کافتر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

روستای کافتر یکی از روستاهای توابع شهرستان اقلید در شمال استان فارس و در جنوب شهرستان اقلید است[۱] که حدود ۲۵۰۰ نفر جمعیت دارد. این روستا در جنوب اقلید واقع شده و یک دریاچه نیز با نام همین روستا «دریاچه کافتر» در کنار روستا واقع شده‌است. شغل اهالی روستا کشاورزی و دامداری بوده که عمدتاً به کاشت محصولات صیفی و حبوبات همچون گندم، جو، عدس، نخود، ذرت، لوبیا و همچنین چغندر قند می‌پردازند. اهالی روستا عموماً از طایفه کردشولی می‌باشند که در تقسیمات جمعیتی کشور در ایل خمسه تقسیم بندی میگردند.

مکان‌های زیارتی و سیاحتی[ویرایش]

در فاصله ۷۹ کیلومتری شهر اقلید و در دو کیلومتری روستا، امامزاده سیدمحمد از نوادگان حضرت ابالفضل قرار دارد و در طول سال به‌ویژه در فصل تابستان پذیرای زوار از نقاط دور و نزدیک کشور است.[۲]

گنبد و بارگاه امامزاده سید محمد از نوادگان حضرت ابالفضل در کافتر در جنوب شهرستان اقلید استان فارس

بازسازی گنبد و بارگاه این امامزاده به همت سید محمدعلی موحد ابطحی انجام شده‌است.[۳][۴][۵]

از جاذبه‌های گردشگری و منحصر به فرد این منطقه می‌توان به دو چشمه آبی اشاره نمود که از زیر بقعه امامزاده می‌گذرند و باور مردم منطقه این است که با توجه به خشکسالی‌های اخیر، وجود مبارک این امامزاده در خاک آن جا باعث دوام و جریان این چشمه‌ها بوده‌است.[۶] در جوار امامزاده دومین دریاچه آب شیرین پس از دریاچه پریشان قرار دارد که زیستگاه طبیعی پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهی‌های کپور و آمور به‌شمار می‌رود.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. «شناسایی و تحلیل قابلیت‌های اکوتوریستی دریاچه کافتر به روش SWOT». پرتال جامع علوم انسانی.
  2. «رونمایی از طرح جامع امامزاده «سید محمد» اقلید». خبرگزاری فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ دسامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲ دسامبر ۲۰۱۵.
  3. «زندگینامه آیت الله سید محمدباقر موحد ابطحی». پرتال جامع شهرستان اقلید. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ دسامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲ دسامبر ۲۰۱۵.
  4. «آیت‌الله سید محمدباقر موحد ابطحی درگذشت». آفتاب.
  5. «آیت‌الله سید محمدباقر موحد ابطحی درگذشت». خبرگزاری شفقنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲ دسامبر ۲۰۱۵.
  6. «سخاوت چشمه‌های حرم مطهر امامزاده سید محمد اقلید». خبرگزاری رسا. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ دسامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در آذرماه 1394. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  7. «بررسی تنوع گونه‌ای پرندگان آبزی و کنارآبچر تالاب کافتر استان فارس». پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ دسامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲ دسامبر ۲۰۱۵.