فیلیپس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کمپنی فلیپس)
فیلیپس ان.وی.
نوعنملوژه فنوتسخپ (ان. وی)
ISINNL0000009538 ویرایش در ویکی‌داده
صنعتالکترونیک
بنا نهاده۱۸۹۱ (در آیندهوون)
بنیانگذارانجرارد فیلیپس
فریتز فیلیپس[۱]
دفتر مرکزیآمستردام، هلند
محدودهٔ فعالیتجهانی
مدیر عامل اجراییفرانس ون هوتن
رئیس هیئت مدیرهجروئن ون در فیر
محصولاتلوازم خانگی
تجهیزات نورپردازی
تجهیزات پزشکی
گوشی‌های تلفن همراه
رایانه و تراشه
درآمدافزایش ۲۴٫۷۸ میلیارد یورو (۲۰۱۲)[۲]
سود خالصافزایش ۲۲۶ میلیون یورو (۲۰۱۲)[۲]
مجموع داراییافزایش ۲۹٫۰۷ میلیارد یورو (۲۰۱۲)[۲]
تعداد کارکنان۱۲۱٬۲۸۴ نفر (۲۰۱۲)[۲]
شرکت‌های وابستهمگناوکس
وبگاه

فیلیپس ان.وی. (به هلندی: Philips N.V.) شرکت خوشه‌ای چندملیتی هلندی است، که دفتر مرکزی آن در شهر آمستردام قرار دارد. این شرکت در سال ۱۸۹۱ توسط جرارد فیلیپس، در شهر آیندهوون تأسیس شد.

شرکت فیلیپس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده لوازم و تجهیزات الکترونیکی در جهان است، که شمار کارکنان آن بیش از ۱۲۲٬۰۰۰ نفر می‌باشد و در ۱۰۰ کشور جهان، خدمات خود را ارائه می‌نماید. در سال ۲۰۱۲ شرکت فیلیپس به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات روشنایی و نورپردازی در جهان، شناخته شد.[۳]

بخشی از سهام این شرکت در بازار بورس یورونکست آمستردام معامله می‌شود. شرکت فیلیپس همچنین در فهرست ثانویه بازار بورس نیویورک ذکر شده‌است.[۴]

تاریخچه[ویرایش]

جرارد فیلیپس در سال ۱۸۹۱ شرکت فیلیپس را، با هدف تولید انبوه لامپ‌های الکتریکی، در کشور هلند تأسیس کرد[۵] و به مرور، خط تولید دیگر تجهیزات و وسایل برقی را، به کارخانجات تولیدی خود افزود. در سال ۱۹۱۴ نخستین آزمایشگاه پژوهشی مجهز، در زمینه‌های فیزیکی و شیمیایی راه‌اندازی و توسط این شرکت به جهان الکترونیک و پزشکی معرفی شد.

در سال ۱۹۲۵ این شرکت، محصول لامپ خلأ خود را تولید کرد. دو سال بعد، برای نخستین بار، تولید رادیو را تجربه نمود و چهار سال پس از آن، در ۱۹۳۱ فیلیپس وارد عرصه تولید تلویزیون شد. در فاصله دهه ۱۹۳۰ این شرکت توانست، یک میلیون محصول خود را به فروش برساند. در سال ۱۹۳۹ زمانی که شمار کارکنان فیلیپس، به ۴۵ هزار نفر رسیده بود، نخستین دستگاه ریش‌تراش با برند فیلیپس به بازار عرضه شد.

در سال ۱۹۴۹ شرکت، فروش ست‌های تلویزیون را آغاز نمود[۶] و در ۱۹۵۰ شرکت فیلیپس رکوردز، را راه‌اندازی کرد.

در سال ۱۹۶۳ نوار کاست صوتی توسط شرکت فیلیپس ارائه شد، که در زمان خود، موفقیت بزرگی برای این شرکت محسوب می‌شد. کمی پس از آن، برای نخستین بار، دستگاه رادیو ضبط با برند فیلیپس را تولید کرد. سپس دستگاه ضبط نوار کاست را، جهت استفاده به عنوان پیغام‌گیر، با دستگاه تلفن ترکیب نمود.

در طول دهه ۱۹۷۰ فروش این محصولات ادامه داشت و حتی در چندین سری از رایانه‌های شخصی از این کاست‌ها استفاده می‌شد. در گام بعدی نوار کاست‌هایی با نام تجاری «مینی‌کاست» در مقیاسی کوچکتر تولید شد که گمان می‌رفت به عنوان پیغام‌گیر تلفن‌های اداری، فروش خوبی داشته باشد اما در عمل این محصول به جهت تولید میکروکاست‌های شرکت المپوس، عملأ به موفقیت تجاری نرسید.

در سال ۱۹۷۲ نخستین سامانه ویدئو خانگی، یا دستگاه وی‌اچ‌اس در بازار تجهیزات الکترونیکی انگلیس ارائه شد.[۷] این محصول، عملاً در مواجهه با استانداردهای بتاماکس که توسط شرکت سونی تولید شده بود، در سطح بین‌المللی فروش چندانی نداشت. در ۱۹۷۸ وسایل صوتی فیلیپس، با لوح نوری به بازار عرضه شد. در سال ۱۹۸۲ لوح فشرده، با همکاری شرکت سونی تولید و به بازار وارد شد. سپس این محصول به‌ترتیب در سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۶ به دی‌وی‌دی و دیسک بلو-ری تجهیز گردید.

دهه ۱۹۹۰ برای این شرکت، دوران تجدید ساختار و بازسازی فشرده محدوده فعالیت تجاری بود. در سال ۲۰۰۱ مرکزیت شرکت که تا آن زمان، در شهر آیندهوون، هلند بود، به شهر آمستردام منتقل شد.

حوزه‌های کسب‌وکار[ویرایش]

شرکت فیلیپس که فعالیت خود را در حوزه روشنایی آغاز کرده بود، امروز در حوزه‌های دیگر مانند لوازم خانگی و وسایل شخصی، سامانه‌های پزشکی، لوازم و تجهیزات الکترونیکی حضور گسترده‌ای در سطح بین‌المللی دارد.

فیلیپس از سال ۱۹۵۳ وارد صنعت تولید و ارائه نیم‌رسانا شد. پیشرفت و توسعه بخش تولید نیمه‌رساناهای فیلیپس، بگونه‌ای بود که در سال ۲۰۰۶ مقام دهم برترین شرکت‌های فروشنده نیمه‌رساناها را در جهان به خود اختصاص داده بود.

بخش روشنایی فیلیپس با ۴۷٫۸۰۰ پرسنل در زمینه تولید انواع مختلف لامپ و نورافکن، بخش سامانه‌های پزشکی با ۳۳٫۰۰۰ پرسنل، در زمینه سامانه‌های عکس‌برداری عارضه‌یابی پزشکی و خدمات بالینی و بخش وسایل و محصولات الکترونیکی فیلیپس، با ۱۴٫۵۰۰ پرسنل در زمینه تولید نمایشگرها، وسایل صوتی و تجهیزات چندرسانه‌ای، ویدئو و شبکه‌های خانگی فعال است.[۸]

با توجه به سیاست این شرکت، مبنی بر روان‌سازی کارها و ساده‌سازی ساختار سازمانی، همه فعالیت‌ها در سه حوزه اصلی فناوری، بهداشت و شیوه‌های زندگی، متمرکز شده‌است.

استراتژی[ویرایش]

خط مشی و استراتژی‌های اصلی شرکت فیلیپس عبارت است از:

  • افزایش سودآوری از طریق تخصیص منابع سرمایه‌ای به فرصت‌هایی که بیشترین و پایدارترین برگشت سرمایه را دارد.
  • مشارکت با مشتریان و تأمین کنندگان در حوزه‌های مختلف کسب و کار.
  • ادامه سرمایه‌گذاری در نوآوری و تثبیت موقعیت سرمایه‌های فکری شرکت.
  • تقویت شایستگی‌های رهبری بازار.
  • بهبود بهره‌وری از طریق تحول در کسب و کار.

فروش[ویرایش]

در سال مالی ۲۰۱۱ شرکت فیلیپس درآمدی معادل ۲۴٫۷۸ میلیارد یورو را کسب نمود و در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ رتبه ۱۶۱ از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان را، به خود اختصاص داده‌است. در حوزه صنایع و تجهیزات الکترونیکی، پس از شرکت‌های زیمنس، سامسونگ، هیتاچی، پاناسونیک، سونی، ال‌جی گروپ، توشیبا، ریکو و هواوی مقام دهم را در جهان دارا است، گرچه در حوزه تجهیزات روشنایی، شرکت شماره یک جهان محسوب می‌شود.

فروش چهار حوزه اصلی فعالیت شرکت یعنی سامانه‌های پزشکی، لوازم خانگی، تجهیزات الکترونیک و روشنایی به ترتیب ۲۵٪، ۱۰٪، ۳۹٪ و ۲۰٪ درصد از کل فروش شرکت را شامل می‌شود.

حمایت مالی[ویرایش]

ورزشگاه فیلیپس استادیوم در شهر آیندهوون

در سال ۱۹۱۳ و در یکصدمین سالگرد استقلال هلند، شرکت فیلیپس، باشگاه فوتبالی بنام فیلیپس اسپورت کلاب (به انگلیسی: Philips Sports Club) را در شهر آیندهوون تأسیس نمود. این باشگاه، امروزه بنام باشگاه فوتبال پی‌اس‌وی آیندهوون شناخته می‌شود که به‌اختصار PSV مخفف فیلیپس اسپورت فرینیخینگ می‌باشد. این باشگاه هلندی کماکان در مالکیت شرکت فیلیپس بوده و دیدارهای خانگی خود را، در ورزشگاه فیلیپس استادیوم آیندهوون، انجام می‌دهد.

شرکت فیلیپس همچنین از ماه نوامبر سال ۲۰۰۸ به همراه شرکت ای‌تی اند تی به عنوان حامی مالی تیم ای‌تی اند تی ویلیامز، در مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول یک، فعالیت می‌نماید.

تحقیق و توسعه[ویرایش]

فعالیت‌های تحقیق و توسعه شرکت فیلیپس را می‌توان به سه مرحله زمانی تقسیم‌بندی کرد.

از ۱۹۱۴ تا ۱۹۴۵[ویرایش]

مرحله نخست بخش تحقیق و توسعه متعلق به فاصله میان سال ۱۹۱۴ تا ۱۹۴۵ می‌باشد، که دوره رشد و تنوع‌سازی فیلیپس است. در سال ۱۹۱۴ تحت هدایت نخستین محقق شرکت، سازمان پژوهشی فیلیپس راه‌اندازی شد، که به مرکز اصلی رقابت و نوآوری فنی تبدیل گشت.

در این دوره بیشتر در حوزه لامپ کار می‌شد و راه برای تولید محصولات جدید مانند لامپ پرتو باز شد. در ۱۹۲۳ فیلیپس تصمیم گرفت به جای اینکه یک شرکت قطعه‌ساز باشد، به تأمین‌کننده سامانه‌ها تبدیل شود.

از ۱۹۴۵ تا ۱۹۷۰[ویرایش]

از ۱۹۴۵ تا ۱۹۷۰ مرحله توسعه و گسترش فعالیت‌های این شرکت است. در این دوره، فیلیپس با همکاری شرکت مخابراتی ای‌تی اند تی، به ثبت اختراعات مربوط به ترانزیستورها پرداخت.

از ۱۹۷۰ تا کنون[ویرایش]

مرحله آخر، از سال ۱۹۷۰ تاکنون است، که در آن فعالیت‌های پژوهشی با فعالیت‌های صنعتی، گره خورده‌است. شمار اختراعات به ثبت رسیده شرکت فیلیپس، امروزه بالغ بر ۸۰ هزار اختراع، می‌باشد و به‌ازای هر محقق، ۵۵٫۱ اختراع، ثبت شده‌است![۸]

دفاتر و ساختمان‌های اداری[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «About Philips – Royal Philips». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ فوریه ۲۰۰۶. دریافت‌شده در ۱۱ مارس ۲۰۱۳.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ «Annual Report 2011» (PDF). Philips. دریافت‌شده در ۱۹ اوت ۲۰۱۲.
  3. «404 Not Found». web.archive.org. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۲۸.
  4. http://blogs.wsj.com/source/2013/01/29/philips-exits-consumer-electronics/
  5. Kunstlichtkunst.nl, Centrum Kunstlicht
  6. «Waarom stopt Philips met zelf televisies maken?». de Volkskrant. ۱۸ آوریل ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۸ آوریل ۲۰۱۱.
  7. «BFI – Film & TV Database – The Philips Time Machine (1977)». The British Film Institute Web Database. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۶ فوریه ۲۰۱۰.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ Nieuwhof, Marc (۱۵ نوامبر ۲۰۱۰). «IP.Philips.com». IP.Philips.com. دریافت‌شده در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۱.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]