کالیبری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمونه‌ای از Calibri معمولی، کلفت شده و ایتالیک

کالیبری یک قلم از سری قلم‌های humanist sans-serif typeface است که زیر نظر مجموعه قلم ClearType مایکروسافت تهیه شده است.

این قلم در مایکروسافت آفیس ۲۰۰۷، جایگزین قلم تایمز نیو رومن به عنوان قلم پیش‌فرض در وُرد[۱] و همچنین جایگزین قلم آریال به عنوان قلم پیش‌فرض در پاورپوینت، اِکسِل و آوت لوک شد.

نسخه‌های لاتین استاندارد، سیریلیک، یونانی و عبری قلم کالیبری توسط لوکاس دو گروت برای مایکروسافت و به منظور بهره‌گیری از مزایای تکنولوژی رِندِر شدن ClearType طراحی شد. نسخهٔ عربی آن اثر مأمون صَقّال و نسخه‌های ارمنی و گرجی آن اثر روبِن تارومیان است.

خصوصیات[ویرایش]

گوشه‌ها، کناره‌ها و لبه‌هایی که به‌طور زیرکانه و استادانه‌ای طراحی شده‌اند حتی در اندازه‌های بزرگ هم به‌خوبی دیده می‌شوند و ظاهر کاراکتر را خیلی خوب و نرم نمایش می‌دهند. این قلم شامل کاراکترهای لاتین، افزونه‌های لاتین، یونانی و روسی - بلغاری می‌باشد. قابلیتهای OpenType شامل حروف کوچک، زیرنویس و بالانویس و حروف اضافه می‌شوند.

مانند سایر قلم‌های مجموعه sans-serif این قلم هم، شامل نمونه‌ای یکتا و جداگانه برای قابلیت‌های italic type است، که این امر در قلم‌های جدید کاملاً مرسوم است.

مقبولیت و میزان دسترسی[ویرایش]

این قلم با ویندوز ویستا و مجموعهٔ آفیس ۲۰۰۷ و همچنین آفیس ۲۰۰۸ برای مکینتاش توزیع شد. این قلم همراه با - Candara، کونسولاس، Cambria ،Constantia و Corbel — همراه با Powerpoint 2007 Viewer نیز توزیع شده‌است.[۲] همچنین با Microsoft Office Compatibility Pack نیز عرضه شده است.[۳]

نسخه تجاری این قلم توسط Ascender Corporation، به فروش رسید. همچنین به وسیلهٔ Monotype Imaging در قالب MicroType و جزئی از Vista 8 Font Set package نیز به فروش رسیده است.

جوایز[ویرایش]

قلم کالیبری برندهٔ جایزهٔ TDC2 2005 در بخش سیستمی شده‌است.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. «The New Paperclip». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۳ ژوئیه ۲۰۰۹.
  2. Microsoft Powerpoint 2007 Viewer
  3. Microsoft Office Compatibility Pack
  4. «TDC2 2005: Winning Entries». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ فوریه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۳ ژوئیه ۲۰۰۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • An Wagener, ‎Anne (2005-03-04), "The Next Big Thing in Online Type", Poynter Online (به انگلیسی), archived from the original on 4 June 2006, retrieved 23 July 2009{{citation}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link) Retrieved on 2006-06-05.