کدهای هالند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شش‌ضلعی کدهای هلند، ارتباط میان هرکدام از شخصیت‌ها با شخصیت‌های کناری خود بهتر است.[۱] همچنین با محیط‌های کاری مربوط به آنها. تغییر حالت این کدها در قطرها نیز مشخص شده‌است.

کدهای هالند یا تم شغلی هالند (RIASEC)، یک نظریهٔ مشاغل و انتخاب شغل بر اساس نوع شخصیت است. این کدهای شخصیت‌شناسی توسط روان‌شناس جان ل. هالند در دهه ۱۹۷۰ توسعه داده شد.[۱] هر حرف یا کد مخفف یک «نوع» خاص شخصیت است. این شخصیت یا تیپ‌ها به شکل زیر است.[۲]

واقع‌گراها[ویرایش]

واقع‌گراها یا عمل‌کننده‌ها به انگلیسی (Realistic): افرادی که دوست دارند با چیزها کار کنند.[۳] آنها تمایل به اطمینان و رقابت دارند و به فعالیت‌هایی که نیاز به هماهنگی حرکتی، مهارت و قدرت دارند علاقه‌مند هستند. آنها به جای صحبت کردن در مورد چیزی یا نشستن و فکر کردن در مورد آن، با حل کردن خود آن کار، مشکل را برطرف می‌کنند. آنها همچنین رویکردهای مشخص برای حل مسئله را به تئوری انتزاعی ترجیح می‌دهند و تمایل دارند که بیشتر بر حوزه‌های علمی یا مکانیکی تمرکز داشته باشند تا فرهنگی و زیبایی‌شناسی. برخی از رشته‌ها و مشاغل این تیپ و شخصیت شامل موارد زیر است:

جستجوگران[ویرایش]

جستجوگران یا متفکران، به انگلیسی (Investigative) افرادی که ترجیح می‌دهند با داده یا Data کار کنند. آنها دوست دارند به جای اقدام، به سازماندهی و درک اطلاعات فکر و مشاهده کنند، نه اینکه بتوانند کسی یا چیزی را قانع کنند. آنها همچنین فعالیت‌های فردی را به کارهای مردم‌گرا و جمعی یا تیمی ترجیح می‌دهند.[۴] برخی از رشته‌ها و مشاغل این تیپ و شخصیت شامل موارد زیر است:

آفرینندگان هنری[ویرایش]

آفرینندگان هنری، به انگلیسی (Artistic) افرادی که دوست دارند با ایده‌ها، نظرها و چیزها کار کنند. برخی از رشته‌ها و مشاغل این تیپ و شخصیت شامل موارد زیر است:

یاران[ویرایش]

اجتماعی یا یاران به انگلیسی: (Social) افرادی که دوست دارند با مردم همکاری کنند و به نظر می‌رسد نیازهای خود را در آموزش یا کمک به شرایط برآورده می‌کنند.

ترغیب‌کننده‌ها[ویرایش]

ترغیب‌کننده یا هواداران، به انگلیسی: (Enterprising): افرادی که دوست دارند با افراد و داده‌ها کار کنند.

سازمان‌دهندگان[ویرایش]

قراردادی یا سازمان دهندگان، به انگلیسی: (Conventional) افرادی که ترجیح می‌دهند با «داده» کار کنند و قوانین و مقررات را می‌پسندند و بر خودکنترلی تأکید می‌کنند. ساختار و نظم را دوست دارند و از کار بدون ساختار یا نامشخص و موقعیت‌های بین فردی بیزار هستند.[۹]

نقش‌های اجتماعی کهن[ویرایش]


جان جانسون از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا راه دیگری از طبقه‌بندی شش نوع را از طریق نقش‌های اجتماعی کهن پیشنهاد کرد:

  • شکارچیان (واقع گرا)
  • شمن (جستجو گر)
  • صنعتگران (هنری)
  • شفا دهندگان (اجتماعی)
  • رهبران (متهورانه)
  • نگهبانان (قراردادی)

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «تست‌های تمایل شغلی جان هلند». میا. ۱۴ خرداد ۱۳۹۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ ژوئن ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۴ ژوئن ۲۰۱۹.
  2. کدهای هالند (تم شغلی هالند) چیست ؟ (۲۰۲۱-۱۱-۰۵). «تست هالند». دانشکار. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۲.
  3. «Holland Code Assessment». www.roguecc.edu. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۵.
  4. «Holland Code Assessment». www.roguecc.edu. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۶.
  5. «Counselor» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۱۳ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۶ دسامبر ۲۰۱۹.
  6. «Center for Academic Planning & Exploration». cape.umn.edu. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ دسامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۶.
  7. «27-3043.05 - Poets, Lyricists and Creative Writers». www.onetonline.org. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۶.
  8. «Technical writer».
  9. http://en.wikipedia.org/wiki/Holland_Codes