رود کلرادو (آرژانتین)

مختصات: ۳۹°۴۲′۵۴٫۳۹″ جنوبی ۶۲°۷′۵۲٫۴۳″ غربی / ۳۹٫۷۱۵۱۰۸۳°جنوبی ۶۲٫۱۳۱۲۳۰۶°غربی / -39.7151083; -62.1312306
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کلرادو (رود))
رود کلرادو
کشور آرژانتین
رودهای فرعی
 - چپ دساگوادرو
سرچشمه آند
 - موقعیت شیب شرقی آند, آرژانتین
 - مختصات ۳۶°۰۹′۰۲″ جنوبی ۷۰°۲۳′۴۷″ غربی / ۳۶٫۱۵۰۵۶°جنوبی ۷۰٫۳۹۶۳۹°غربی / -36.15056; -70.39639 [۱]
دهانه رود
 - مختصات ۳۹°۴۲′۵۴٫۳۹″ جنوبی ۶۲°۷′۵۲٫۴۳″ غربی / ۳۹٫۷۱۵۱۰۸۳°جنوبی ۶۲٫۱۳۱۲۳۰۶°غربی / -39.7151083; -62.1312306 [۲]

رود کلرادو (به اسپانیایی: Río Colorado) (ریو کلرادو) رودی به طول ۱۰۰۰ کیلومتر در جنوب آرژانتین است که سرچشمه آن، دامنه‌های شرقی رشته کوه‌های آند است. این رود پس از تشکیل و در جریانی به سوی جنوب شرق، به اقیانوس اطلس می‌ریزد.

رود کلرادو از هم رسی رود گرانده (ریو گرانده) با جریان آبی بارانکاس به وجود می‌آید و پس از گذر از ارتفاعات آند، و ورود به منطقه‌ای خشک و بایر، رود کوراکو در استان لا پامپا به آن ملحق می‌شود. بخش‌های جنوبی رود کلرادو در منطقه پاتاگونیا، مناطقی حاصلخیز و انبوه با جمعیتی پراکنده می‌باشد.

این رود مرزسیاسی بین استان‌های نئوکن و مندوسا و نیز ریو نگرو و لا پامپا را تشکیل می‌دهد. همچنین سدی بر روی این رودخانه برای تنظیم جریان آب در گذر از نواحی خشک و کم آب و تولید برق ساخته شده است.

منابع[ویرایش]

  1. "رود کلرادو (آرژانتین)" (Map). Google Maps. Cartography by Google, Inc. Google Inc. Retrieved 3 February 2013. {{cite map}}: Unknown parameter |mapurl= ignored (|map-url= suggested) (help)
  2. "رود کلرادو (آرژانتین)" (Map). Google Maps. Cartography by Google, Inc. Google Inc. Retrieved 3 February 2013. {{cite map}}: Unknown parameter |mapurl= ignored (|map-url= suggested) (help)
  • مشارکت کنندگان ویکی‌پدیای انگلیسی. «Colorado River, Argentina».