کنتاکت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کنتاکت به معنی اتصال می‌باشد و در اصطلاح برق به مفهوم یک اتصال الکتریکی است یک کلید قطع و وصل معمولی دارای حداقل یک کنتاکت می‌باشد . در صنعت برق کلیدهایی با تعداد کنتاکتهای بیش از یک عدد وجود دارد که می‌توانند به‌طور هم زمان چند مسیر جریان الکتریکی را قطع و وصل نمایند.


انواع کنتاکت : کنتاکت‌ها به دو نوع باز و بسته (در حالت عادی) تقسیم بندی می‌شوند که اصطلاحا نرمال اپن/کلوز (normal open/close)نامیده می‌شوند.

از طرفی کنتاکت می‌تواند اصلی یا تکثیر شده باشد که نوع اصلی خود به دو نوع مکانیکی و الکتریکی قابل تقسیم است و نوع تکثیر شده، که با استفاده از رله‌های کمکی اضافه می‌شوند.

کنتاکت‌های اصلی مکانیکی مانند کنتاکت میکروسوییچ ها، پوش باتن‌ها و کلیدهای چرخان که به صورت مکانیکی تحریک می‌شوند، می‌باشد که قطع یا وصل تغذیه در آن تأثیری ندارد.

کنتاکت اصلی الکتریکی کنتاکت اصلی رله‌ها و تجهیزات الکتریکی می‌باشد (مانند رله‌های حفاظتی و کنتاکتورها و ... ) که این کنتاکت‌ها با قطع تغذیه تجهیزات مذکور پایدار نیستند.

کنتاکت تکثیر شده :این نوع کنتاکت از تکثیر دو نوع کنتاکت اصلی مکانیکی یا الکتریکی ایجاد می‌شوند و قابلیت اطمینان زیادی ندارند و در صورت قطع تغذیه رله تکثیرکننده ناپایدار هستند و امنیت این کنتاکت‌ها از نوع اصلی الکتریکی نیز کمتر است البته در صورتی‌که کنتاکت مکانیکی تکثیر شود قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به کنتاکت تکثیر شده الکتریکی دارد.

ضمنا انواعی از کنتاکت اصلی نیز هستند که با نور، ارتعاش ، دما و ... تحریک می‌شوند که به این کنتاکت‌ها نیز می‌توان کنتاکت اصلی گفت.