کره‌سنی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کوره سوننی)

کره سنی‌ها (به انگلیسی: KORA-SONNI) (به ترکی: Küresünni) یک گروه قومی از اقوام ترک تبار،[۱][۲] ساکن ایران (استان آذربایجان غربی) و کشور ترکیه (وان) هستند. «گیره سونها از ایل چپنی یکی از ۲۴ قبیله اغوز بودند که تعدادی از آن‌ها بعد از اسلام به آناتولی آمده بودند و نام چپنی‌ها قبل از اسلام در کتیبه‌های کول تیقین و ینی سئی و بعد از اسلام در دیوان لغات‌الترک محمود کاشغری و جامع التواریخ فضل‌الله همدانی و شجره تراکمه قاضی بهادرخان همراه با شکل طمغا و مهره‌هایشان آمده‌است»[۳]

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

شهر گیره سون خاستگاه ترکان کره سنی

ترک‌های کره سنی در حال حاضر ساکن دو کشور همسایه و نزدیک به هم ترکیه و ایران هستند. زبان این اقوام درگذشته با تغییر و تحولات زیادی همراه بوده‌است[۱] و بخشی از آن‌ها امروزه کرد زبان شده‌اند.[۴][۱][۲] ترک‌های کره سنی در بخش‌های مختلف آذربایجان غربی ساکن هستند و به دو گروه اصلی منشعب می‌شوند. کره سنی‌های جنوب خوی و سلماس که در روستاهای مختلف ساکن هستند و به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند. روستاهای سیلاب (سیلاو)، یزدکان و استران و … از جمله این روستاها هستند.[۲] گروه دیگر کره سنی‌ها در شهرستان ارومیه بخش انزل روستاهای قولنجی، کهریز، گل تپه وحماملار در اورمیه بالو گجین و سایر زندگی می‌کنند.

بعضی از طوایف کره سنی در دهستان کره‌سنی بخش مرکزی شهرستان سلماس یکجانشین شده‌اند. ۱۷ شهر و روستا در اطراف سلماس، ۱۴ روستا و ۱ شهر در اطراف خوی و بیش از۲۰روستا در اطراف ارومیه و در سه روستای چالدران کره‌سنی‌نشین هستند. از شهرهای مهم کره‌سنی‌نشین می‌توان به شهرهای سیلاب (سلاو) مرکزمحال کوره سونلی و یزدکان اشاره کرد که هر کدام به ترتیب در شهرستان‌های سلماس و خوی واقع شده‌اند.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ electricpulp.com. "KORA-SONNI – Encyclopaedia Iranica". www.iranicaonline.org (به انگلیسی). Archived from the original on 17 November 2018. Retrieved 2018-04-11.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ The most important Kurdish tribes in that region are ..., Korahsunni (Kurdicized Turks, southwest of Ḵoy
  3. ملک‌زاده، توحید (1388 (هجری شمسی)). آذربایجان در اوایل دوره پهلوی (براساس گزارش محرمانه سال 1927 به ارتش ترکیه) Azerbaycan Der Evayili Dövreyi Pehlevi. آنکارا: اختر. صص. ص۷۴. کاراکتر line feed character در |عنوان= در موقعیت 99 (کمک); تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)
  4. افشارسیستانی، ایرج (۱۳۶۷). مقدمه‌ای بر شناخت، ایلها و چادرنشینان و طوایف عشایری ایران. تهران: ایرج افشار سیستانی. صص. ص ۱۷۰.