پیراستام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پیراستام
داده‌های بالینی
نام‌های تجاریBreinox, Dinagen, Lucetam, Nootropil, Nootropyl, Oikamid, Piracetam and many others
AHFS/Drugs.comInternational Drug Names
روش مصرف داروBy mouth, parenteral, or vaporized
کد ATC
وضعیت قانونی
وضعیت قانونی
داده‌های فارماکوکینتیک
زیست فراهمی~100%
اثر داروSwiftly following administration. Food delays time to peak concentration by 1.5 h approximately to 2–3 h since dosing.[۲]
نیمه‌عمر حذف4–5 h
دفعUrinary
شناسه‌ها
  • 2-(2-Oxopyrrolidin-1-yl)acetamide
شمارهٔ سی‌ای‌اس
پاب‌کم CID
IUPHAR/BPS
دراگ‌بنک
کم‌اسپایدر
UNII
KEGG
ChEMBL
CompTox Dashboard (EPA)
ECHA InfoCard100.028.466 ویرایش در ویکی‌داده
داده‌های فیزیکی و شیمیایی
فرمول شیمیاییC6H10N2O2
جرم مولی۱۴۲٫۱۵۸ g·mol−1
مدل سه بعدی (جی‌مول)
نقطه ذوب۱۵۲ درجه سلسیوس (۳۰۶ درجه فارنهایت)
  • O=C1N(CC(=O)N)CCC1
  • InChI=1S/C6H10N2O2/c7-5(9)4-8-3-1-2-6(8)10/h1-4H2,(H2,7,9) ✔Y
  • Key:GMZVRMREEHBGGF-UHFFFAOYSA-N ✔Y
  (صحت‌سنجی)

پیراستام (به انگلیسی: Piracetam) از جمله داروهای اعصاب مرکزی است که به شکل قرص و شربت استفاده می‌شود. پیراستام دارویی است که برای درمان میوکلونوس و تقویت کننده شناختی به بازار عرضه می شود. شواهدی مبنی بر پشتیبانی از استفاده از آن مشخص نیست، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که فواید متوسطی در جمعیت‌های خاص دارد و برخی دیگر مزایای حداقلی یا بدون آن را نشان می‌دهند.پیراستام به عنوان یک دارو در بسیاری از کشورهای اروپایی فروخته می شود. فروش پیراستام در ایالات متحده غیرقانونی نیست، اگرچه توسط سازمان غذا و دارو (آمریکا) تنظیم و تأیید نشده است، بنابراین باید به عنوان یک مکمل غذایی به بازار عرضه بشود.

پیراستام در گروه راستام ها با نام شیمیایی 2-oxo-1-pyrrolidine acetamide قرار دارد. این یک مشتق از انتقال دهنده عصبی گابا است و ساختار پایه 2-oxo-pyrrolidone مشابه با اسید پیروگلوتامیک دارد. پیراستام یک مشتق حلقوی گابا (گاما آمینوبوتیریک اسید) است. داروهای مرتبط شامل داروهای ضد تشنج لوتیراستام و بریواراستام و نوتروپیک های احتمالی آنیراستام و فنیل پیراستام هستند.

موارد مصرف[ویرایش]

پیراستام در آلزایمر و اسکیزوفرنی و اختلالات عروقی مغزی مصرف می‌شود. از این دارو به عنوان عامل کمکی در درمان صرع میوکلونیک (با منشاء قشر مخ) در بزرگسالان، بهبود عوارض ترک الکل و بهبود حافظه و یادگیری بکار می‌رود.این دارو از مشتقات ریستام‌ها می‌باشد .

این دارو از طرف FDA برای هیچ بیماری تایید نشده‌است لذا در بازار دارویی به عنوان مکمل بفروش میرسد.

مکانیسم اثر[ویرایش]

پیراستام یکی از مشتقات GABA است. مکانیسم اثر این دارو مثل سایر داروهای گروه راستام‌ها هنوز کاملاً مشخص نیست.این دارو عملکرد نوروترانسمیتر استیل کولین را بر روی گیرنده‌های موسکارینی تقویت می‌کند. که نقش پیچیده ای در حافظه دارد.بعلاوه پیراستام بر روی گیرنده NMDA گلوتامات تأثیر می گذارد که این گیرنده بر روی حافظه و یادگیری مؤثر است.عقیده بر این است که پیراستام باعث افزایش نفوذپذیری غشای سلولی می‌شود دارای اثرات تحریک مغز و محافظ قشر مغز در برابر کمبود اکسیژن است.

عوارض جانبی[ویرایش]

پیراستام به خودی خود عوارض جانبی محدودی دارد.این عوارض عمدتاً خفیف و از لحاظ فراوانی کم رخ می‌دهد. در مطالعه ای که انجام گرفت 12هفته با دوز بالا پیراستام به گروه مورد داده شد و در مقایسه با گروه شاهد که دارونما دریافت کرده بودند عوارض شایان توجهی دیده نشد عوارض شامل دستگاه عصبی: بی‌قراری، تشنج، سردرد، سرگیجه حقیقی، خواب آلودگی، منگی و گیجی، بروز اختلالات کم توجهی، پرتحرکی و عدم تمرکز در کودکان.

گوارشی: تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم، یبوست، بی‌اشتهایی

جستارهای وابسته[ویرایش]

آلزایمر

منابع[ویرایش]

  1. "Piracetam". DrugBank database.
  2. Leaflet of Piracetam.
  • فرهنگ داروهای ژنریک ایران، دکتر حشمتی، ۱۳۸۷
  • ویکی پدیای انگلیسی