کلاه‌قرمزی ۹۳

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کلاه قرمزی 93)
کلاه قرمزی ۹۳
کارگردانایرج طهماسب
بازیگرانحمید جبلی
ایرج طهماسب
محمدرضا هدایتی
بهادر مالکی
محمد بحرانی
نگار استخر
کاظم سیاحی
علی سرابی
هوتن شکیبا
محمد لقمانیان
کشور سازندهایران
زبان اصلیفارسی
تولید
تهیه‌کنندهحمید مدرسی
پخش
شبکهٔ اصلیشبکه ۲ سیمای جمهوری اسلامی ایران
انتشار
پس ازکلاه‌قرمزی ۹۲
پیش ازکلاه‌قرمزی ۹۴

کلاه قرمزی ۹۳ پنجمین سریال نوروزی کلاه قرمزی پس از کلاه قرمزی ۸۸، کلاه قرمزی ۹۰، کلاه قرمزی ۹۱ و کلاه قرمزی ۹۲ می‌باشد.

مجموعه کلاه قرمزی ۹۳ در ایام نوروز۱۳۹۳ هر شب از شبکه دوم سیما پخش می‌شد.[۱][۲][۳] مبلغ قرارداد ساخت این مجموعه، ۱٫۸ میلیارد تومان عنوان شده است.[۴]

کلاه قرمزی ۹۳ مجموعاً شامل ۱۸ قسمت بود که ۱۵ قسمت آن در تعطیلات نوروز و همچنین ۳ ویژه برنامه به مناسبت روز پدر، عید مبعث و نیمه شعبان از شبکه دو سیما پخش گردید.

نقدها[ویرایش]

این مجموعه به دلیل غیبت شخصیت‌های زن این مجموعه و بازتولید کلیشه‌های جنسیتی درباره زنان، مورد انتقاد منتقدان قرار گرفت. از جمله اینکه از بین معدود شخصیت‌های زن مجموعه نیز، تنها یک شخصیت منفی مانند دختر همسایه جیغ جیغو و شخصیت‌های منفعل و کم‌پیدایی مانند بی‌بی و دوره و شخصیت خانم بزرگ که اکثرا از درد های خود سخن می گوید باقی مانده‌اند که خود به بازتولید مردسالاری کمک می‌کنند. به باور این منتقدان با وجودی که این مجموعه تعداد زیادی شخصیت زن ندارد ولی در همین زمان اندک که یک زن در میان عروسک‌ها پدیدار می‌شود هم مخاطب با بمبارانی از کلیشه‌های جنسیتی مواجه می‌شود.[۵][۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. کلاه قرمزی نوروز ۹۳ می‌آید
  2. پخش کلاه قرمزی در نوروز ۹۳ قطعی شد
  3. «ایرج طهماسب در اظهارنظری جدید اعلام کرد که مجموعه «کلاه قرمزی» را برای نوروز ۹۳ تولید خواهد کرد». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۴ مارس ۲۰۱۴.
  4. مبلغ قرارداد کلاه قرمزی ۹۳ فاش شد بایگانی‌شده در ۲۲ آوریل ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine فرهنگ نیوز
  5. نصر، مریم (۱۳۹۳). «جاي خالي سروناز - نگاهي به بازتوليد کليشه هاي جنسيتي در مجموعه کلاه قرمزي». روزنامه ابتکار. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۰ آوریل ۲۰۱۴. از پارامتر ناشناخته |ماه= صرف‌نظر شد (کمک)
  6. افضلی، نسرین؛ راد، سوده؛ فرشیدی، محسن (۱۳۹۳). «کلاه قرمزی، دختر همسایه، دوره و بازتولید کلیشه‌های جنسیتی». بی‌بی‌سی فارسی. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱ آوریل ۲۰۱۴. از پارامتر ناشناخته |ماه= صرف‌نظر شد (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]