اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کانون وکلاء)
اسکودا
اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران
بنیان‌گذاری۸ آذر ۱۳۸۲
بنیان‌گذاربهمن کشاورز
ستادتهران پرچم ایران
محدودهٔ فعالیت
ایران
رئیسجعفر کوشا
افراد کلیدی
بهمن کشاورز
وبگاه

اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (به اختصار: اسکودا)، نهادی است غیردولتی که برای گزینش و پذیرش کارآموزان وکالت و هماهنگی میان کانون‌های وکلای دادگستری تشکیل شده‌است.

هم‌اکنون جعفر کوشا ریاست اسکودا را بر عهده دارد.[۱] کانون‌های وکلا در سراسر ایران دارای ۲۸ کانون استانی و منطقه‌ای می‌باشد و قدیمی‌ترین آن کانون وکلای مرکز است که سنگ بنای آن ابتدا در سال ۱۲۹۷ با عنوان «هیئت وکلای عدلیه» گذاشته شد و سپس با تصویب لایحهٔ قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری در اسفندماه ۱۳۳۱ تثبیت شد.[۲] پس از کانون وکلای مرکز، کانون وکلای آذربایجان در سال ۱۳۲۶ به عنوان دومین کانون وکلای ایران برپا گردید.[۳] با گذشت بیش از هفت دهه از تصویب لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری، هنوز سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد کانون وکلای دادگستری مستقل ندارند بنابراین شمار کانون‌های وکلای دادگستری ایران به عدد ۲۸ می‌رسد.[۴][۵][۶][۷][۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲][۱۳]

حواشی[ویرایش]

لغو انتخابات هیئت رئیسه[ویرایش]

قرار بود ۲۴ آبان ماه انتخابات اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در جریان همایش این اتحادیه در کیش برگزار شود که همان روز اول دادنامه‌ای از شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات ابلاغ شد که در آن بعضی از نامزد‌های انتخابات اسکودا از حضور در «ارکان و مجامع کانون‌های وکلای دادگستری و سایر مجامع مرتبط به خصوص مدیریت و ارکان مرتبط با اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری موسوم به اسکودا» منع شده‌بودند. در نتیجه انتخابات برای بار اول به جلسه دیگری تجدید شد[۱۴] برای بار دوم نیز در برگزاری همایش پنجاه و دوم هیئت عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در هتل پارسیان اوین با چالش‌هایی روبرو شد. اداره اماکن عمومی تهران با ارسال نامه‌ای به مدیریت هتل، خواستار ممانعت از برگزاری انتخابات اسکودا در این محل شد. متعاقب این دستور، هتل پارسیان اوین به برگزارکنندگان همایش اخطار داد که در صورت ادامه روند انتخابات، برق سالن قطع خواهد شد. علی شایان منش، نائب رئیس کانون وکلای فارس، با انتشار تصویری از قطع برق سالن، خبر از انتقال محل برگزاری انتخابات به کانون وکلای مرکز در ساعت ۱۴ داد. گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از مخالفت اداره اماکن عمومی تهران با برگزاری همایش در هتل پارسیان، مدیریت هتل از برگزارکنندگان خواسته بود تا محل را ترک کنند. با اصرار وکلای حاضر در محل، و با وجود قطع برق سالن، تصمیم بر آن شد تا انتخابات در محل کانون وکلای مرکز برگزار شود. برخی از حاضران پیشنهاد برگزاری انتخابات در محوطه باز هتل را مطرح کردند که با مخالفت اکثریت روبرو شد.[۱۵][۱۶][۱۷] دلیل لغو این انتخابات به عقیده برخی منابع رای دادگاه عالی قضات بوده‌است که در آن به این موضوع اشاره شده‌است که: «انتخابات اسکودا محمل قانونی ندارد.»[۱۸][۱۹]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دکتر جعفر کوشا به عنوان رئیس اسکودا انتخاب شد». پایگاه خبری اختبار. ۲۰۲۱-۱۱-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۱.
  2. دورهٔ بنیادین آیین دادرسی مدنی، عبدالله شمس، تهران: انتشارات دراک، ۳ جلد، جلد ۱، چاپ ۵۸، پاییز ۱۳۹۹، ص۸۱.
  3. «تاریخچه ای کوتاه از کانون وکلای دادگستری آذربایجان». www.eazarbar.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۱۸.
  4. ««اسکودا» و ۱۲ سال مدیریت بر کانونهای وکلای کشور». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۵-۱۲-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۱.
  5. کانون‌های وکلای دادگستری قم. «وکیل قم». اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۱.
  6. «پیشنهاد سربسته وکلای مرکز به «اسکودا» / تغییر در اساسنامه اتحادیه». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۵-۱۰-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۱.
  7. «بیانیه هیئت عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران». خبرگزاری ایلنا. ۲۰۲۳-۱۲-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۱.
  8. «بیانیه پایانی همایش اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران». ایسنا.
  9. «اطلاعیه اتحادیه کانون‌های وکلا دربارهٔ اطلاع‌رسانی آزمون وکالت». ایسنا.
  10. «شهبازی‌نیا رئیس اسکودا شد». ایسنا. ۲۰۱۷-۱۲-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۱.
  11. «اعتراض رئیس اتحادیه وکلا به خبر ساعت ۲۲ شبکه سه سیما». ایلنا.
  12. «آغاز همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران». ایسنا.
  13. «انتخابات هیئت رئیسه اسکودا، ۶ دی ماه برگزار می‌شود». ایسنا. ۲۰۱۷-۱۱-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۱.
  14. جوان‌آنلاين (۱۴۰۲/۰۸/۳۰ - ۲۱:۵۸). «وکلای محکوم انتخابات کانون‌های وکلا را برهم زدند!». fa. دریافت‌شده در 2024-02-29. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  15. «لغو انتخابات «اسکودا» توسط قوه قضائیه؛ سینا یوسفی به صدای آمریکا: تضییع حقوق دفاعی مردم است». صدای آمریکا. ۱۷ بهمن ۱۴۰۲.
  16. «برق سالن همایش قطع شد؛ انتخابات اسکودا در کانون وکلای مرکز برگزار می‌شود». وکلاپرس. ۱۸بهمن ۱۴۰۲. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  17. «فشارهای قضایی مانع برگزاری انتخابات اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری در ایران شد». رادیو فردا. ۱۹ بهمن ۱۴۰۲.
  18. «دادگاه عالی انتظامی قضات: انتخابات اسکودا محمل قانونی ندارد». پایگاه خبری اختبار. ۱۷ بهمن ۱۴۰۲.
  19. «بحران انتخابات اتحادیه کانون‌های وکلاء و پیشنهادی به دیوان عالی کشور». روزنامه هم میهن. ۲۳ بهمن ۱۴۰۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]