کلب لندری جونز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کلب لندری جونز
کلب لندری جونز در فستیوال بین‌المللی فیلم تورنتو، سپتامبر ۲۰۱۲
زادهٔ۷ دسامبر ۱۹۸۹ ‏(۳۴ سال)
گارلند، تگزاس، آمریکا
ملیتآمریکایی
پیشهبازیگر
سال‌های فعالیت۲۰۰۷–اکنون
قد۱۸۰ سانتیمتر (۵ فوت ۱۱ اینچ)

کلب لندری جونز (انگلیسی: Caleb Landry Jones؛ زادهٔ ۷ دسامبر ۱۹۸۹) هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا است. وی از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است. از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به مردان ایکس: کلاس اول، ساخت آمریکا، برو بیرون، سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری، بیزانتیوم، پروژه فلوریدا، ضد ویروس و... اشاره کرد. وی در سال ۲۰۲۱ موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن شد.

اوایل زندگی[ویرایش]

جونز در ۷ دسامبر ۱۹۸۹ در گارلند، شهری در تگزاس متولد شد. پدر و مادر او پاتریک و سیندی جونز نام دارند. وقتی که او کودک بود، خانواده‌اش به شهری در نزدیک شهر ریچاردسون نقل مکان کردند.

جایی که او بزرگ شد و بعدها در آنجا رابرت هادسون را ملاقات کرد. آن‌ها گروه موسیقی رابرت جونز را تشکیل دادند. وی بعد از پیشرفت‌هایی که به عنوان یک بازیگر داشت، به لس آنجلس نقل مکان کرد تا حرفه خود را در زمینه فیلم ادامه دهد.

زندگی حرفه‌ای[ویرایش]

کلب لندری جونز بعد از مدتی، نقش‌های کوچکی در فیلم‌هایی همچون جایی برای پیرمرد ها نیست و خیلی بد، ایفا کرد. او فعالیت‌هایی نیز در تلویزیون انجام داد و در سریال جمعه شب‌های روشن در نقش جیمی ادلر و در سریال بریکینگ بد در نقش لوییس ظاهر شد.

جونز نقش‌های غیراصلی ای را در فیلم‌های آخرین جنگیر (محصول سال ۲۰۱۰) و مردان ایکس: کلاس اول (محصول سال ۲۰۱۱) ایفا کرد. سال بعد اون در فیلم قاچاق در نقش اندی و در فیلم بیزانتیوم از نیل جوردن، در کنار سورشا رونان حضور داشت .

در همان سال او اولین نقش اصلی خود را در فیلم ضد ویروس در نقش سید مارچ ایفا کرد. این فیلم اولین فیلم بلند نویسنده و کارگردان کانادایی برندون کراننبرگ، پسر کارگردان مطرح دیوید کراننبرگ بود که برای اولین بار در جشنواره کن ۲۰۱۲ در بخش جوایز کارهای نو و نگاهی نو نمایش داده شد و نسخه اصلاح شده آن در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۱۲ نمایش داده شد که به همراه فیلم توکای سیاه، برنده بهترین نخستین فیلم بلند کانادایی، در این جشنواره شد. وی همچنان به بازی در نقش‌های مکمل در فیلم‌های مستقل و اصلی ادامه داد.

در سال ۲۰۱۷، او در فیلم پروژه فلوریدا حضور داشت. در همان سال در فیلم برو بیرون در نقش جرمی آرمیتیج و در فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری در نقش رد ولبی ظاهر شد که هردوی فیلم‌ها نامزدیی‌هایی را در نودمین دوره جوایز اسکار بدست آورند.

کلب لندری جونز در فیلم Welcome the stranger که در سال ۲۰۱۸ به نمایش در آمد در کنار ابی لی و رایلی کیئو ظاهر شد و در کنار آن دو از بازیگران اصلی این فیلم بود.

دومین حضور او در کنار ابی لی نیز در فیلم to the night محصول سال ۲۰۱۸ بود و که در نقش اصلی این فیلم ظاهر شد . او در مارس ۲۰۱۸ به جمع بازیگران فیلم Untitled Lone Scherfig project پیوست که در سال ۲۰۱۹، اکران خواهد شد.

وی در سال ۲۰۱۹ در جمع بازیگران فیلم مرده ها نمی‌میرند به کارگردانی جیم جارموش حضور داشت . همچین حضور وی در فیلم بایوس به کارگردانی میگوئل سپاچنیک به تهیه کنندگی رابرت زمکیس ، که در دوم اکتبر ۲۰۲۰ منتشر میشود، تایید شده . لندری جونز در این فیلم با تام هنکس همبازی است .

فیلم شناسی[ویرایش]

فیلم[ویرایش]

سال نام فیلم نقش
۲۰۰۷ جایی برای پیرمردها نیست پسر روی دوچرخه
۲۰۰۷ خیلی بد پسر در مهمانی
۲۰۰۸ The Longshots جونزی
۲۰۱۰ the last exorcism کلب سوییتزر
۲۰۱۰ شبکه اجتماعی Fraternity Boy
۲۰۱۱ Summer Song جک
۲۰۱۱ مردان ایکس:کلاس اول Sean Cassidy / Banshee
۲۰۱۲ Contraband اندی
۲۰۱۲ بیزانتیوم فرانک
۲۰۱۲ ضد ویروس سید مارچ
۲۰۱۴ جیب خدا لئون اسکراپاتو
۲۰۱۴ Queen and Country پرسی
۲۰۱۴ Heaven Knows What ایلیا
۲۰۱۴ پایین پایین Cole
۲۰۱۵ Stonewall Orphan Annie
۲۰۱۵ War on Everyone Birdwell
۲۰۱۷ برو بیرون جرمی آرمیتیج
۲۰۱۷ پروژه فلوریدا جک هیکز
۲۰۱۷ ساخت آمریکا JB
۲۰۱۷ سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری رد ولبی
۲۰۱۸ Tyrel Pete
۲۰۱۸ Welcome the Stranger ایدن
۲۰۱۸ سن بیرون
۲۰۱۹ Untitled Lone Scherfig Project -

تلویزیون[ویرایش]

سال نام مجموعه نقش
۲۰۰۸-۲۰۱۰ Friday Night Lights جیمی ادلر
۲۰۰۹-۲۰۱۰ بریکینگ بد لوییس
۲۰۱۰ Victorious Adorable Guy
۲۰۱۷ Twin Peaks استیون بارنت

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Caleb Landry Jones». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۷ اوت ۲۰۱۴.
  • «Caleb Landry Jones». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۷ اوت ۲۰۱۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]