کانیه وست

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کانیه وست
وست در آوریل سال ۲۰۰۹
نام هنگام تولدکانیه اومری وست
زادهٔ۸ ژوئن ۱۹۷۷ ‏(۴۶ سال)
آتالانتا، جورجیا، ایالات متحده
محل زندگیهیدن هیلز، کالیفرنیا، ایالات متحده
پیشه
  • رپر
  • خواننده
  • ترانه‌سرا
  • آهنگساز
  • طراح مد
  • کارآفرین
سال‌های فعالیت۱۹۹۶-اکنون
شهر زادگاهشیکاگو، ایلینوی، ایالات متحده
همسر(ها)کیم کارداشیان (ا. ۲۰۱۴–۲۰۲۱)
فرزندان۴
وبگاه
پیشه موسیقی
ژانر
ساز(ها)
ناشر(ان)
همکاری‌های مرتبط

کانیه اومری وست (انگلیسی: Kanye Omari West، زادهٔ ۸ ژوئن ۱۹۷۷؛ با نام قانونی یه[۲] انگلیسی: Ye) رپر، ترانه‌سرا، تهیه‌کننده موسیقی و طراح مد آمریکایی است. او یکی از پرفروش‌ترین هنرمندان دنیا با ۱۶۰ میلیون فروش است و با بردن ۲۴ گرمی به ده نفر از بیشترین برندگان گرمی پیوست و به عنوان یک هنرمند هیپ هاپ بیشترین جوایز را در کنار جی-زی برده‌است. دیگر افتخارات او شامل جایزه دستاورد هنرمند بیلبورد، رکورد سه جایزهٔ بریت برای بهترین هنرمند مرد تکنفره بین‌المللی و جایزه پیشتاز ویدئوی مایکل جکسون است.

شش آلبوم اول تکنفره وست - انصراف از کالج (۲۰۰۴)، ثبت نام دیروقت (۲۰۰۵)، فارغ‌التحصیلی (۲۰۰۷)، ۸۰۸ و دل‌شکستگی (۲۰۰۸)، فانتزی پیچیده زیبای من (۲۰۱۰) و ییزس (۲۰۱۳) در ۵۰۰ آلبوم برتر تاریخ ۲۰۲۰ مجله رولینگ استون حضور داشتند و همچنین وست در صد ترانه‌سرای برتر تاریخ همین جمله حضور داشت. او همچنین آلبوم‌های مشترک تاج و تخت را بنگر (همراه با جی-زی) و بچه‌ها روح می‌بینند (همراه با کید کادی) را منتشر کرد. وست رکورد بیشترین تعداد آلبوم‌های برتر (۴ تا) نظرسنجی نقاد pazz & Jop را همراه با باب دیلن دارد. مجله تایم او را یکی از صد نفر از تاثیرگذارترین افراد سال در ۲۰۰۵ و ۲۰۱۵ قرار داد. به عنوان یک طراح مد، او با نایکی، لویی ویتون، گپ اینکورپوریتد و A.P.C. در زمینه لباس و کفش مشارکت کرده که به همکاری کفش ییزی با آدیداس منجر شد.

وست در شیکاگو، ایلینوی بزرگ شد و نخستین بار با آهنگسازی برای ناشری به نام راک-آ-فلا و برای هنرمندانی مانند جی-زی و آلیشا کیز، در اوایل دهه ۲۰۰۰ شناخته شد. با هدف ادامهٔ فعالیت به عنوان خوانندهٔ تک، اولین آلبوم خود را به نام «انصراف از کالج» در ۲۰۰۴ منتشر کرد. این آلبوم با تحسین منتقدین و موفقیت در فروش همراه بود و به خاطر آن جایزهٔ بهترین آلبوم رپ سال را در ۴۷مین دوره جوایز گرمی برنده شد. او در آلبوم‌های بعدی‌اش یعنی ثبت‌نام دیروقت (۲۰۰۵)، «فارغ‌التحصیلی» (۲۰۰۷) و «۸۰۸ و دل‌شکستگی» (۲۰۰۸) قالب‌های مختلفی از موسیقی را امتحان کرد و برای دو آلبوم اول جایزهٔ گرمی برای بهترین آلبوم رپ را برنده شد. در سال ۲۰۱۰ پنجمین آلبوم تحسین‌شدهٔ منتقدین خود را با نام «فانتزی پیچیدهٔ تیرهٔ زیبای من» منتشر کرد. این آلبوم برای او چهارمین جایزهٔ بهترین آلبوم رپ سال را در ۵۴مین دوره جوایز گرمی به دنبال داشت. سال بعد (۲۰۱۱) او به همراه جی-زی آلبوم «تاج و تخت را بنگر» منتشر کردند. وست ششمین آلبوم خود را با نام ییزس در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد که آن هم تحسین منتقدین را در پی داشت. هفتمین آلبوم کانیه وست با نام «زندگی پابلو» در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. وست در سال ۲۰۱۸ آلبوم هشتم خود با نام «یه» و آلبومی به نام «بچه‌ها ارواح را می‌بینند» با همراهی کید کادی منتشر کرد.

دیدگاه‌های صریح و زندگی خارج از موسیقی وست، توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌است. رفتار و گفتار او در مراسم‌های اهدای جوایز موسیقی یا شبکه‌های اجتماعی، به دفعات موجب بحث و جدل و جنجال بوده‌است. به عنوان مثال سخنان جنجالی او دربارهٔ جرج بوش در برنامه ای تلویزیونی دربارهٔ طوفان کاترینا (۲۰۰۵) و اختلال در اهدای جایزه به تیلور سوییفت در مراسم جایزهٔ موزیک ویدئوی ام‌تی‌وی ۲۰۰۹. ازدواج او با مدلی به نام کیم کارداشیان در سال ۲۰۱۴ نیز به‌طور گسترده توسط رسانه‌ها پوشش داده شد. حمایت وی از دونالد ترامپ در ۲۰۱۸ و مواضع سیاسیش نیز منجر به بحث‌های زیادی شد. کانیه وست در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا (۲۰۲۰) به‌صورت کاندیدای مستقل شرکت کرد ولی تعداد آراء که برای او در صندوق رای‌گیری ریخته شد کمتر ۶۰٬۰۰۰ در تمامی ایالت می‌باشد، او همچنین برای انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری ایالات‌متحده اعلام آمادگی کرد.

وست یکی از تحسین‌شده‌ترین خواننده رپ قرن بیست و یک است[۳] و با فروش بیش از ۳۲ میلیون آلبوم و ۱۰۰ میلیون دانلود دیجیتال، یکی از پرفروش‌ترین هنرمندان تاریخ است.[۴] او موفق به دریافت ۲۴ جایزه گرمی شده‌است و یکی از ده هنرمندانی است که بیشترین جایزه گرمی را دریافت کرده‌اند.[۵]

حواشی[ویرایش]

دیدگاه‌های صریح وست پوشش رسانه ای قابل توجهی دریافت کرده‌اند. او به دلیل رفتارش در رسانه‌های اجتماعی و مراسم‌های جوایز و محیط اجتماعی، علاوه بر نظراتش دربارهٔ موسیقی، صنعت مد، سیاست‌های ایالات متحده آمریکا، نژاد و بردگی مورد مناظره‌های فراوانی بوده‌است. دین مسیحی و ازدواج خبرساز او با کیم کارداشیان و سلامتی فکری او هم موضوعات مورد توجه رسانه‌ها بوده‌است. در ۲۰۲۰، وست یک کمپین ناموفق برای ریاست جمهوری مستقل راه اندازی کرد که از یک اخلاق سازگار زندگی حمایت می‌کرد. در اکتبر ۲۰۲۲، او پس از بیان یک سری اظهارات یهودی‌ستیزانه، از جمله تمجید از آدولف هیتلر و انکار هولوکاست به‌طور گسترده محکوم شد و بسیاری از حامیان مالی و مشارکت‌هایش - از جمله همکاری‌هایش با آدیداس، گپ و بالنسیاگا - را از دست داد.

دیسکوگرافی[ویرایش]

آلبوم‌های استودیویی

آلبوم‌های همکاری

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Kanye West». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۳ اوت ۲۰۱۵.

  1. "Who Will Survive in America? Kanye West's Hybridization of Hip-Hop". Retrieved June 2, 2020.
  2. Tapp, Tom; Tapp, Tom (2021-10-18). "Kanye West Officially Changes His Name To "Ye," With Judge's Approval Today". Deadline (به انگلیسی). Retrieved 2021-10-18.
  3. کیورو، تیمو؛ چرا باید عاشق کانیه وست باشید اگر از او متنفرید؛ هافینگتون پست.
  4. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۶.
  5. http://allhiphop.com/2013/02/11/55th-annual-grammy-awards-recap-videos-included/

پیوند به بیرون[ویرایش]