کارآگاه شمسی و دستیارش مادام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کارآگاه شمسی و دستیارش مادام
ژانرطنزآمیز، پلیسی و اجتماعی
نویسندهمینو فرشچی، سروش صحت و مرضیه برومند
کارگردانمرضیه برومند
بازیگرانپری امیرحمزه
لوریک میناسیان
سروش خلیلی
امیرحسین صدیق
کشور سازندهایران
زبان اصلیفارسی، ارمنی
شمار قسمت‌ها۱۳
تولید
تهیه‌کنندهایرج محمدی
مهران مهام
پخش
شبکهٔ اصلیشبکه تهران
انتشار
پس ازورثه آقای نیکبخت
پیش ازکتاب‌فروشی هدهد

کارآگاه شمسی و دستیارش مادام یک مجموعه تلویزیونی ایرانی است که در سیزده قسمت و در سال ۱۳۸۰ برای اولین بار از شبکهٔ تهران پخش شد. کارگردان این مجموعهٔ تلویزیونی مرضیه برومند است و خانم‌ها پری امیرحمزه و لوریک میناسیان در این مجموعه تلویزیونی نقش شخصیت‌های اصلی را بازی می‌کنند. زبان مجموعه تلویزیونی فارسی است، اما در طول مجموعه تلویزیونی گفتگوهای مادام با برخی دوستانش به ویژه در قسمت «میهمان سیاهپوش»، به زبان ارمنی انجام می‌شود.

داستان[ویرایش]

این مجموعه روایتگر داستان دو خانم دوست و همسایه به نام‌های شمسی و مادام است. شمسی زنی باهوش، کنجکاو، کم حوصله و تندمزاج است که علاقهٔ زیادی به رمان‌ها و مجموعه تلویزیونی‌های پلیسی، به‌خصوص پوآرو دارد و این موضوع باعث می‌شود که مسائل دوستان و اهالی محله را پیگیری کرده و گره از مشکل آن‌ها بگشاید. در مقابل، صاحبخانه و همسایهٔ ارمنی شمسی، مادام رزا، پیرزنی آرام، ساده، خوشدل و محافظه‌کار است که اگرچه معمولاً از ماجراجویی‌های بی‌پایان شمسی به تنگ می‌آید، اما همواره او را برای رسیدن به نتیجه همراهی می‌کند و گاهی تقابل این دو شخصیت، موقعیت‌ها و دیالوگ‌های کمیک می‌آفریند. تفاوت مذهب و زبان مانعی برای نزدیکی و صمیمیت شمسی و مادام نیست و زندگی آن‌ها با هم درآمیخته و به شدّت به یکدیگر وابسته‌اند. با وجود اینکه هر دو در ابتدای پیری قرار دارند و از راه بافتن بافتنی زندگی خود را می‌گذرانند، امّا کنجکاوی شمسی، پای این زوج کارآگاهی را به ماجراهای جدید می‌کشاند و یکنواختی زندگیشان را برهم می‌زند. علاوه بر مادام، علیرضا، خواهرزاده شمسی که راننده آژانس است و سرهنگ گلچهره کارمند بازنشسته آگاهی، نیز علی‌رغم میل خود، کاراگاه شمسی را در تعقیب مظنونان همراهی می‌کنند.[۱]

بازیگران[ویرایش]

بازیگران این مجموعه عبارتند از:

بجز بازیگران ثابت، در هر قسمت مجموعه تلویزیونی چند بازیگر میهمان متناسب با موضوع داستان به ایفای نقش می‌پردازند که از میان آن‌ها می‌توان به هنرمندانی چون فهیمه راستکار، ژاله صامتی، داریوش اسدزاده، فرخ‌لقا هوشمند، شبنم طلوعی، مریم سعادت، ساحره متین، مریم امیرجلالی، افسانه چهره‌آزاد، گیتی معینی، سیامک انصاری، محسن قاضی مرادی، پروین میکده، مهوش وقاری، شمسی فضل‌الهی، پرستو گلستانی، فلامک جنیدی، لیلی رشیدی، فاطمه دانش‌زاد و ژانت ودسکانیان اشاره کرد.

قسمت‌ها[ویرایش]

قسمت‌های این مجموعهٔ تلویزیونی به ترتیب پخش و داستان هر قسمت عبارتند از:

    1. دزد سر عقد
    2. قاتل پیرزن خفه‌کن
    3. ژاکتی با یک آستین
    4. قطره قطره جمع گردد
    5. روح سرگردان
    6. عشق پیری
    7. مهمان سیاه پوش
    8. گروگان
    9. کلیه الماس (قسمت اول)
    10. کلیه الماس (قسمت دوم)
    11. شاخه گلی برای شمسی
    12. زنی با دو چهره (قسمت اول)
    13. زنی با دو چهره (قسمت دوم)

البته مانند دیگر آثار سیزده قسمتی مرضیه برومند، یکی از قسمت‌ها از مجموعهٔ ارائه شده توسط شرکت سروش که شامل دوازده سی دی می‌شود جا مانده‌است. در این قسمت، شمسی به رضا کرم‌رضایی که نقش پیرمردی پولدار، منزوی و بداخلاق را بازی می‌کند کمک می‌کند تا توطئهٔ همسر جوان و خدمتکار خانه برای تصاحب اموالش را خنثی کند. در مجموعهٔ سروش، ترتیب عددی قسمت‌ها نیز رعایت نشده. برای مثال، شماره‌های چهار و پنج به دو قسمت پایانی مجموعه تلویزیونی، یعنی داستان «زنی با دو چهره» تعلق گرفته و گذار به پشت دوربین و خداحافظی عوامل فیلمبرداری در میانهٔ مجموعه تلویزیونی را بی‌معنی می‌کند.

منابع[ویرایش]

  1. «یادداشتی بر مجموعه کارآگاه شمسی و دستیارش مادام». جام جم. ۲۰ دی‌ماه ۱۳۸۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ ژانویه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۴ مهرماه ۱۳۹۴. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک)

https://www.youtube.com/playlist?list=PLUw2CmaIQ44T4Vx1rwCaOQj_xLfvgcAB5

پیوند به بیرون[ویرایش]