کوهسارکنده

مختصات: ۳۶°۳۳′۳۷″ شمالی ۵۳°۲۰′۱۷″ شرقی / ۳۶٫۵۶۰۲۸°شمالی ۵۳٫۳۳۸۰۶°شرقی / 36.56028; 53.33806[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کوهسارکنده
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستاننکا
بخشمرکزی
دهستانپی‌رجه
مردم
جمعیت۵۰۵ نفر (سرشماری ۹۵)
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۹+
بارش سالانه۹۰۰ میلی‌متر
اطلاعات روستایی
کد آماری۰۱۹۹۰۳
ره‌آوردنان محلی، مربای تمشک، گردو، برنج، ازگیل جنگلی و ولیک، دِشو خُرمَندی(خرمالوی جنگلی) زرد کیجا(قارچ جنگلی)
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۱۱۳۴۷۶

کوهسارکنده،(kuhsarkandeh) روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران ایران.

کوهسار[ویرایش]

«کوهسار تجلی نهاد انسانی است که فلسفه زندگانی را تجربه می‌کند از امتداد کوهساران خورشید طلوع می‌کند و در امتداد دیگر غروب کوهسار تجربه یک روز است»

جمعیت[ویرایش]

روستای کوهسارکنده در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۵۲۰ نفر (۱۴۲ خانوار) بوده‌است.[۲]

وضعیت جغرافیایی[ویرایش]

روستای کوهسارکنده در منطقه هزار جریب نکا قرار دارد. پس از طی مسافتی در حدود ۶ کیلومتر از سه راهی لِکشا (اندکی بعد از پاسگاه جنگلبانی و ایستگاه اورژانس پائین زرندین)، روستای کوهسارکنده قرار دارد. فاصله روستا تا شهر نکا حدوداً ۱۲ کیلومتر می‌باشد. از غرب به روستای پیله کوه و از شرق به روستای خیرآباد و چلمردی و از شمال به تفرجگاه زیبای روستا و زرندین سفلی و از جنوب به جنگل‌های انبوه و در نهایت به روستاهای سنه کوه و وارمی و سرتا و جناسم ختم می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری روستای کوهسارکنده[ویرایش]

منطقه زیبا و جنگلی حاشیه جاده روستای کوهسارکنده از تفرجگاه‌های مشهور شهرستان محسوب می‌شود که با وجود رودخانه‌ای زیبا و پوشش سرسبز از درختان جنگلی هیرکانی، هر ساله پذیرای هزاران مسافر از سایر نقاط است. از زیباترین جاذبه‌های گردشگری روستای کوهسارکنده، آبشار سوتکوه یا آبشار کوهسار و دو آب بندان با دریاچه‌های دیدنی می‌باشد که محصور جنگل است.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای کوهسارکنده امامزاده جعفر می‌توان نام برد که به جهت کوهپایه‌ای بودن و درختان آزاد اطراف، منطقه مناسبی برای سیاحت و زیارت به‌شمار می‌رود.

منابع[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران :». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. درگاه ملی آمار ایران

سایت رسمی روستای کوهسارکنده

سایت رسمی این روستا