کریم باوی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کریم باوی
اطلاعات شخصی
زادروز ۹ دی ۱۳۴۳
زادگاه آبادان، ایران
تاریخ مرگ ۱۶ آذر ۱۴۰۱ (۵۷ سال)
تهران، ایران
پست مهاجم
باشگاه‌های جوانان
پولاد
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۱۳۶۳–۱۳۶۷ شاهین[۱]
۱۳۶۷–۱۳۶۸ پرسپولیس
۱۳۶۹–۱۳۷۱ شاهین
۱۳۷۰–۱۳۷۱ پرسپولیس
۱۳۷۶ شاهین اهواز
تیم ملی
۱۹۸۵–۱۹۸۹ ایران ۲۳ (۱۰)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است.
‡ آمار بازی‌ها و گل‌های ملی به‌روز شده در تاریخ ۱۳۸۶

کریم باوی (۹ دی ۱۳۴۳ – ۱۶ آذر ۱۴۰۱) بازیکن فوتبال سابق تیم ملی فوتبال ایران بود. او بیشتر دوران حرفه‌ای خود را در دو باشگاه فوتبال شاهین و پرسپولیس سپری کرده بود. او با وجود مدت کوتاه بازی برای تیم ملی فوتبال ایران، یکی از موفق‌ترین مهاجمان تیم ملی بوده‌است. کریم باوی با به ثمر رساندن ۱۰ گل در ۲۳ بازی ملی آمار خوبی را از خود بر جای گذاشته است. او برای ضربات سرش شهرت داشت.

باوی در هنگام جنگ ایران و عراق با خانواده‌اش از آبادان به اهواز و سپس به اصفهان و تهران آمد. او فوتبال را تحت نظر پرویز قلیچ‌خانی آغاز کرد اما مدتی بعد به جنگ رفت و در عملیات والفجر مقدماتی مجروح شد. باوی از زمان جنگ دو ترکش در بدنش ماند و از لحاظ جسمانی اوضاع خوبی نداشت. او با توصیه امیر قلعه‌نویی به تیم شاهین پیوست. او پس از حضور در شاهین، به وسیلهٔ ناصر ابراهیمی برای تیم ملی انتخاب شد.

او در فینال لیگ آزادگان ۱۳۷۱ گل تساوی بخش پرسپولیس برابر پاس را زد، اما در ضربات پنالتی پرسپولیس شکست خورد و به مقام نایب قهرمانی رسید.[۲] او مدت‌ها دور از میدان بود و با فوتبال سروکاری نداشت تا اینکه با همت یک روزنامه نگار و مدیر عامل باشگاه شاهین بوشهر در ۱ شهریور ۱۳۸۹ و در مسابقه پرسپولیس و شاهین بوشهر در ورزشگاه آزادی از او تجلیل به عمل آمد.

باوی در مهر ۱۳۹۲ به همت حمید استیلی و باشگاه پرسپولیس، تحت عمل جراحی قرار گرفت تا وضعیت پاهایش بهبود یابد. پس از این عمل جراحی، محمد رویانیان از باوی عیادت کرد و از زحمات کادر پزشکی و حمید استیلی، مدیرعامل شرکت پیشکسوتان پرسپولیس، قدردانی کرد.[۳] او از دو سال پیش از مرگش به سرطان مثانه مبتلا شد.[۴] سرانجام درگذشت.

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۶ فوریه ۲۰۲۱.
  2. صدر، حمیدرضا (۱۳۹۲پسری روی سکوها، تهران: نشر زاوش
  3. خبرگزاری ابنا (۵ مهر ۱۳۹۲). «رویانیان به ملاقات ملی پوش جانباز رفت». خبرگزاری ابنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اکتبر ۲۰۱۳.
  4. رستم‌پور، مهدی (۱۶ آذر ۱۴۰۱). «تعویض فوتبالی در جمهوری اسلامی: بسیجی‌ها و سایبری‌ها به جای کریم باوی». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۱۹ آذر ۱۴۰۱.