کره‌بند

مختصات: ۲۹°۱۶′۶″ شمالی ۵۰°۵۵′۲″ شرقی / ۲۹٫۲۶۸۳۳°شمالی ۵۰٫۹۱۷۲۲°شرقی / 29.26833; 50.91722[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کره بند)
کره‌بند
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانبوشهر
شهرستانبوشهر
بخشبخش مرکزی
دهستانانگالی
نام‌های قدیمیکُر وَند
کره‌بند بر ایران واقع شده‌است
کره‌بند
۲۹°۱۶′۰۶″شمالی ۵۰°۵۵′۰۲″شرقی / ۲۹٫۲۶۸۳۳°شمالی ۵۰٫۹۱۷۲۲°شرقی / 29.26833; 50.91722
مردم
جمعیت۱۲۰۳ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۱۴
کد آماری۲۳۲۷۸۲

کره‌بند، روستایی از توابع بخش مرکزی در شهرستان بوشهر، استان بوشهر ایران است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا مرکز دهستان انگالی است و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۲۷۷ نفر (۲۵۷ خانوار) بوده‌است.

نامگذاری[ویرایش]

دو روایت در این خصوص وجود دارد . یک روایت که سطحی تر به نظر میرسد نامگذاری به دلیل پرورش اسب در این منطقه است و کره بند با ترکیب کُرّه + بند است. قبول این نامگذاری سطحی نگری ما و اجدادمان را نشان میدهد به خصوص که همجواری با روستاهای زردکی و قلعه سوخته روایت دوم را بیشتر تایید میکند. روایت دوم بر پایه وجود بناهایی از جنس آجر و نه خشت خام، به وفور در عمق خاک در این دیار است. بناهای قدیمی که افراد مسن تر این دیار به خوبی به یاد دارند که در عمق فرسایش یافته رودخانه هاوجود داشته و دارد و چه بسیار از آنها برای ساخت آب انبار و غیره در روستا استفاده شده است. در واقع بر این مبنا کوره بند ریشه اصلی کره بند است که میتواند اشاره به کوره پخت آجر در گذشته داشته باشد. با توجه به نام قدیمی این ده یعنی کُرو‌‌َند می تواند ریشه لری داشته باشد.[نیازمند منبع]در این رابطه دکتر امان اللهی بهاروند به طورکلی دهستان انگالی را از نواحی لٌرنشین استان بوشهر داسنته است.[۲][۳]

اشتغال[ویرایش]

شغل اکثر مردم روستا کشاورزی و دامداری است. محصولات کشاورزی این روستا گندم، جو و کلزا است. در چند سال گذشته بعلت بارش کم باران و کم‌آبی[۴] رودخانه حله تعدادی از کشاورزان زمین‌های خود را به نخلستان تغییر داده‌اند. دامداری نیز شامل پرورش گاو، شتر، گوسفند و بز است.

رودخانه حله[ویرایش]

رودخانه‌ی دائمی حله از دو رود دالکی و رود شاپور سرچشمه می‌گیرد. رودخانه حله در کنار روستای این روستا به دو شاخه تقسیم می‌شود. یک شاخه آن از شمال روستا گذشته به دریا می‌ریزد و شاخه دیگر آن از جنوب روستا گذشته و منطقه حفاظت شده حله را تشکیل می‌دهد. این تالاب یکی از مهمترین تالابهای کشور بوده و در فصل زمستان پذیرای جمعیت مختلفی از پرندگان مهاجر است.

منابع[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران :». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. «شناخت لر های استان بوشهر». ژانویه ۲۹, ۲۰۲۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۴. دریافت‌شده در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۴.
  3. کتاب قوم لر (پژوهشی دربارهٔ پیوستگی قومی و پراکندگی جغرافیایی لرها در ایران)
  4. «معضل بی‌آبی در روستای کره بند بوشهر حل شود».