کهباد یک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کهباد یک
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخوزستان
شهرستانایذه
بخشبخش مرکزی
دهستانحومه شرقی (ایذه)
نام محلیکُه وا
سال بنیادقدمت 5000 ساله
مردم
جمعیت۸۴۳ نفر

کهباد یک یا کُه وا روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایذه در استان خوزستان ایران است. این روستا به دلیل بیشترین جان باخته در دوران جنگ دو کشور ایران و عراق، به روستای شهید مرادی‌ها مشهور است.[نیازمند منبع]

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان حومه‌شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۴۳ نفر (۱۴۳خانوار) بوده‌است.

اکثر ساکنان این روستا از تیره ملامرادی و عبده وند از طایفه بزرگ عالی محمودی دینارانی باب از ایل بختیاری می‌باشند.[نیازمند منبع] پروفسور هرمز اسدی کوه باد متولد این روستا می‌باشد . [نیازمند منبع]

آثار تاریخی[ویرایش]

قدمت این روستا به بیش از پنج هزار سال پیش باز می‌گردد.[نیازمند منبع] نقش برجسته شهسوار یکی از سنگ نوشته‌های مربوط به دوره عیلامی قدیم یا پیش‌ایلامی و نقش شده در 4000 سال پیش می‌باشد که در انتهای جاده منتهی به این روستا در دل کوه نقش بسته است. گورستان و زیارتگاه شهسوار، از گورستانهای باستانی پوشیده از شیرهای سنگی یا برد شیر منطقه بختیاری، در این روستا واقع است. و در حال حاضر پنج حلقه چاه عمیق جهت آب شرب مردم روستاهای اطراف ایذه و خود شهرستان ایذه حفر شده که این نشان از این دارد که روستای کهباد یک (کوهباد) یکی از روستاهای است که در شهرستان ایذه بیشترین آب زیر زمین را دارا می باشد ‌.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.