چشمه باکره

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
چشمه باکره
پوستر اصلی فیلم
کارگرداناینگمار برگمان
تهیه‌کنندهاینگمار برگمان
سونسک فیلم
نویسندهاولا ایساکسون
اینگمار برگمان
بازیگرانماکس فون سیدو
بریگیتا پترسون
بیرگیتا والبری
گونل لیندبلوم
آکسل دوبرگ
آلان ادوال
تور ایسدال
موسیقیاریک نوردگرن
فیلم‌بردارسون نیکویست
تدوین‌گراسکار روساندر
تاریخ‌های انتشار
  • ۸ فوریه ۱۹۶۰ (۱۹۶۰-02-۰۸)
مدت زمان
۸۹ دقیقه
کشورسوئد
زبانسوئدی
فروش گیشه۷۰۰,۰۰۰ دلار (ایالات متحده آمریکا)

چشمه باکره (به سوئدی: Jungfrukällan) (به انگلیسی: The Virgin Spring) فیلمی سوئدی در ژانر دلهره آور به کارگردانی اینگمار برگمان محصول سال ۱۹۶۰ است. این فیلم در سایت imdb توانسته نمره‌ی ۸/۰ را کسب کند.

داستان فیلم[ویرایش]

سوئد، قرن سیزدهم. «کارین» (پترسون) دختر نازپرورده و باکره ملاک ثروتمند، «تور» (فون سیدو)، قرار است برای روشن کردن شمع به نذر مریم مقدس به کلیسا برود و به این مناسبت خانواده‌اش به او اجازه می‌دهند لباس خاصی را که پانزده باکره در درست کردنش نقش داشته‌اند، بپوشد. در جنگل، چوپانان به «کارین» هتک حرمت می‌کنند و سپس او را به قتل می‌رسانند. لباس‌های دختر را به غنیمت برمی‌دارند و می‌گریزند. در ادامه راه‌شان، دست اتفاق آنها را به خانه «تور» می‌رساند. تور آنها را پناه می‌دهد و از ایشان مهمان‌نوازی می‌کند. اما دیری نمی‌پاید که جنایت‌شان برملا می‌شود و «تور» را به انتقامی سخت وامی‌دارد…

دربارهٔ فیلم[ویرایش]

یک افسانه قرون وسطایی و ایدئال برای طرح کشمکش‌های اخلاقی مورد علاقه برگمان. خلق فضای کهن شمالی عالی و تحسین‌برانگیز است. عناصر تمثیلی و قصه پریانی جای‌جای فیلم به کار گرفته شده‌اند و سادگی ظاهری، به هیچ عنوان غنای مضمونی آن را پنهان نمی‌کند. خشونت صحنه هتک حرمت ـ به‌رغم استیلیزه بودنش ـ از تکان‌دهنده‌ترین تأثیراتی است که در فیلم‌های برگمان یافت می‌شود. برگمان ایمان و اعتقاد شخصیت‌هایش را به آزمون می‌گذارد و تصویری تردیدناپذیر اما گزنده از «معجزه» در پایان خلق می‌کند. فیلم‌برداری سیاه و سفید نیکویست ما را به دنیایی گوئی ماورائی و افسانه‌ای می‌برد.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]