کم‌ادراری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کاهش حجم ادرار)
کم‌ادراری
طبقه‌بندی و منابع بیرونی
آی‌سی‌دی-۱۰R34
آی‌سی‌دی-۹-سی‌ام788.5
پیشنت پلاسکم‌ادراری

کم ادراری[۱]، اولیگوری یا کم‌میزی[نیازمند منبع] (به انگلیسی: oliguria) از علایم بیماری در علم پزشکی است که به معنای کاهش یافتن حجم ادرار است و می‌تواند نشانگر کم‌آبی، نارسایی کلیوی یا احتباس ادراری باشد.

تعریف[ویرایش]

در تعریف پزشکی زمانی از کم‌میزی صحبت می‌شود که برونداد ادراری در نوزاد و شیرخواران کم‌تر از ۱ میلی‌لیتر/کیلوگرم/ساعت ، در کودکان بزرگتر کم‌تر از ۰/۵ [میلی‌لیتر]/کیلوگرم/ساعت و در افراد بالغ کم‌تر از ۴۰۰ میلی‌لیتر/روز (برابر با ۱۷ میلی‌لیتر/ساعت) باشد.[۲]

علل[ویرایش]

عللی که برای کم میزی وجود دارد، در مردان و زنان متفاوت است: ممکن است به دنبال عفونت، تحریک شیمیایی، عفونت های باکتریایی یا به‌طور شایع تر، به‌طور خود به خودی و بدون علت واضح باشد. هر عاملی که باعث کم آبی بدن شود، داروهایی که موجب مسمومیت کلیه می شوند مانند پنی سیلین‌ها و داروهای هم گروه جنتامایسین، تومور مغزی ترشح‌کننده هورمون پادمیزی (ضدادراری)، در زنان جوشگاه‌های جراحی به دنبال جراحی پیشین و در مردان انسداد ناشی از بزرگ شدن پروستات از شایع ترین علل این مشکل است.

منابع[ویرایش]

  1. «کم‌ادراری» [پزشکی] هم‌ارزِ «oliguria»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. دفتر دوم. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی. شابک ۹۶۴-۷۵۳۱-۳۷-۰ (ذیل سرواژهٔ کم‌ادراری)
  2. Klahr S, Miller S (1998). "Acute oliguria.". N Engl J Med 338 (10): 671-5