پلتفرم (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پلتفرم
پوستر
کارگردانگالدر گازتلو-اوروتیا
نویسنده
  • David Desola
  • Pedro Rivero
بازیگران
موسیقیAranzazu Calleja
فیلم‌بردارJon D. Domínguez
تدوین‌گرHaritz Zubillaga
Elena Ruiz
شرکت
تولید
  • Basque Films
  • Mr. Miyagi Films
  • Plataforma La Película A.I.E
توزیع‌کنندهنت‌فلیکس
تاریخ‌های انتشار
  • ۶ سپتامبر ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-09-۰۶) (TIFF)
  • ۲۰ مارس ۲۰۲۰ (۲۰۲۰-03-۲۰) (Netflix)
مدت زمان
۹۴ دقیقه
کشوراسپانیا
زباناسپانیایی

پِلَتفُرم (انگلیسی: Platform) یا سکو با عنوان اصلی حفره (اسپانیایی: El hoyo‎)، یک فیلم اسپانیایی در ژانر علمی تخیلی ترسناک مهیج به کارگردانی گالدر گازتلو-اوروتیا است؛ که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد.[۱] فیلم نخستین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به روی پرده رفت که با استقبال مردم و منتقدان همراه بود.[۲] کمپانی نتفلیکس حق پخش جهانی فیلم را خرید و آن را در مارس ۲۰۲۰ منتشر کرد.[۳]

خلاصه داستان[ویرایش]

داستان مربوط به یک زندان با سازه عمودی است که تعداد زیادی محکومان به‌طور تصادفی در طبقات آن زندانی هستند. در این زندان عجیب؛ هر طبقه آن یک سلول است که به صورت عمودی روی هم قرار گرفته‌اند و از بالاترین طبقه (طبقه اول) تا پایین‌ترین طبقه (طبقه ۳۳۳) ادامه دارند. در هر سلول ۲ نفر برای یک ماه زندگی می‌کنند و این افراد تا وقتی که یکی از آنها آزاد شود یا از بین برود؛ با هم هستند. ماه بعد افراد همه طبقه‌ها به‌طور کاملاً تصادفی پس از بیدار شدن از یک خواب شبانگاهی؛ جابه‌جا می‌شوند و در طبقات و سلول‌های دیگر قرار می‌گیرند. انسان‌ها توافق کرده‌اند در این سازه محبوس شوند و تعدادی از آنها دورهٔ حکم زندان خود را در آن می‌گذرانند و برخی داوطلبانه به آن آمده‌اند. در این زندان اسرار آمیز قطعه مربع شکلی وجود دارد که در واقع میز مفصل غذاست و روی آن انواع غذاها قرار دارد و به شکل آسانسوری از طبقه اول (بالاترین طبقه) به طرف پایین‌ترین طبقه حرکت می‌کند و در هر طبقه؛ برای غذاخوری زندانیان؛ توقف چند دقیقه ای برای غذا رسانی به زندانیان دارد. هر روز مقدار زیادی غذا روی آن قرار داده می‌شود. غذاها بر اساس سلیقهٔ تمام زندانیان که در ابتدای ورود از آنها پرسیده شده‌است؛ به بهترین نحو؛ آماده می‌شوند.

اتفاق تأمل‌برانگیزی که در این زندان اتفاق می‌افتد این است که طبقات اول بیش از اندازه‌ای که نیاز دارند غذا مصرف می‌کنند و اسراف و حیف و میل می‌کنند طوری که به تدریج که این سکوی غذا به طبقات پایین‌تر می‌رسد چیز خاصی به سایر زندانیان زیردست نمی‌رسد و از طبقات میانی به پایین زندانیان دست به گریبان گرسنگی و مرگ هستند. شخصیت اصلی داستان به تشویق یکی از کارمندان سابق این سازمان تلاش می‌کند که این نظام ظالمانه زندان را به هم بزند و به هر طریقی که هست غذای موجود را از طبقه اول تا طبقه آخر مدیریت و جیره‌بندی کنند که به همه زندانیان غذا برسد. این فیلم نیاز به تأمل خاصی دارد که در واقع می‌توان آن را به زندگی واقعی خودمان تشبیه کرد. یک سری با موقعیت‌ها و امتیازاتی که دارند در رفاه کامل و بدون هیچ گونه مشکل خوراک و پوشاک و… بهترین زندگی را بگذرانند و البته بسیاری از این انسان‌ها در این زمینه اسراف‌کننده و هیچ‌وقت به فکر زندگی انسان‌های فقیر و سطح پایین نیستند و برایشان مهم نیست که این انسان‌ها چه زندگی سخت و طاقت فرسایی دارند.......

بازیگران[ویرایش]

  • ایوان ماساگوئه در نقش گورِنگ، نامش از gorèng گرفته شده است که در اندونزیایی/مالایی به معنی سرخ‌شده است.
  • سوریون اگیلئور[۴] در نقش تریماگاسی، نامش از terima kasih گرفته شده که مخفف «متشکرم» در اندونزیایی/مالایی است.
  • آنتونیا سن خوان در نقش ایموگیری، نامش از Imogiri گرفته شده که یک گورستان سلطنتی جاوه‌ای در اندونزی است.
  • امیلیو بوال کوکا در نقش بهارات، نامش در زبان عربی به معنی ادویه است که در غذاهای خاورمیانه، ترکی و یونانی استفاده می‌شود، نامگذاری شده است.
  • الکساندرا ماسنکای[۵] در نقش میهارو، این نام از 見張る گرفته شده است که در ژاپنی به معنای «نگهبانی کردن، مراقبت کردن، باز کردن چشمان کسی» است.
  • اریک ال. گود[۶] در نقش آقای برامبانگ، نام برامبانگ کلمه‌ای جاوه‌ای برای شالت است.
  • ماریو پاردو[۷] در نقش دوست بهارات
  • چوبیو فرناندز د هورگی[۸] در نقش سرآشپز

منابع[ویرایش]

  1. Amy Nicholson, "Toronto Film Review: 'The Platform'". Variety, September 10, 2019.
  2. Jessica Wong, "TIFF 2019: Jojo Rabbit captures TIFF People's Choice Award". CBC News, September 15, 2019.
  3. Jeremy Kay, "Netflix takes world on TIFF Midnight Madness hit 'The Platform'". Screen Daily, September 10, 2019.
  4. «Zorion Eguileor». IMDb. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۳-۲۶.
  5. «Alexandra Masangkay». IMDb. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۳-۲۶.
  6. «Eric Goode». IMDb. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۳-۲۶.
  7. «Mario Pardo». IMDb. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۳-۲۶.
  8. «Txubio Fernández de Jáuregui». IMDb. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۳-۲۶.

پیوند به بیرون[ویرایش]