کاربامید پروکساید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

هیدروژن پروکساید - اوره ترکیبی است که شامل مقادیر متناسب و مساوی از هیدروژن پروکساید و اوره است. این ترکیب به صورت کریستال جامد سفید رنگ می‌باشد . این ماده با حل شدن در آب، هیدروژن پروکساید تولید می‌کند. غالباً این ترکیب در مباحث دندان پزشکی، با نام کاربامید پروکساید شناخته می‌شود و از آن به عنوان منبعی برای تولید هیدروژن پروکساید جهت بلیچینگ (سفید کردن)، ضدعفونی کردن و اکسید کردن استفاده می‌شود.

هیدروژن پروکساید - اوره حاوی هیدروژن پروکساید به شکل جامد (بدون آب) می‌باشد که بسیار پایدارتر و قابل کنترل تر از هیدروژن پروکساید مایع جهت اکسیداسیون است.

کاربامید پروکساید
شناساگرها
شماره ثبت سی‌ای‌اس 124-43-6 ✔Y
پاب‌کم 31294
کم‌اسپایدر 29034 ✔Y
UNII 31PZ2VAU81 ✔Y
کد اِی‌تی‌سی D02AE01
جی‌مول-تصاویر سه بعدی Image 1
  • O=C(N)N.OO

  • InChI=1S/CH4N2O.H2O2/c2-1(3)4;1-2/h(H4,2,3,4);1-2H ✔Y
    Key: AQLJVWUFPCUVLO-UHFFFAOYSA-N ✔Y

خصوصیات
فرمول مولکولی CH6N2O3
جرم مولی ۹۴٫۰۷ g mol−1
شکل ظاهری White solid
خطرات
MSDS External MSDS
طبقه‌بندی ئی‌یو Explosive, خورنده C
داروشناسی
Routes of
administration
topical
رده‌بندی داروهای بارداری
به استثنای جایی که اشاره شده‌است در غیر این صورت، داده‌ها برای مواد به وضعیت استانداردشان داده شده‌اند (در 25 °C (۷۷ °F)، ۱۰۰ kPa)
 ✔Y (بررسی) (چیست: ✔Y/N؟)
Infobox references

کاربامید پروکساید (به انگلیسی: Carbamide peroxide)

رده درمانی: سفید کننده دندان

اشکال دارویی: ژل

موارد مصرف[ویرایش]

سفید کردن یا بلیچینگ و از بین بردن لکهای روی دندان‌ها. سفید کننده‌های دندان در انواع کیت‌های سفید کننده، سفید کننده‌های نواری شکل و خـمـیر دنـدانهای سفیدکننده در دسترس می‌بـاشنـد. امـا تمام آنـها حـاوی مـاده مـوثـر هـیدروژن پروکساید و کاربامید پروکساید می‌باشند.

مکانیسم اثر[ویرایش]

کاربامید پروکساید CH6N2O۳ در دهان به اوره و هیـدروژن پروکساید تجزیه می‌شود . بـنابراین ماده مؤثر همان هیدروژن پروکساید می‌باشد که با اکسید کردن عوامل لک دندان‌ها را تجزیه می‌کـنـد. در مطـب دنـدانپزشکی از غلظت ۱۵ تـا ۳۵ درصـد هـیـدروژن پـروکسـاید در حالی که لثه‌ها را با پوشانده‌اند تـا هـیـدروژن پـراکسـایـد به آن‌ها آسیب نرساند استفاده می‌گردد که ۴۰ دقیقه بطول می‌انجامد. امـا در سفید کننده‌های خانگی از ۱۰ تا ۲۰ کاربامید پراکساید به همراه مـوادی دیـگـر همچون گـلیسیرین و سـدیم هیـدروکسـایـد، آب، طـعـم دهنده و سدیـم فـلـورایـد بـرای کـاهـش حساسیت دندان‌ها استفاده می‌گردد.

عوارض جانبی[ویرایش]

۱- آسیب به لثه‌ها:

قرمزی موضعی و عفونت ثانویه با مصرف این ماده گزارش شده‌است.[۱]

۲- کاهش محتوای معدنی مینا و در نتیجه باعث افزایش نفوذپذیری آن:

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که سفید کردن دندان‌ها باعث کاهش محتوای معدنی مینا و در نتیجه باعث افزایش نفوذپذیری مینا می‌شود. بـه خـاطر داشـتـه بـاشیـد که اثر سفید کننده‌ها حداکثر یک سال می‌باشد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. پزشک آنلاین. «موارد و عوارض مصرف کاربامید پروکساید (Carbamide Peroxide) چیست؟ منع مصرف و تداخل دارویی کاربامید پروکساید چیست؟». پزشک آنلاین. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۳ دسامبر ۲۰۲۰.

۲. فرهنگ داروهای ژنریک ایران، دکتر حشمتی، ۱۳۸۷