تاوان (فیلم ۲۰۰۷)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کفاره (فیلم))
تاوان
پوستر اکران سینمایی
کارگردانجو رایت
تهیه‌کنندهتیم بوان
اریک فلنر
پال وبستر
فیلمنامه‌نویسکریستوفر همپتون
بر پایهتاوان
اثر ایان مک‌یوون
بازیگرانجیمز مک‌آووی
کیرا نایتلی
سورشا رونان
ونسا ردگریو
رامالا گری
بندیکت کامبربچ
پاتریک کندی
نیل مسکل
برانسن وب
جان نورمینگتون
تیلی واسبرگ
موسیقیداریو ماریانلی[۱]
فیلم‌بردارشیموس مک‌گاروی
تدوین‌گرپال تاتهیل
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهفوکس فیچرز (آمریکای شمالی)
یونیورسال پیکچرز (بین‌المللی)
تاریخ‌های انتشار
  • ۷ دسامبر ۲۰۰۷ (۲۰۰۷-۱۲-۰۷) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۲۳ دقیقه
کشوربریتانیا
فرانسه[۲]
زبانانگلیسی
فرانسوی[۲]
هزینهٔ فیلم۳۰ میلیون دلار[۳]
فروش گیشه۱۲۹٬۲۶۶٬۰۶۱ دلار

تاوان یا کفاره[۴] (به انگلیسی: Atonement) فیلمی رمانتیک درام ساخته جو رایت و محصول سال ۲۰۰۷ بریتانیا و فرانسه است. فیلم‌نامه این فیلم توسط کریستوفر همپتون بر اساس رمانی به همین نام اثر ایان مک‌یوون به رشته تحریر درآمده است. تاوان از تحسین شده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۰۷ می‌باشد که نامزد و برنده جوایز زیادی مثل جایزه گلدن گلوب و جایزه بفتا شد. تاوان نامزد هفت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکل زن برای سورشا رونان بود، اما در نهایت موفق شد تنها جایزه اسکار بهترین موسیقی را بدست آورد.

این فیلم را جو رایت که تجربه و تخصص زیادی در ساخت عاشقانه‌های تاریخی دارد برای شرکت «ورکینگ تایتل فیلمز»[۵] و در تابستان ۲۰۰۶ در بریتانیا و فرانسه ساخته است.[۲] بازیگرانی همچون جیمز مک‌آووی، کیرا نایتلی، سیرشا رونان، ونسا ردگریو، رامالا گری و بندیکت کامبربچ در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

داستان[ویرایش]

در سال ۱۹۳۵ دختری سیزده ساله به نام براینی تالیس و خانواده‌اش در آسایش و بی غمی در خانه بسیار بزرگی زندگی می‌کنند. بوریونی می‌خواهد نویسنده شود. در دنیای دخترانه براینی پسر خدمت کار خانه، روبی، قهرمان منجی اوست. روزی به هنگام گردش در باغ خواهرش سیسیلیا را در آغوش روبی پسر یکی از خدمتکاران می‌بیند و از روی ساده دلی او را به گناه ناکرده متهم می‌کند. روبی به زندان می‌افتد. در زندان با آغاز جنگ جهانی دوم به روبی حق انتخاب گذراندن باقی دوران محکومیت یا پیوستن به جبهه جنگ با آلمان را می‌دهند. روبی راه دوم را برمی‌گزیند و راهی جبهه می‌شود. هم‌زمان سیسیلیا از خانواده خود جدا شده و به دنبال روبی یه لندن می‌آید و زندگی تنهایی را شروع می‌کند. روبی و سیسیلیا همدیگر را هنگامی می‌یابند که رابی عازم جبهه فرانسه است.

روبی پس از پشت سر گذاشتن سختی‌های فراوان در نبرد دانکرک و تحمل جراحات سر انجام در دانکرک، در شمال شرقی فرانسه و در انتظار کشتی نجات انگلیسی جان می‌دهد. سیسیلیا هم در طی بمباران لندن توسط نیروی هوایی آلمان بر اثر اصابت بمب به منبع آب نزدیک پناهگاه و جاری شدن سیل آب به درون پناهگاه جانش را از دست می‌دهد. براینی در طی این سال‌ها رمان‌نویس بزرگی شده و بزرگترین رمان وی نیز شرح داستان عشق روبی و سیسیلیا می‌باشد. هر چند در داستانش در انتها برای آن‌های سرزمینی رؤیایی تدارک دیده است. پس از گذشت سال‌ها براینی هنوز احساس گناه می‌کند.

پخش[ویرایش]

پخش جهانی فیلم را یونیورسال پیکچرز بر عهده داشته‌است. این فیلم در روز گشایش جشنواره فیلم ونیز و جشنواره فیلم ونکوور به نمایش درآمد.

بازیگران[ویرایش]

جوایز[ویرایش]

  • کسب عنوان بهترین فیلم انگلیسی از طرف هیئت داوران امپایر

در فرهنگ عامه[ویرایش]

لباس سبز کیرا نایتلی در فیلم توجه بسیاری جلب کرد و توسط تماشاگران و منتقدان تحسین شد.

منابع[ویرایش]

  1. Cast and Crew at IMDB
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ "Production information on Atonement" (به انگلیسی).
  3. "Keira Knightly shines in Atonement" (به انگلیسی). Retrieved 2008-01-06.
  4. «تاوان» جایزه بهترین فیلم بفتا را برد (بی‌بی‌سی فارسی)
  5. (به انگلیسی: Work Title Film)

پیوند به بیرون[ویرایش]