کشتار جنسیتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کشتار جنسیتی نوواژه‌ای است که به کشتار نظام مند اعضای یک جنس (مرد یا زن) اشاره دارد[۱].

گزارش شده که کشتار جنسیتی یک مشکل در حال گسترش در بیشتر کشورهای جهان می‌باشد. آمارگیری نفوس در کشورهایی مثل هند و چین، نشان می‌دهد که برتری تعداد مردان به زنان برابر است با ۱۲۰ مرد در برابر ۱۰۰ زن[۲]. از عوامل این امر علاوه بر سقط جنین گزینش جنسی شده می‌توان به کودک کشی، نوزاد کشی و خشونت جنسی علیه یک جنس خاص در طول زندگی اشاره نمود.

پیدایش واژه[ویرایش]

عبارت کشتار جنسیتی ابتدا توسط مری آن وارن، نویسنده فمنیست آمریکایی، در کتابش به نام «کشتار جنسیتی: استلزام گزینش جنسی» که در سال ۱۹۸۵ به چاپ رسید، به کار برده شد. این کتاب دربارهٔ قتل عام بر مبنی جنسیت می‌باشد. وارن در کتابش چنین می‌نویسد:

کشتار جنسیتی در واقع به معنای حذف عمدی افراد یک جنس از طریق قتل‌عام است. عبارات دیگری همچون «زن کشی» و «دختر کشی» به کشتن جنس زن به صورت اشتباه اشاره دارند. در رابطه به کشتار جنسیتی باید گفت که این عبارت از نظر جنسی خنثی است؛ چرا که هم برکشتن جنس مرد دلالت دارد و هم کشتن جنس زن. ما به چنین عبارتی نیاز داریم چرا که رمانی که صحبت بر سر کشتن انسان‌ها بر مبنی جنسیتشان باشد، باید گفت که حتی کشتن جنس مرد نیز امری اشتباه و نادرست است.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Warren, Mary Anne (1985-01-01). Gendercide: The Implications of Sex Selection. ISBN 978-0-8476-7330-8.
  2. The Economist. The War on Baby Girls: Gendercide. 4 March 2010 http://www.economist.com/node/15606229

پیوند به بیرون[ویرایش]

مطالعه بیشتر[ویرایش]