کفش‌های میرزا نوروز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کفش‌های میرزا نوروز
پوستر نسخه دی‌وی‌دی
کارگردانمحمد متوسلانی
تهیه‌کنندهرستم فرامرزی
اسد دلشاد ارشادی
رضا علی‌پور متعلم
هوشنگ نوراللهی
نویسندهطرح اولیه داستان
سوسن تسلیمی
نویسنده
داریوش فرهنگ
بازنویسی فیلمنامه
محمد متوسلانی
بازیگرانعلی نصیریان
محمدعلی کشاورز
سعید امیرسلیمانی
زهرا برومند
جمشید لایق
محمدعلی ورشوچی
عزت‌الله رمضانی‌فر
موسیقیفریدون ناصری
فیلم‌بردارمازیار پرتو
تدوین‌گرمهدی رجائیان
تاریخ‌های انتشار
نوروز ۱۳۶۴
مدت زمان
۱۰۷ دقیقه
کشورایران ایران
زبانفارسی

کفش‌های میرزا نوروز نام یک فیلم کمدی ایرانی است به کارگردانی محمد متوسلانی و نویسندگی داریوش فرهنگ که در ۱۳۶۴ ساخته شده و بازیگرانی همچون علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، سعید امیرسلیمانی و جمشید لایق در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. اصطلاح عامیانه کفشهای میرزا نوروز که به حالت طنز در اشاره به کهنگی یک کفش بکار میرود بعد از پخش این فیلم وارد فرهنگ عامیانه شد.

خلاصه داستان[ویرایش]

میرزا نوروز عطاری است که حاضر نیست کفش‌های کهنه و پر از وصلهٔ خود را دور بیندازد و کفش‌هایی نو بخرد و همین امر سبب می‌شود تا مردم شهر او را دست بیندازند و مسخره کنند. همسر و فرزندان میرزا نیز که دیگر طاقت این وضع را ندارند، او را ترک می‌کنند و شرط بازگشتشان را خرید کفش‌هایی نو از سوی میرزا قرار می‌دهند. سرانجام میرزا با اکراه رضایت به خرید کفش‌هایی تازه می‌دهد و می‌خواهد که کفش‌های وصله‌خوردهٔ خود را دور بیندازد، ولی به هرکجا که پرتابشان می‌کند، کفش‌ها برایش دردسرساز می‌شوند و با خلقِ حادثه‌ای، میرزا را به نزد قاضی شهر می‌برند. این ماجرا تا آنجا پیش می‌رود که میرزا نوروز در شُرُف قصاص و از دست دادن سر خویش قرار می‌گیرد. اما در آخرین لحظه از مرگ رهایی می‌یابد و با سوزاندن کفش‌های کهنه‌اش در آتش، خود را برای همیشه از دستشان رها می‌سازد و زندگی آرامی را با همسر و فرزندانش، که به پیش او بازگشته‌اند، در پیش می‌گیرد.

فیلمنامه[ویرایش]

متوسلانی توضیح داده است که فیلمنامهٔ کفش‌های میرزا نوروز بر اساسِ نوشته سوسن تسلیمی و نیز بازنوشته کفش‌های مبارکِ بهرام بیضایی است.[۱]

بازیگران[ویرایش]


منابع[ویرایش]

  • «کفشهای میرزا نوروز». سوره سینما. دریافت‌شده در ۸ آذر ۱۳۸۸.
  • «کفش‌های میرزا نوروز». آفتاب. دریافت‌شده در ۸ آذر ۱۳۸۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]