ متر (۱۹۶۵ پا) است. این کوه در قسمت جنوب غربی هاچی‌اوجی و در قسمت شرقی کوهستان کانتو قرار دارد.[۱] هر ساله به‌طور متوسط بیش از ۲٫۵ میلیون نفر از تاکائو بازدید می‌کنند. طبق آمار قلهٔ کوه تاکائو بیشترین تعداد صعودکننده را در بین تمامی کوه‌های جهان داراست.[۲]

دسترسی به کوه[ویرایش]

برای رسیدن به نقطهٔ آغازین مسیر در ایستگاه تاکائوسان گوچی [پ ۱] می‌توان از یکی از خطوط فرعی شرکت راه آهن کیئو به نام خط تاکائو استفاده کرد.

در صورتی‌که که مبدأ حرکت ایستگاه شینجوکو باشد ابتدا باید با استفاده از خط چوئو-هونسن به ایستگاه تاکائو رفته و سپس در این ایستگاه باید قطار را تعویض کرده، با استفاده از قطارهای خط تاکائو در ایستگاه بعدی که ایستگاه تاکائوسان گوچی می‌باشد، پیاده شد. از ایستگاه شینجوکو در داخل توکیو تا ایستگاه تاکائوسان گوچی در حدود ۱ ساعت با قطار طول می‌کشد.[۳]

بعضی از قطارهای خط کیئو از ایستگاه شینجوکو تا ایستگاه تاکائوسان گوچی به‌طور مستقیم حرکت می‌کنند. در اینصورت طی این مسیر ۴۷ دقیقه طول می‌کشد.[۴]

راه‌های صعود پیاده[ویرایش]

چندین مسیر راهپیمایی و کوهنوردی مختلف در کوه تاکائو وجود دارد.[۵]

  1. مسیر شمارهٔ یک [پ ۲] طول مسیر ۳٫۸ کیلومتر است و زمان پیمودن مسیر به‌طور متوسط ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. این مسیر از باغ وحش میمون‌ها، باغ گیاهان وحشی، دروازهٔ جوشین و معبد تاکائوسان-یاکوئواین گذشته و به قله ختم می‌شود. این مسیر بیشتر از دیگر مسیرها مورد استفاده بازدید کنندگان قرار دارد.
  2. مسیر شمارهٔ دو [پ ۳] طول مسیر ۰٫۹ کیلومتر است و زمان پیمودن مسیر به‌طور متوسط ۳۵ دقیقه طول می‌کشد. این مسیر دایره‌وار است و از دروازهٔ جوشین آغاز می‌شود.
  3. مسیر شمارهٔ سه [پ ۴] طول مسیر ۲٫۴ کیلومتر است و زمان پیمودن مسیر به‌طور متوسط ۱ ساعت و ۱۱ دقیقه طول می‌کشد. از دروازهٔ جوشین آغاز شده در نزدیکی قله به مسیر شمارهٔ پنج ختم می‌شود.
  4. مسیر شمارهٔ چهار [پ ۵] طول مسیر ۱٫۸ کیلومتر است و زمان پیمودن مسیر به‌طور متوسط ۵۳ دقیقه طول می‌کشد. پل تسوری در این مسیر قرار دارد.
  5. مسیر شمارهٔ پنج [پ ۶] طول مسیر ۰٫۹ کیلومتر است و زمان پیمودن مسیر به‌طور متوسط ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. این مسیر دایره‌وار است و به دور قله کشیده شده‌است.
  6. مسیر شمارهٔ شش [پ ۷] طول مسیر ۳٫۶ کیلومتر است و زمان پیمودن مسیر به‌طور متوسط ۱ ساعت و ۳۳ دقیقه طول می‌کشد. از مبدأ در نزدیکی ایستگاه قطار کابلی تا نزدیکی قله به مسیر شمارهٔ پنج ادامه می‌یابد. در طول مسیر رودخانه جریان دارد. آبشار بیوا در این مسیر قرار گرفته‌است.
  7. مسیر ایناری یاما [پ ۸] طول مسیر ۳٫۱ کیلومتر است و زمان پیمودن مسیر به‌طور متوسط ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. در قسمت جنوب شرقی تاکائو قرار دارد. از مبدأ در نزدیکی ایستگاه قطار کابلی شروع شده و به قله ختم می‌شود.
  8. مسیر کوه جینبا [پ ۹] طول مسیر ۱۲٫۴ کیلومتر است و زمان پیمودن مسیر به‌طور متوسط ۵ ساعت و ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. این مسیر از قسمت غربی قله تاکائو شروع شده، پس از گذشتن از قلهٔ کوه شیرویاما و قلهٔ کوه کاگه نوبو به قلهٔ کوه جینبا ختم می‌شود.[۶]

حیات وحش[ویرایش]

کوه تاکائو با داشتن بیش از ۱۲۰۰ گونهٔ گیاهی و جانوران و حشرات گوناگون بومی، از لحاظ حیات وحش بسیار غنی است.[۷]

نگارخانه[ویرایش]

برابرهای ژاپنی[ویرایش]

  1. 高尾山口駅
  2. 自然研究路。1号路
  3. 自然研究路。2号路
  4. 自然研究路。3号路
  5. 自然研究路。4号路
  6. 自然研究路。5号路
  7. 自然研究路。6号路
  8. 稲荷山
  9. 陣馬山

منابع[ویرایش]

  1. کتاب 日本地名百科事典 نوشتهٔ 白井 勝也 صفحهٔ۷۵۸ چاپ ۱۹۹۸ شابک شابک ‎۴−۰۹−۵۲۳۱۱۱−۴
  2. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «高尾山». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای ژاپنی، بازبینی‌شده در ۶-۹-۲۰۱۰.
  3. "yahoo 線路情報" (به ژاپنی). Archived from the original on 8 September 2010. Retrieved 8-9-2010. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازدید= (help)
  4. "سایت رسمی کوه تاکائو" (به ژاپنی). Archived from the original on 19 August 2010. Retrieved 5-11-2010. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازدید= (help)
  5. کتاب 東京都の山 نوشتهٔ 東京都山岳連盟 صفحات ۷۳ چاپ 2008-5-5 شابک شابک ‎۹۷۸−۴−۶۳۵−۰۲۳۱۲−۲
  6. «高尾山»، ふるさとと百名山، ش. ۱۰، ص. ۱۳ー۱۵، ۲۰۱۰ー۸ー۳۱ تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  7. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Mount Takao». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۶-۹-۲۰۱۰.

پیوند به بیرون[ویرایش]