پول (نوشهر)

مختصات: ۳۶°۲۴′۰۳″شمالی ۵۱°۳۵′۱۲″شرقی / ۳۶٫۴۰۰۷۶۷°شمالی ۵۱٫۵۸۶۷۵۴°شرقی / 36.400767; 51.586754
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پول
پول
کشور ایران
استانمازندران
شهرستاننوشهر
بخشبخش کجور
نام(های) دیگرپل، پول کجور
مردم
جمعیت۳٬۱۵۰ نفر
جغرافیای طبیعی
ارتفاعمیانگین: ۱۵۰۰ متر
اطلاعات شهری
شهردارمحمد خزایی
تأسیس شهرداری1390
ره‌آوردگندم، جو، عدس
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۱۱
وبگاه
شناسهٔ ملی خودروایران ۷۲ ص [نیازمند منبع]
پول بر ایران واقع شده‌است
پول
روی نقشه ایران
۳۶°۲۴′۰۳″شمالی ۵۱°۳۵′۱۲″شرقی / ۳۶٫۴۰۰۷۶۷°شمالی ۵۱٫۵۸۶۷۵۴°شرقی / 36.400767; 51.586754

پول شهری است از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران ایران که درمنطقه البرز مرکزی قرار دارد. پول در ابتدا روستا بود و در پاییز ۱۳۹۰ به شهر ارتقاء یافته‌است.

جغرافیا[ویرایش]

پول از شهرهای شمالی ایران، در غرب مازندران واقع است. آب و هوای پول استپی خشک با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد است. سرمای زمستانی، تأثیرپذیرفته از ارتفاع بالا و توپوگرافی کوهستانی منطقه‌است. آب و هوای این شهر در تابستان‌ها خشک و گرم است؛ اگرچه حرارت به دلیل نزدیکی به کوه‌های بلند و وجود باغ‌ها در پیرامون شهر تعدیل می‌گردد.[نیازمند منبع]

منطقه کجور[ویرایش]

محدوده تاریخی کجور از شمال به دریای مازندران از غرب به رود چالوس از شرق به سولده (نور) و از جنوب به دره نور محدود می‌شود.[۱] منطقه کجور به همراه کلارستاق، لنگا، تنکابن، سختسر و هوسم بخشی از رویان کهن بود که بعدها رسمتدار نام گرفت. رویان کهن از نواحی غربی طبرستان محسوب می‌شده‌است.[۲]

موقعیت[ویرایش]

این شهر نوپا در دامنه‌های شمالی البرز مرکزی واقع است. از لحاظ ارتباطی نیز از یک طرف به جاده چالوس و از طرف دیگر نیز به نور و آب پری منتهی مگردد. از دیگر راه‌های آن می‌توان از مسیر خاکی و جنگلی روستای ویسر به نوشهر نام برد.

مردم[ویرایش]

زبان[ویرایش]

بومیان شهر پول را کجوری‌ها تشکیل می‌دهند. مردم بومی شهر پول به گویش کجوری زبان طبری سخن می‌گویند.[۳] بومیان شهر پول از قومیت طبری هستند و به طوایف رحیمی، رمضانی، مشایخ، حسینی، شیخی، کیاکجوری، لهراسبی، دیوج (دیوسالار)، پورزال و … تقسیم می‌شوند[۴] که به گویش کجوری زبان طبری[۵] سخن می‌گویند.[۶] مهاجران خواجوند نیز به گویش خواجوندی گویش می‌کنند. این دسته از خواجوندها از منطقه بیجار کردستان (گروس) به کجور مهاجرت نمودند. بزرگترین طایفه مهاجر شهر پول طایفه خزایی می‌باشد.[۷]

جمعیت[ویرایش]

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر برابر با ۳٬۱۵۰ نفر جمعیت بوده‌است.[۸]

ادارات[ویرایش]

شهر پول در منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که تقریباً تمام ادارات و مراکز مهم منطقه کجور همانند شهرداری، دفتر شورای شهر، بخشداری، بیمارستان ۲۴ تختخوابه و مرکز بهداشت و درمان، آتش‌نشانی، پاسگاه انتظامی، دادگستری، اداره جهاد کشاورزی، اداره مخابرات، اداره آموزش و پرورش، اداره برق و نیروگاه برق، اداره پست، پست بانک، اداره ثبت احوال مرکز، پایگاه حلال احمر، کتابخانه عمومی، سالن ورزشی سرپوشیده، اداره محیط زیست، واحد منابع طبیعی، دفتر شورای بخش، مرکز ثبت اسناد کجور، پمپ بنزین و … در اینجا واقع شده‌اند و کارگاه‌های خدماتی و تعمیراتی زیادی نیز مشغول به فعالیت می‌باشند.

آموزش[ویرایش]

آموزش در این شهر تا مقطع دیپلم امکان‌پذیر است.

بیمارستان[ویرایش]

این شهر دارای بیمارستان ۲۴ تختخوابه و مرکز بهداشت و درمان فعال می‌باشد

مکان‌های تفریحی[ویرایش]

شخصیت‌ها[ویرایش]

محمد خان خزایی از خان‌های بزرگ دوران شاه بوده و برای آبادانی منطقه پول و کجور زحمات زیادی کشیده. ایشان شخصاً به دیدار رضا شاه رفت و در مجلس هم یک بار حضور پیدا کرد تا برای عمران و آبادی منطقه با شاه صحبت کند.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. http://www.iranicaonline.org/articles/kojur-i
  2. http://www.iranicaonline.org/articles/kalarestaq-1
  3. http://www.iranicaonline.org/articles/kojur-02-language
  4. نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۲۶۹.
  5. http://www.iranicaonline.org/articles/kojur-02-language
  6. نصری اشرافی، جهانگیر (١٣٧٧). واژه‌نامه بزرگ تبری. به کوشش حسین صمدی و سید کاظم مداح و کریم الله قائمی و علی اصغر یوسفی نیا و محمود داوودی درزی و محمد حسن شکوری و عسکری آقاجانیان میری و ابوالحسن واعظی و ناصر یداللهی و جمشید قائمی و فرهاد صابر و ناعمه پازوکی. تهران: اندیشه پرداز و خانه سبز. ص. صفحه ۳۱ جلد اول. شابک ۰-۵-۹۱۱۳۱-۹۶۴ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).
  7. نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۲۶۹.
  8. «تعداد جمعیت و خانوار به تفکیک تقسیمات کشوری براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵». مرکز آمار ایران.