کولونوسکوپی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کولون‌بینی)
پس‌روده‌بینی
ICD-9-CM45.23
سرعنوان‌های موضوعی پزشکیD003113
OPS-301 code۱–۶۵۰

پس‌روده‌بینی[۱] یا کولون‌بینی[۱] یا کولونوسکوپی (به فرانسوی: côlonoscopies) معاینه و بررسی داخل پس‌روده (کولون) و انجام اقدامات تشخیصی و درمانی با دستگاه پس‌روده‌بین (کولونوسکوپ) را می‌گویند.

برای اینکار معمولاً ابتدا بیمار با مصرف مسهل یا تنقیه (انما) روده خویش را خالی می‌کند. سپس با دستگاه کولونوسکوپ که لوله‌ای شکل بوده و سر آن دوربینی دارد از راه مقعد وارد روده بزرگ می‌شوند و به بررسی مخاط کولون و راست روده از نظر وجود زخم یا بدخیمی می‌پردازند. اغلب دستگاه‌های کولونوسکوپ امکان نمونه‌برداری (biopsy) همزمان از مخاط روده و ضایعات مشکوک را به پزشک می‌دهند.

کاربردهای کولون‌بینی[ویرایش]

معاینات دوره‌ای در افراد مسن یا افراد دارای پولیپوز خانوادگی یا سابقه سرطان روده بزرگ در بستگان، بررسی وجود خون در مدفوع، بررسی احتمال بیماریهای التهابی روده مانند کولیت اولسروز بیماری کرون که مانند کولیت اولسروز باعث التهاب در روده بزرگ می‌شود ولی حالت التهاب آن فرق دارد. دیورتیکول یا نوعی بیرون زدگی قسمتی از روده بزرگ. پولیپ‌های روده بزرگ یا کولون. سرطان کولون یا روده بزرگ[۲]

نحوه آمادگی برای انجام کولونوسکوپی[ویرایش]

مصرف مسهل: لازم است شب قبل از انجام کولونوسکوپی از داروهای مسهل به منظور نرم نمودن مدفوع و پاک کردن روده‌ها استفاده شود. این دارو هم به شکل قرص و هم به شکل پودر قابل دسترس است.

تنقیه: وارد نمودن آب یا محلول صابون ملایم با استفاده از بطری شستشوی مخصوص از طریق مقعد

مصرف داروهای ضد انعقاد: اگر از داروهای ضد انعقاد و رقیق کننده خون مانند آسپرین، داروهای آرتروز، داروهای دیابت و ویتامین‌های حاوی آهن استفاده می‌شود باید با پزشک مشورت کرد.

مایعات قرمز و بنفش: از دو روز قبل مصرف خوراکی‌های قرمز و بنفش مانند انگور و انار ممنوع است.

رژیم غذایی: از دو روز قبل از کولونوسکوپی لازم است بیمار از غذاهای جامد استفاده نکند و خوراکی‌هایی نظیر آب، چای، قهوه، آبمیوه رقیق، آبگوشت رقیق، یخمک طعم‌دار و ژله بی‌رنگ را جایگزین کند.[۳]

نرم‌افزارهای کولونوسکوپی[ویرایش]

نرم‌افزارهای زیادی جهت تهیه گزارش ریپورت کولونوسکوپی و آندوسکوپی توسط تولیدکنندگان نرم‌افزار ساخته شده‌است که معروفترینهای آن:

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

کولون

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب پارسی، دفتر نخست تا چهارم
  2. http://www.webmd.com/colorectal-cancer/colonoscopy-16695 ترجمه شده در http://familydoctor.ir/fa/page/379[پیوند مرده]
  3. نحوه انجام آزمایش کولونوسکوپی