ژان-پل مارا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ژان پل مارا)
ژان-پل مارا
ژان-پل مارا، ۱۷۹۳
زادهٔ۲۴ مهٔ ۱۷۴۳
بودری، کانتون نوشاتل، پادشاهی پروس (در حال حاضر بخشی از کشور سوئیس)
درگذشت۱۳ ژوئیهٔ ۱۷۹۳ (۵۰ سال)
پاریس
علت مرگترور
محل تحصیلدانشگاه پاریس
دانشگاه سنت‌اندروز
پیشهروزنامه‌نگار، سیاستمدار، پزشک، دانشمند
حزب سیاسیژاکوبن (۱۷۸۹–۱۷۹۰)
Cordeliers Club (۱۷۹۰–۱۷۹۳)
همسر(ها)سیمون اورارد
والدینژان مارا
لوییز کبرول
امضاء
ژان پل مارا

ژان-پل مارا (به فرانسوی: Jean-Paul Marat) (زادهٔ ۲۴ مهٔ ۱۷۴۳–۱۳ ژوئیه ۱۷۹۳) پزشک، سیاستمدار و نویسنده انقلابی فرانسوی زادهٔ سوئیس بود. وی در کنار ژرژ دانتون و ماکسیمیلیان روبسپیر یکی از سه چهرهٔ سرشناس انقلاب فرانسه بود.
وی که از فعالان انقلاب فرانسه بود، کتاب‌های چندی نوشت، از جمله زنجیرهای بردگی. همچنین روزنامه‌ای را به نام دوستدار مردم[۱] منتشر می‌ساخت که سخت مورد توجه مردم بود و در آن بر ضد نهاد پادشاهی فرانسه و استبداد موجود مطلب می‌نوشت. وی از اعضای ژاکوبن‌ها بود و از ملی‌گرایی و شایسته‌سالاری طرفداری می‌کرد. در جریان دستگیری لوئی شانزدهم و همسرش ماری آنتوانت همراهی جست و از کوشندگان در راه اعدام آنان بود. ژان پل مارا بر این باور بود که با توسل به خشونت است که می‌توان به آزادی دست یافت.[۲] ژیروندنهای میانه‌رو از مخالفان مارای تندرو بودند.

زندگی[ویرایش]

ژان-پل مارا در ۲۴ مه سال ۱۷۴۳ میلادی در بودری در منطقه کانتون نوشاتل، پادشاهی پروس که در حال حاضر بخشی از خاک سوئیس محسوب می‌شود، به دنیا آمد. پدرش کشیش کاتولیکی از اهالی ساردنی بود که آیین پیشین خویش را ترک کرده و پروتستان شده و به سوئیس پناه آورده بود.[۳] وی در سرزمین جدید با دختری از خانواده پروتستان ازدواج کرد و حاصل این ازدواج ۹ فرزند بود. ژان مارا در ۱۶ سالگی سوئیس را ترک کرد و به بوردوی فرانسه رفت و به مدت ۳ سال در آنجا زندگی کرد.

مرگ[ویرایش]

سرانجام مارا در حمام خانه‌اش به دست دختری به نام شارلوت کوردی به وسیلهٔ دشنه کشته‌شد.[۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. L'amie du Peuple
  2. جم، جام (۲۰۰۳-۰۷-۱۳). «برگی از تاریخ: ژان پل مارا انقلابی فرانسه به قتل رسید». Jamejam Online. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۱۱-۲۷.
  3. "Jean Paul Marat: His Life". Notre Lutte - Unser Kampf - Our Struggle (به انگلیسی). 2001-04-03. Retrieved 2016-11-27.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:تاریخ و سال (link)
  4. «ژان پل مارا؛ بازتاب افکار جناح افراطیون انقلابی». تاریخ جهان. 2015-07-07. بایگانی‌شده از اصلی در 12 اكتبر 2016. دریافت‌شده در 2016-11-27. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)

منابع[ویرایش]