کاروی دوم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کاروی دوم
King of Naples
سلطنت۱۲ مه ۱۳۸۲ – ۲۴ فوریه ۱۳۸۶
پیشینJoanna I
جانشینLadislaus
King of Hungary و Croatia
سلطنت۱۳۸۵ – ۲۴ فوریه ۱۳۸۶
پیشینماریای یکم (مجارستان)
جانشینماریای یکم (مجارستان)
زاده۱۳۴۵
ناپل، پادشاهی ناپل
درگذشته۲۴ فوریه ۱۳۸۶ (۴۱ سال)
ویشگراد، پادشاهی مجارستان
همسر(ان)Margaret of Durazzo
فرزند(ان)
More
Joanna II of Naples
Ladislaus of Naples
خانداندودمان کاپتی آنژو
پدرLouis of Durazzo
مادرMargaret of Sanseverino

کاروی دوم (به مجاری: II. Károly) یا کاروی کوتاه (به مجاری: Kis Károly)(زادهٔ ۱۳۴۵- مرگ ۲۴ فوریهٔ ۱۳۸۶) پادشاه ناپل، پادشاه اسمی اورشلیم (از ۱۳۸۲میلادی) و از از ۱۳۸۵ پادشاه مجارستان بود. در ۱۳۸۳ فرمانروایی بر شاهزاده‌نشین اخائیه از آن او شد.

زندگی[ویرایش]

او پسر لوئیجی دی دوراتزو کنت گراوینا بود و نیایش شارل دوم پادشاه ناپل. او از یازده‌سالگی به دربار لایوش یکم در مجارستان فرستاده شد. او توانست توجه شاه و مردمان مجارستان، کرواسی و دالماسی را به خویش جلب کند و در ۱۳۷۱ نیز دوک این دو ناحیهٔ اخیر شود. در ۱۳۷۹ نیز که جنگ میان جمهوری ونیز و مجارستان رخ‌داد، سفیر مجارستان برای بستن پیمان میان دو طرف بود.

با مرگ لایوش او که بزرگ‌ترین عضو نرینهٔ دودمان کاپتی آنژو بود تاج و تخت مجارستان را خواستار شد. بدین منظور در ۱۳۸۵ ماریای یکم دختر لایوش را از تخت کنار زد و چون پشتیبانی اشراف مجارستان را داشت بی مانع به قدرت رسید؛ ولی در این میان الیزابت بوسنیایی مادر ماریا و بیوهٔ لایوش نقشه‌ای را برای ترور کاروی کشید. در جریان این ترور کاروی در ۷ فوریهٔ ۱۳۸۶ زخمی شد و چند روز پس از آن به همان زخم درگذشت و در بلگراد به خاک سپرده شد.

منابع[ویرایش]

Wikipedia contributors, "Charles III of Naples," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Charles_III_of_Naples&oldid=452963845 (accessed December 3, 2011).