کودتا (کتاب)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کودتا (۲۸ مرداد، سازمان سیا و ریشه‌های روابط ایران و آمریکا در عصر مدرن)
جلد فارسی کتاب کودتا
نویسنده(ها)یرواند آبراهامیان
عنوان اصلیThe Coup: 1953, the CIA, and the Roots of Modern U.S. -Iranian Relations
برگرداننده(ها)محمدابراهیم فتاحی برای نشر نی و ناصر زرافشان برای انتشارات نگاه
کشور
مکان ناشر فارسی: تهران
زبانانگلیسی/ فارسی
موضوع(ها)کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲
ناشرNew Press
ناشر فارسی: نشر نی - انتشارات نگاه
تاریخ نشر
۲۰۱۳
تاریخ نشر فارسی: ۱۳۹۳
شابکشابک ‎۹۷۸−۹۶۴−۱۸۵−۳۴۲−۸ و ۹۷۸−۹۶۴−۳۵۱−۹۰۴−۹

کودتا (۲۸ مرداد، سازمان سیا و ریشه‌های روابط ایران و آمریکا در عصر مدرن)(به انگلیسی: The Coup: 1953, the CIA, and the Roots of Modern U.S. -Iranian Relations) کتابی به نوشته یرواند آبراهامیان به سال ۲۰۱۳ است. این کتاب در چهار فصل «ملی شدن صنعت نفت»، «مذاکرات انگلیس و ایران»، «کودتا» و «میراث» نوشته شده است.

محتوای کتاب[ویرایش]

از آن‌جا که موضوع مورد مناقشه در این میان نفت است، کتاب حاضر چنین استدلال می‌کند که ایالات متحده آمریکا نیز به اندازه بریتانیا در این بحران سرمایه‌گذاری کرده بود؛ بنابراین، علت مشارکت آمریکا در کودتا صرفاً خطر توسعه کمونیسم نبود، بلکه مسئله تبعاتی مطرح بود که ملی شدن نفت می‌توانست بر مناطقی به دوردستی اندونزی و آمریکای جنوبی و خلیج فارس به جا بگذارد. کنترل تولید نفت که در اختیار شرکت‌های غربی بود، در اوایل دهه ۱۹۷۰/۱۳۵۰ به دولت‌های بومی واگذار شد اما چنین زیانی در اوایل دهه ۱۹۵۰/۱۳۳۰ امری کاملاً غیرقابل پذیرش بود.

توضیح ناشر انگلیسی[ویرایش]

در اوت ۱۹۵۳، سرویس جاسوسی ایالات متحده به صورت هماهنگ، سقوط رهبر منتخب مردم را سرنگون و محمدرضا پهلوی را جایگزین او کرد. در ۲۶ سال بعد، ایالات متحده پشتیبان شاه مستبد و نامحبوب و پلیس مخفی او بود. در عوض، آمریکا سهم ایران از ثروت نفت به یغما برد و نقش کلیدی در این منطقه فرار (؟) شد.

ترکیدن، غیرقابل اجتناب بود و تاریخ کوتا آشکار و نتایج آن نمایان شد. وقتی که ایرانیان انقلابی ۱۳۵۷ شاه را عزل و دولت عروسکی اش را با جمهوری اسلامی تحت فرمان آیت‌الله روح‌الله خمینی جایگزین کردند، این تغییرات برای خاورمیانه و دنیا پیچیده گشت و باعث سایه تیره در روابط ایران-ایالات متحده شد که تا به امروز (۲۰۱۳) هم باقی است.

در این روایت تاریخی کوتا و نتایج آن، دانشمند برجسته ایرانی یرواند آبراهامیان، اسناد کمتر شناخته شده را آشکار می‌کند و تفسیر عرفی را به چالش می‌کشد و نور تازه‌ای بر چگونگی نقش آمریکا در کوتا می‌افشاند. کودتایی که بر روابط ایالات متحده-ایران چه در گذشته و چه در حال، تأثیر گذاشت. آبراهامیان، با استفاده از استناد بریتیش پترولیوم، وزارت خارجه و دپارتمان ایالات متحده که سابقاً محرمانه و محصور بودند، بعلاوه خاطرات و مصاحبه‌های منتشره ایرانیان، گزراش این واقعه کلیدی تاریخی را با تغییر فهم آمریکا از نقطه عطف در تاریخ ایران-ایالات متحده را متصل می‌کند.

نقدها[ویرایش]

  • داریوش رحمانیان می‌گوید: با این همه اهمیت این کتاب از نظر روایی در آن است که در تلاش است این روایت غالب را یعنی لجباز و احمق بودن مصدق را و اینکه به دنبال منطق صفر تا صد بود فلذا امکان هرگونه مصالحه‌ای را از بین می‌برد را زیر و رو کند. هرچند باید گفت که این روایت قبل و پیش از آبراهامیان هم در ایران از سوی برخی نویسندگان مطرح شده بود. روایتی که عامل اساسی به بن‌بست رسیدن و ایجاد کودتا را نه ایران، نه مصدق و لجبازی و تعصب بیش از حد او بلکه از جانب غرب می‌داند. کاستی بزرگی که می‌توان بر آن انگشت گذاشت، سهل‌انگاری کتاب در ثبت نام‌های فارسی است، که به ویژه برای خواننده ایرانی و آشنا با تاریخ آزارنده است.[۱]
  • محمد ذاکری در نقد، ضعف عمده آن را عدم توجه به نقش مردم در مراحل مختلف و تأکید بیش از اندازه بر نقش و جایگاه حزب توده شمرده است. همان طوری که ناصر زرافشان (مترجم کتاب) هم در یکی از پانوشت‌ها به این موضوع اشاره کرده است. ایراد دیگر ذاکری بر این کتاب، خلأ مصاحبه‌های باز یا نیمه ساختاریافته با عناصر دخیل در این دوره بوده است.[۲]

پانویس[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام bbc.co.uk وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. محمد ذاکری، ریشه‌های کودتا، روزنامه اعتماد

منابع[ویرایش]