چاه‌های آب بردستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
چاه‌های آب بردستان
چاه دوتا
Map
نامچاه‌های آب بردستان
کشورایران
استاناستان بوشهر
شهرستانشهرستان دیر
بخشمرکزی
اطلاعات اثر
نام محلیچاه دوتا
نوع بناسنگ و ساروج
کاربریچاه
دیرینگیدوران‌های تاریخی پس از اسلام
دورهٔ ساخت اثردوران‌های تاریخی پس از اسلام
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۲۲۱۷۱
تاریخ ثبت ملی۲۶ اسفند ۱۳۸۶
اطلاعات بازدید
امکان بازدیددارد
چاه‌های آب بردستان بر ایران واقع شده‌است
چاه‌های آب بردستان
روی نقشه ایران
۲۷°۵۲′۰۴″شمالی ۵۱°۵۷′۱۵″شرقی / ۲۷٫۸۶۷۷۲۰°شمالی ۵۱٫۹۵۴۲۵۰°شرقی / 27.867720; 51.954250

چاه‌های آب بردستان مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان دیر، بخش مرکزی، شهر بردستان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۱۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.[۱]

موقعیت و سازه[ویرایش]

در حدود سیصد متری جنوب مسجد بردستان، در سمت جنوب غربی شهر بردستان دهانه سه حلقه چاه مستوی شکل وجود دارد که دو تا از آن ها به هم چسبیده و به چاه دوتا معروف است و سومی که با مقداری فاصله و در جنوب آن ها قرار گرفته به چاه برزو معروف است. در قسمت های پایین، چاه ها را در درون سنگ تراشیده اند و در قسمت های بالا آن را سنگ چین و طوقه بندی سنگی کرده و با ساروج پوشش داده اند.


عکسی از نمای بالای چاه دوتا


کاربری[ویرایش]

به دلیل وجود این چاه ها در درون قبرستان اسلامی این زمین ها محل دفن و شستشو و سایر تشریفات مذهبی مربوط به مردگان پیش از دوره ی مسلمین بوده است و بعدها بر روی آن و یا اطراف آن اماکن قبرستان مسلمین به وجود امده است.

این چاه ها تا قبل از ایجاد خط انتقال آب طرح محرم در سال ۱۳۷۱ ه.ش محل تامین آب آشامیدنی مردم بوده است و ارتفاع آن بسیار کم و در حدود دو متر و آب آن ها شیرین و استفاده از آن برای عموم آزاد بوده است ولی در حال حاضر استفاده ای از آن ها نمی شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.