پری (فیلم ۱۳۷۳)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از پری (فیلم))
پَری
کارگردانداریوش مهرجویی
تهیه‌کنندهامیرحسین شریفی
نویسندهداریوش مهرجویی
بازیگراننیکی کریمی
خسرو شکیبایی
علی مصفا
توران مهرزاد
فرهاد جم
پارسا پیروزفر
ژانت آوانسیان
علی اصغر شادروان
محمدرضا شریفی‌نیا
ژاله علو
ملیکا شریفی نیا
کیوان رستمی‌نژاد
امیرحسین شریفی
موسیقیکیوان جهانشاهی
فیلم‌بردارعلیرضا زرین‌دست
تدوین‌گرحسن حسن‌دوست
مدت زمان
۹۰ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

پری فیلمی به‌کارگردانی و نویسندگی داریوش مهرجویی ساخته سال ۱۳۷۳ است. این فیلم اقتباسی از رمان فرانی و زویی و داستان‌کوتاهِ یک روز خوش برای موزماهی نوشتهٔ جروم دیوید سالینجر است.

خلاصه داستان[ویرایش]

پری دانشجوی ممتاز رشته ادبیات و تئاتر که از همه مزایای زندگی یک دختر جوان برخوردار است با خواندن کتاب سبز کوچکی دچار تحولات فکری و حسی می‌شود. کتاب سرگذشت سیر و سلوک عارف گمنامی در سده پنجم هجری است. پری پس از خواندن کتاب با آنکه خواهان مراتب معنوی بالاتری است از زندگی معمولی دل کنده شده و در وادی دردناک طلب سرگردان می‌شود. کتاب به برادر بزرگش، اسد تعلق دارد. اسد چندی پیش در حادثه آتش‌سوزی کلبه‌اش درگذشته است. داداشی، برادر دیگر پری که مخالف راه و رسم اسد است و عقیده دارد که میان عشق به خداوند و زندگی عادی تضادی نیست می‌کوشد پری را از این حالت قهر و طغیان نجات دهد.

نقد[ویرایش]

داریوش مهرجویی طی مصاحبه‌ای در مجلهٔ دنیای تصویر نقد ساده‌ای بر این فیلم نوشت. او گفت پری می‌خواهد بگوید از ظاهریات دین باید فرار کرد و به عمقِ دین اسلام باید علاقه داشت. داریوش مهرجویی در این فیلم شخصیت پری را فردی آشفته و تا حدی مضطرب معرفی می‌کند که در مذهب خود دچار افراط شده و روزه‌های چند روزه می‌گیرد و پشت سر هم ذکر می‌گوید و تحمل نامزدش را ندارد و نشان می‌دهد این رفتار با شخصیت معنوی او کاملاً متفاوت است. ولی با آمدنِ شخصیت داداشی در طی داستان تا حدی به پری کمک می‌شود تا از سردرگمی رهایی یافته و می‌فهمد که خیلی هم بودن در این دنیا سخت نیست و ما همه بازیگرانی هستیم که داریم برای خداوند در این دنیا نقش بازی می‌کنیم.

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]