کرد سفلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کردسفلی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استاناصفهان
شهرستانتیران و کرون
بخشبخش کرون
دهستانکرون علیا
نام محلیکُرد
نام‌های دیگرکردپایین
نام‌های قدیمیگُردای پایین، کردپایین، کُرد
سال بنیادبنای اولیه که به صورت دهکده کشاورزی بوده به قبل از اسلام بر می‌گردد ولی به صورت مسکونی و کشاورزی کنونی از زمان صفویان
مردم
جمعیت864 نفر
جغرافیای طبیعی
مساحتحدود 850هکتار
ارتفاع از سطح دریا2225 متر
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۲۵ درجه
بارش سالانه۳۰۰ میلی متر
روزهای یخبندان سالانه۷۰ روز
اطلاعات روستایی
ره‌آوردانگور، موسیر، زعفرا، گیاهان دارویی
پیش‌شمارهٔ تلفن0314258

کُردِ سُفلیٰ، روستایی از توابع بخش کرون شهرستان تیران و کرون در استان اصفهان ایران است.

کوتاه از کردسفلی[ویرایش]

نام روستایی در شهرستان تیران و کرون و استان اصفهان در 100 کیلومتری غرب اصفهان چند روایت از دلایل نام گذاری این روستا به * کُردسفلی *حکایت دارد 1-مکان قبلی این روستا بر تپه کوچکی بوده است که در زبان محلی به تپه ، گُرده می گویند وپس از تغییراتی به گردای پایین (ظل السلطان در سفرنامه خود از این روستا به نام گردای پایین یاد کرده است ) و سپس کردپایین یا همان کُردسفلی تغییر نام یافته است . 2-تعدادی از کردهای کرمانشاه در زمان صفویه برای کشاورزی به این محل که از املاک مادر شاه سلیمان صفوی بوده کوچ داده شده اند وبه همین دلیل نام *کُرد*بر آن نهاده شده است و سفلی به دلیل پایین تر بودن این روستا نسبت به روستای هم نام دیگری در نزدیک آن یعنی کردعلیاست. ۳-طبق اظهار نظر معتمدان محلی ساکنان اصلی روستا حدود ۵۰۰ سال پیش از گرجستان آمده وروستایی را در کنار چشمه شاهی(حدود ۱۰ کیلومتری غرب روستا ) بانام کرد پایه گذاری کرده اند و به کشاورزی مشغول بوده اند و سپس به این محل کوچ کرده اند و نام آن را کُردپایین (کردسفلی)نامیده اند. علت اصلی پیدایش روستا در این محل زمین های حاصل خیز و آب رودخانه چشمه شاهی که در قدیم در جنوب روستا جریان داشته بوده است.

افراد شناخته شده[ویرایش]

این روستا افراد با سابقه و شناخته شده ای دارد که به تعدادی از آنها اشاره می شود :

1- میرزا حسینعلی خان که در دوره قاجار می زیست و اصالتا از محله بیدآباد اصفهان بود و با بانویی تبار لاچین بیک گرجی که در زمان صفویه برای امور کشاورزی و دامداری مربوط به املاک مادر شاه سلیمان صفوی در کردپایین کوچ داده شده بود، مزدوج گشت و از کاتبان و نویسندگان دربار ظل السلطان حاکم اصفهان شد. روایت گذشتگان این روستا از شرح حال میرزا حسینعلی خان حاکی از این است که وی به دلیل تبحر و تسلط بر فن کتابت بسیار مورد توجه ظل السلطان قرار گرفت و در دربار او چنان جایگاه یافت که درباریان و سایر مکاتبان دربار بر وی رشک ورزیدند و با بدگویی و تهمت هایی که درباره این کاتب برجسته نزد حاکم اصفهان به تکرار گفتند وی را بر علیه میرزا حسینعلی خان بدگمان کردند، این حاکم ظالم نیز تحت تاثیر واقع شد و دستور داد در چشمان وی تیزاب ریختند و او را کور نمودند و از دربار طرد نمودند. او نیز با اندک سرمایه ای که داشت به همراه خانواده به روستای پدری همسرش نقل مکان و با خرید ملک و آب، با همان چشمان نابینا به کشاورزی مشغول شد. بعدها ظل السطان که بسیاری از خاطرات و وقایع زمان او با قلم وی ثبت شده بود به واقعیت ماجرای دروغها و تهمت های روا شده از سوی بدخواهان میرزا حسینعلی خان پی برد و از او درخواست بازگشت به اصفهان را داد که او از پذیرش این کار امتناع ورزید و تا پایان عمر در همین روستا زیست. مشهور است که وی با وجود نابینایی علاوه بر کشاورزی همچنان در کتابت قباله ها و تعهدات مابین رعایا و اهالی روستای کردسفلی و روستاهای همجوار فعالیت داشت و مورد اعتماد اهالی بود. او دو فرزند داشت که فرزند پسر او بنام ابراهیم با زهرا خانم دختر کربلایی حسین از بزرگان روستا ازدواج کرد که حاصل این وصلت چهار پسر به نامهای رضا، حسینعلی، اسماعیل و مجتبی و یک دختر به نام فرنگیس شد که فرنگیس در نوجوانی فوت نمود. ابراهیم در سال 1321 در روستای کردسفلی بدرود حیات گفت. دختر میرزا حسینعلی خان نیز هاجر نام داشت که با یکی از پسرهای خاندان ملک التجار اصفهان ازدواج کرد اما هیچگاه دارای فرزند نشدند و وی نیز در سال 1334 به علت بیماری فوت کرد.

2 - دکتر حسن محبی از دندانپزشکان باتجربه که خدمات زیادی را طی سالیان گذشته به مردم شهرستان تیران و کرون، نجف آباد و اصفهان ارائه داده است.

3- دکتر حسین محبی دامپزشک سرشناس در شهرستان تیران و کرون که اکثر دامداران استان اصفهان او را می شناسند و به طبابت های وی اعتماد دارند.

4- مهندس محمد محبی برادر دکتر حسن محبی که در زمینه های فنی دارای تجارب و فعالیتهای زیادی است و در حال حاضر در شرکت بزرگ ذوب آهن اصفهان مشغول به خدمت است.

5- دکتر مهدی محبی از چهره های سرشناس روستا است که سالها تجربه مدیریت در سازمان بهزیستی استان اصفهان و شهرداری کلانشهر اصفهان بوده است.

6- مهندس مرتضی محبی از مهندسان حوزه های فنی و مکانیک که در شرکتهای معتبر استان اصفهان دارای اعتبار و جایگاه است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان کرون علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال1390، جمعیت 864نفر, 228خانوار) بوده‌است.

قلعه تاریخی جوزک[ویرایش]

کشف سفال های متعلق به هزاره چهارم قبل از میلاد در محوطه جوزک اصفهان

در بررسی تعیین حریم و لایه نگاری محوطه جوزک در اصفهان بیش از پنج هزار قطعه سفال متعلق به هزاره چهارم قبل از میلاد کشف شد.

فعالیت باستان شناسی در محوطه جوزک که با هدف گمانه زنی ، تعیین عرصه وحریم و لایه نگاری انجام شده به پایان رسید .

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه فارس و به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري؛ علمدار حاجی محمد علیان سرپرست تیم تعیین عرصه و حریم محوطه جوزک اظهار داشت: عرصه و حریم درجه یک و دو محوطه باستانی جوزک به صورت دقیق و کامل مشخص شده است و عرصه این محوطه هفت هزار و 200 متر مربع برآورد شده است.

وی در خصوص یافته های این فعالیت باستان شناسی افزود: در مرکز محوطه یک گمانه ی لایه نگاری انجام شده که در آن نزدیک به پنج هزار قطعه سفال پیش از تاریخ مستند نگاری شده که سفالها همگی متعلق به هزاره چهارم قبل از میلاد و همزمان با دوره سیلک سه فلات مرکزی و عصر مس و سنگی است.

وی ویژگی سفالها را نخودی رنگ با مواد پودر شده معدنی ، کیفیت عالی ، پخت کافی و نقوش به رنگهای قهوه ای و برخی قرمز برشمرد.

حاجی محمد بیان کرد : تنها 750 قطعه از سفالهای کشف شده قابل طراحی و مستندنگاری بوده و بقیه مطالعاتی بوده اند.

سرپرست تیم تعیین عرصه و حریم در محوطه جوزک افزود: اطلاعات بدست آمده از لایه نگاری های انجام شده و نبود بقایای معماری در محوطه حاکی از اسکان موقت در محوطه جوزک است .

حاجی محمد تصریح کرد: براساس شواهد به نظر می رسد این محوطه در طول هزاره چهارم پیش از میلاد بارها محل استقرار موقت بوده است.

وی تاکید کرد:غنای یافته های باستان شناسی در جوزک نشان می دهد که ساکنین این محوطه از نظر تکنولوژیکی و فرهنگی در سطح عالی بوده اند به طوریکه نمونه سفال های یافت شده قابل مقایسه با نمونه های بدست آمده از تپه های باستانی هم دوره که محل استقرار دائم بوده اند، است.محوطه باستانی جوزک در سال 86 در شهرستان تیران و کرون در ده کیلومتری شمال شهر عسکران و در محدوده روستای کردسفلی استان اصفهان شناسایی شده و تنها محوطه باستانی متعلق به پیش از تاریخ در شهرستان تیران و کرون محسوب می شود.گفتنی است این فعالیت باستان شناسی از تاریخ هفت خرداد تا 20 تیرماه به طول انجامید.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.