کد منبع (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کد منبع
پوستر فیلم
کارگرداندانکن جونز
تهیه‌کنندهمارک گوردون
جوردن وین
فیلیپ روزلِت
نویسندهبن ریپلی
بازیگرانجیک جیلنهال
میشل موناهن
ویرا فارمیگا
جفری رایت
موسیقیکریس بیکون
فیلم‌برداردان بِرگِس
تدوین‌گرپائول هیریش
شرکت
تولید
شرکت مارک گوردون
وندام پیکچرز
توزیع‌کنندهسامیت اینترتینمنت
تاریخ‌های انتشار
  • ۱ آوریل ۲۰۱۱ (۲۰۱۱-04-۰۱) (آمریکا)
  • ۲۰ آوریل ۲۰۱۱ (۲۰۱۱-۰۴-۲۰) (فرانسه[۱])
مدت زمان
۹۳ دقیقه
کشورآمریکا، کانادا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۳۲ میلیون دلار[۲]
فروش گیشه۱۴۷٬۳۳۲٬۶۹۷ میلیون دلار[۳]

کد منبع یا رمز منبع (به انگلیسی: Source Code) فیلمی در ژانر علمی-تخیلی به کارگردانی دانکن جونز و نوشتهٔ بن ریپلی است. بازیگرانی همچون جیک جیلنهال، میشل موناهن، ویرا فارمیگا و جفری رایت در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم در ۱ آوریل ۲۰۱۱، توسط شرکت سامیت اینترتینمنت در آمریکای شمالی و اروپا اکران شد.

خلاصۀ داستان[ویرایش]

دکتر راتلج (جفری رایت) توانسته دستگاهی با قابلیت بازگشت زمان را اختراع کند. در همین زمان انفجاری در یک قطار موجب کشته شدن چندین انسان شده‌است که پلیس هنوز نتوانسته عامل این انفجار را پیدا کند و از طرفی می‌دانند که باز هم قرار است مجرم در جای دیگر این کار را تکرار کند برای همین تصمیم می‌گیرند با استفاده از این اختراع و استفاده از ذهن تقریباً زنده یک سرباز مرده به نام کالتر استیونز (جیک جیلنهال) زمان را به عقب در قطار برگردانند تا بتوانند عامل این خرابکاری را پیدا کنند. روش اینگونه است که این سرباز از طریق یک شکاف زمانی و با هویت دیگر وارد قطار می‌شود و فقط چند دقیقه فرصت دارد تا آن فرد را پیدا کند چون به محض انفجار باز هم به زمان حال برمیگردد. کالتر ابتدا سردرگم است و فقط می‌دانند که در یک محفظه بسته‌است که هر از چندبار او را به یک قطار می‌فرستند و برمیگردد تا زمانی که بعد از کلی اعتراض دکتر گودوین (ویرا فارمیگا)، تنها کسی که کالتر او را می‌بیند و با او حرف می‌زند، ماجرا را برای او تعریف می‌کند و به او توضیح می‌دهد که نجات جان مسافران بی فایده است چون این اتفاق رخ داده‌است و این تنها شخص کالتر است که می‌تواند به عقب برگردد نه آنها پس فقط لازم است که مجرم را پیدا کند اما کالتر گوش نمی‌دهد و تلاش می‌کند مسافران قطار را هم نجات دهد. در این حین دکتر گودوین سری به جنازه نیم تنه کالتر که دریک محفظه شیشه‌ای است می‌زند. در نهایت کالتر و هم مسافری‌اش (میشل موناهن) که در واقع همکارش است و در از همان ابتدا منتظر این است که کالتر به او پیشنهاد ازدواج بدهد، می‌توانند مجرم را پیدا کنند و وی را تحویل پلیس می‌دهند دکتر گودوین هم برخلاف اجازه دکتر راتلج و مسئولان پنل ارتباطی کالتر را قطع می‌کند. در سکانس آخر فیلم کالتر که همراه کریستینا است به دکتر گودوین زنگ می‌زند و با وی صحبت می‌کند.

بازیگران و شخصیت‌ها[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "Source Code - released". AlloCiné. Retrieved October 28, 2011.
  2. Kaufman, Amy (March 31, 2011). "Movie Projector: "Hop" will jump over rivals this weekend". Los Angeles Times. Tribune Company. Retrieved April 1, 2011.
  3. "Box office". Retrieved 14 May 2012.

پیوند به بیرون[ویرایش]