کارل یاسپرس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کارل یاسپرس
نام هنگام تولدکارل تئودور یاسپرس
زادهٔ۲۳ فوریهٔ ۱۸۸۳
اولدنبورگ، امپراتوری آلمان
درگذشت۲۶ فوریهٔ ۱۹۶۹ (۸۶ سال)
بازل، سوئیس
حمله قلبی
جایزه(ها)جایزه ادبی گوته (۱۹۴۷)
دورهفلسفه غرب
مکتبنوکانتی
اگزیستانسیالیسم
علایق اصلی
روان‌پزشکی, الهیات, فلسفه تاریخ, فلسفه سیاسی
ایده‌های چشمگیر
اگزیستانسیالیسم, دازاین, وجود

کارل تئودور یاسپرس (۲۳ فوریه ۱۸۸۳ – ۲۶ فوریه ۱۹۶۹)، روان‌پزشک، فیلسوف سیاسی و فیلسوف اگزیستانسیالیست آلمانی بود.

زندگی[ویرایش]

کارل یاسپرس در ۲۲ فوریه ۱۸۸۳ در شهر اولدنبورگ آلمان به دنیا آمد و پسر مدیر یک بانک بود. بعد از پایان دوره دبیرستان، سه نیمسال در دانشگاه هایدلبرگ و مونیخ حقوق خواند و سپس به تحصیل در رشته پزشکی در برلین، گوتینگن و هایدلبرگ به مدت پنج سال پرداخت. در سال ۱۹۰۹ دکترای خود را در پزشکی گرفت و در سال ۱۹۱۳ قبل از آغاز جنگ جهانی اول استادیار روانپزشکی دانشگاه هایدلبرگ و در سال ۱۹۲۱ استاد رسمی دانشگاه شد. وی از سال ۱۹۳۰ میلادی به تدریس فلسفه مشغول شد.[۱] در نهضت نازی به علت اظهار افکاری که مخالف با نازیسم بود، از کار برکنار شد و پس از شکست آلمان (۱۹۴۵) از نو سمت فوق به او واگذار شد.

او در همین دوران افکار کی‌یرکگور فیلسوف اگزیستانسیالیست را تبلیغ می‌کرد. پس از ردکردن دعوت دانشگاه‌های گرایس والد، کیل و بن، در سال ۱۹۴۸ استاد دانشگاه بازل شد.[۱]

اندیشه[ویرایش]

کتاب نیچه اثر یاسپرس

یاسپرس جامعه صنعتی امروز را که هدفش تأمین سطح معینی از رفاه برای اکثریت هرچه بیشتر مردم است برای شخصیت انسانی خطرناک می‌داند. او از خداوند به عنوان وجود متعالی نام می‌برد و نقصان معرفت و محدودیت قدرت انسان را دلیل وجود ناشناس غیرقابل شناخت هستی فرض می‌کند.[۲]

مرگ[ویرایش]

یاسپرس در ۲۶ فوریه ۱۹۶۹ (۸۶ سالگی) بر اثر حمله قلبی درگذشت.[۲]

مهم‌ترین آثار[ویرایش]

  • کتاب فلسفه درسه جلد (۱۹۳۵)
  • نیچه (۱۹۳۶)
  • منطق فلسفی (۱۹۴۷)
  • آغاز و انجام تاریخ (۱۹۵۰)
  • فلاسفه بزرگ (۱۹۷۵)
  • فلسفه هستی (۱۹۶۴)[۳]

ترجمه‌ها به فارسی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Karl Jaspers" (به انگلیسی). Stanford Encyclopedia of Philosophy. Retrieved {{جا:#time:Y-F-j}}. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازدید= (help)
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Karl Jaspers" (به انگلیسی). Stanford Encyclopedia of Philosophy. Retrieved {{جا:#time:Y-F-j}}. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازدید= (help)
  3. "Jaspers, Karl Theodor" (به انگلیسی). Philosophy Pages. Retrieved {{جا:#time:Y-F-j}}. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازدید= (help)