پروانه گورخری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پروانه گورخری
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: بندپایان
رده: حشرات
راسته: پولک‌بالان[۱]
تیره: فرچه‌پایان[۲]
تبار: فرچه‌پایان کوینی[۳]
سرده: فرچه‌پایان آمریکایی[۴]
گونه: پروانه گورخری
نام دوبخشی
Colobura dirce
(لینه، ۱۷۵۸)
مترادف
  • Papilio dirce

پروانه گورخری (نام علمی: Colobura dirce) گونه‌ای پروانه از خانواده پروانه‌های فرچه‌پا است که در آمریکای مرکزی و بخش شمالی آمریکای جنوبی زندگی می‌کند.

زیستگاه پروانه گورخری در جنگل‌های اولیه و ثانویه در ارتفاع میان سطح دریا و حدود ۱۴۰۰ متر است اما در ارتفاعات کمتر از ۸۰۰ متر هم دیده می‌شود.

درازای بال جلوی پروانه گورخری حدود ۳۳ میلی‌متر است.

تخم‌هایی که پروانه گورخری می‌گذارد سفیدرنگ است و در گروه‌های دو تا ده تایی بر روی برگ درخت گذاشته می‌شوند. کرم جوان پروانه از برگ گونه‌های درخت موردار[۵] تغذیه می‌کند و زنجیره‌ای از فضولات[۶] خود را که با ریسمان‌هایی ابریشمین به هم پیوسته بر روی برگ‌ها به‌جا می‌گذارد که این ریسمان‌ها از کنارهٔ برگ‌ها هم بیرون می‌زند.

رفتار[ویرایش]

پروانه‌های گورخری برای کسانی که به مناطق نوگرمسیری سفر کرده‌اند پروانه‌ای آشنا است. این گونه پروانه معمولاً با سر به پایین در ارتفاع دو متری بر روی تنه درختان می‌نشیند و از ترک‌های تنه شیره و رطوبت می‌خورد.

در صورت نزدیک شدن به پروانه گورخری، این پروانه‌ها در بسیاری مواقع به سمت دیگر تنه می‌دوند و در صورت ادامه تعقیب، دوباره به سمت اول برمی‌گردند و تعقیب‌کننده را مجبور می‌کنند به دور درخت بدود.

پروانه گورخری به هنگام تغذیه از فرار به صورت پرواز کردن پرهیز دارد و اگر ناچار به پرواز شود به سرعت دوباره به خوراک خود بازمی‌گردد.

زیرگونه‌ها[ویرایش]

دو زیرگونه شناسایی‌شده:

  • C. d. dirce (لینه، ۱۷۵۸)
  • C. d. wolcotti (کامستاک،[۷] ۱۹۴۲)

منابع[ویرایش]

  • NCBI: Colobura dirce، به انگلیسی. بازدید: دسامبر ۲۰۱۱.
  • learnaboutbutterflies.com
  • tolweb.org
  1. Lepidoptera
  2. Nymphalidae
  3. Nymphalini
  4. Colobura
  5. Cecropia
  6. frass chains
  7. Comstock

نگارخانه[ویرایش]