اینتل

مختصات: ۳۷°۲۳′۱۶٫۵۴″ شمالی ۱۲۱°۵۷′۴۸٫۷۴″ غربی / ۳۷٫۳۸۷۹۲۷۸°شمالی ۱۲۱٫۹۶۳۵۳۸۹°غربی / 37.3879278; -121.9635389
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کمپانی اینتل)
اینتل کورپوریشن
نوعسهامی عام
ISINUS4581401001 ویرایش در ویکی‌داده
صنعتسخت‌افزار رایانه
صنعت نیمه‌رسانا
بنا نهاده۱۹۶۸؛ ۵۶ سال پیش (۱۹۶۸-خطا: زمان نامعتبر}})
بنیانگذارانگوردون مور
رابرت نویس
دفتر مرکزیسانتا کلارا، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
مدیر عامل اجراییبرایان کرانیچ
رئیس هیئت مدیرهاندی برایانت
محصولاتواحد پردازش مرکزی (CPU)
تلفن همراه
ریزپردازنده
مادربورد
چیپست
کارت شبکه
مودم
درایو حالت جامد (SSD)
درآمدکاهش ۶۳٫۰۵ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۲۲)
سود خالصکاهش ۸٫۰۲ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۲۲)
مجموع داراییافزایش ۱۸۲٫۱ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۲۲)
مجموع سهامافزایش ۱۰۳٫۳ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۲۲)
تعداد کارکنان۱۳۱،۹۰۰ نفر (۲۰۲۲)
وبگاه

اینتل کورپوریشن (به انگلیسی: Intel Corporation) یک شرکت فناور چندملیتی آمریکایی است، که در زمینه طراحی، تولید و توسعهٔ فناوری انواع مختلف سخت‌افزار رایانه، با تمرکز بر مادربورد، کارت شبکه، چیپست، بلوتوث و حافظه فلش، همچنین انواع مختلف ریزپردازنده، نیم‌رسانا، مدار مجتمع، واحد پردازش گرافیکی و سامانه نهفته فعالیت می‌نماید.

شرکت اینتل در سال ۱۹۶۸ توسط رابرت نویس و گوردون مور راه‌اندازی شد. این کورپوریشن مبدع فناوری ریزپردازنده‌های اکس۸۶ می‌باشد. اینتل در دهه ۱۹۷۰ میلادی، یکی از قوی‌ترین تراشه‌ها یعنی اینتل ۸۰۸۶ را به بازار فروش قطعات رایانه‌ای، عرضه کرد، که شرکت آی‌بی‌ام از این پردازنده برای محصول رایانه شخصی خود استفاده نمود.

در دهه‌های نخست، مهم‌ترین رقیب اینتل، شرکت ای‌ام‌دی بود، که از سال ۲۰۰۰ با تسلط اینتل بر بازار پردازنده‌ها، هر سال این شرکت سهم بالاتری را به خود اختصاص داد و در سال ۲۰۱۳ تقریباً ۷۵٪ درصد از رایانه‌های خانگی، از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند که این سلطه بر ای‌ام‌دی با ظهور پردازنده‌های رایزن ازبین رفت. در سال ۲۰۱۳ مؤسسه اینتر برند، اینتل را به‌عنوان هفتمین برند ارزشمند جهان معرفی نمود.[۱]

دفتر مرکزی این شرکت در شهر سانتا کلارا در دره سیلیکون واقع در کالیفرنیا قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نزدک معامله می‌شود. شرکت اینتل جزئی از میانگین صنعتی داو جونز و شاخص نزدک-۱۰۰ به‌شمار می‌آید.

تاریخچه[ویرایش]

اندرو گروو، رابرت نویس و گوردون مور (۱۹۶۸)

شرکت اینتل را گوردون مور (ارائه‌کننده قانون مور و مهندس شیمی‌فیزیک) و رابرت نویس (فیزیکدان و مخترع مدارهای مجتمع) به همراه آرتور راک و مکس پاوسکی در مانتین ویو تأسیس نمودند. مور و نویس هر دو در شرکت فیرچایلد که سازندهٔ نیمه‌رساناها بود کار می‌کردند. سپس در سال‌های بعد اندرو گروو نیز به آن‌ها ملحق شد. نخست نام شرکت مور_نویس گذاشته شد که سپس نام آن را از ابتدای مجتمع الکترونیک (به انگلیسی: Integrated Electronics or "Intel" for short) گرفته و به اینتل تغییر دادند.[۲][۳][۳][۴][۵][۶]

در طول دهه ۱۹۹۰، شرکت اینتل سرمایه‌گذاری بسیاری در طراحی جدید ریزپردازنده‌ها کرد که باعث رشد سریع صنعت رایانه و تأمین‌کننده اصلی ریزپردازنده‌های رایانه‌های شخصی شد.

اینتل تاکنون یازده شرکت بزرگ و کوچک عرصهٔ فناوری را خریده که بزرگترین آن خرید شرکت مک‌آفی در ۱۹ اوت ۲۰۱۰ و به قیمت ۷٫۶ میلیارد دلار می‌باشد.[۷]

مقر اصلی اینتل[ویرایش]

دفتر اصلی و محل استقرار اینتل در کالیفرنیا است اما دارای بیش از ۱۰۰ دپارتمان در سراسر جهان با سه مرکز مونتاژ و آزمایش در چین، مالزی و ویتنام و ۶ خط تولید در ایالات آریزونا، اورگن، نیومکزیکو آمریکا، کشورهای ایرلند، اسرائیل و دیگر کشورها است. از نظر جغرافیایی بیشترین مشتریان در چین و هنگ‌کنگ قرار دارند و حدود ۳۰ درصد از فروش اینتل را به خود اختصاص داده‌است. پس از آن مشتریان این شرکت سنگاپور و ایالات متحده هستند که بیش از ۲۰٪ را شامل می‌شود.[۸]

رقبا[ویرایش]

ای‌ام‌دی (به انگلیسی: AMD، مخفف Advanced Micro Devices) سازنده گونه‌های پردازنده در سال ۱۹۶۹ به وجود آمد. ای‌ام‌دی رقیب اصلی شرکت اینتل محسوب می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "Brandz Ranking 2011 PDF". Millward Brown Optimor. 2011. Archived from the original on 28 June 2011. Retrieved October 27, 2011.
  2. David B. Green (July 24, 2013). "This day in Jewish history / Intel co-founder and self-described Luddite is born". Haaretz. Retrieved 5 September 2013.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "Intel Online Museum: Corporate Timeline (Archived version)". Intel Museum. Intel. Archived from the original on 2013-01-03. Retrieved July 23, 2011.
  4. "Silicon Genesis: Arthur Rock". Stanford University. Archived from the original on 6 June 2012. Retrieved July 23, 2011.
  5. Intel Corporation. Encyclopædia Britannica. Retrieved November 26, 2008.
  6. Valich, Theo (September 19, 2007). "Secret of Intel name revealed". The Inquirer. Archived from the original on 29 June 2012. Retrieved September 19, 2007.
  7. "Announcement | McAfee, Inc". Mcafee.com. 2011-02-28. Retrieved 2013-06-14.
  8. روشاک (۲۰۲۱-۰۸-۳۱). «اینتل چگونه تولید کننده پردازنده شد؟ • روشاک». روشاک. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۰۱.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]